كاوش‌هاي باستان‌شناسي مشخص كرد:
هرچند شناخت از ابعاد کارکردی بنای موجود در تپه قزل قلعه فراهان، نیاز به انجام کاوش های باستان شناسی وسیع دارد، ولی با چند گمانه باز شده طی برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین لایه‌نگاری در این محوطه می‌توان وجود یک بنای مذهبی مانند آتشکده یا یک عمارت اربابی را که در فراهان دوره ساسانی مورد توجه بوده، پیشنهاد داد.
کد خبر: ۸۸۵۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 10 August 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، اسماعیل شراهی سرپرست هیات گمانه‌زنی تپه قزل قلعه فراهان با اعلام این خبر گفت: برنامه گمانه‌زنی برای لایه‌نگاری تپه قزل قلعه فراهان استان مرکزی با مجوز پژوهشگاه انجام شد.
او با بیان اینکه تپه قزل قلعه یا قزل تپه در دشت فراهان و در ۲ کیلومتری روستای حسین‌آباد شهرستان فراهان قرار گرفته و بواسطه ارتفاعش بر تمامی دشت فراهان مشرف است افزود: اساس این تپه طبیعی و بر پایه این ساختار طبیعی، لایه‌ای تاریخی شکل گرفته است که بواسطه رنگ خاک قرمز مایل به سرخ، در نزد اهالی قزل تپه یا تپه سرخ خوانده می شود.
این باستان‌شناس، اولین شواهد راهنمای هیات برای انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی دراین مکان راگچ بری‌های دوره ساسانی اعلام کرد که در سطح تپه پدیدار شده و از وجود یک بنای مهم در این منطقه حکایت داشت.
به گفته سرپرست هیات باستان‌شناسی ،بر این اساس برنامه گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری تپه یاد شده به منظور شناخت از دوره‌های سکونتی ،بررسی ابعاد کارکردی بنای مدفون در زیر خاک ونحوه ارتباط آن با سایر محوطه‌های دشت فراهان در دوره ساسانی انجام پذیرفت.
شراهی گفت: در این برنامه، گمانه‌هایی در این تپه باز و منجر به کشف ساختارهای معماری شد که این بقایای معماری شامل دیوارهایی از خشت و ملاط گل است که عرض آنها در برخی قسمت‌ها تا۲.۵ متر می‌رسد.
سرپرست هیات گمانه‌زنی تپه قزل قلعه فراهان یادآورشد: در پایه این دیوارها چند رج آجر با روکش گچ‌کار شده و سپس دیوار خشت و گلی بر مبنای دیوار آجری چیده شده است.
او پر شدن فضاهای معماری در برخی از قسمت‌ها با آواری از ترکیب سنگ لاشه ، تکه‌های آجر و گچ در این محوطه را نکته بسیار مهمی دانست و گفت: مهم‌ترین عناصر منقول بدست آمده از این برنامه چند قطعه گچبری و چند قطعه سفال است که نشان از اهمیت بنای مدفون و استفاده از این مکان تنها در دوره ساسانی دارد.
این باستان‌شناس اظهارداشت: هرچند شناخت از ابعاد کارکردی بنای موجود در قزل تپه، نیاز به انجام کاوش‌های باستان‌شناسی وسیع دارد، ولی با همان چند گمانه باز شده در این محوطه می‌توان وجود یک بنای مذهبی مانند آتشکده یا یک عمارت اربابی را که در فراهان دوره ساسانی مورد توجه بوده را پیشنهاد داد.
شراهی با اشاره به این نکته که فراهان ناحیه‌ای کهن و نام‌آور در استان مرکزی است که با توجه به وجود محوطه‌ها و بناهای مهم دوره از جمله آتشکده فردقان در دوره ساسانی و قبل از ورود اسلام دارای اهمیت بوده است افزود: به‌طور قطع برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار و انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های کلیدی این منطقه مانند قزل قلعه منجر به شناخت از ابعاد فرهنگ و هنر، بررسی ارتباطات و سیر و سقوط جوامع انسانی، بررسی اندیشه‌های مذهبی و تعاملات میان منطقه‌ای در برهه‌ای از تاریخ ایران یعنی دوره ساسانی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار