مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت:
مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تغذیه انحصاری نوزادان با شیرمادر در استان مرکزی به ۶۰ درصد رسید.
کد خبر: ۸۸۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶ 04 August 2020

به گزارش تابناک مرکزی دکتر شهلا نظری افزود: تغذیه انحصاری با شیر مادر برای نوزادانی است که تا ۶ ماهگی تنها از شیر مادران خود استفاده می‌کنند و در این مدت حتی از آب و یا برخی تغذیه‌ها مانند قندداغ استفاده نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: حد انتظار کودکان شیرخوار از شیرخشک نیز در استان مرکزی پنج درصد تعیین شده، اما این رقم هم‌ اکنون چهار درصد و از حد انتظار پایین‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت مطلوب تغذیه با شیرمادر در این استان در گرو زحمات، آموزش‌ها و تلاش‌های مراکز بهداشت این استان برای مادران از زمان باردهی تا پایان ۲ سالگی شیرخواران است.

مدیر گروه سلامت و خانواده مرکز بهداشت استان در ادامه تاکید کرد: کودکانی که در دوران شیرخواری از شیر مادر تغذیه می‌کنند به مراتب از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند و نسبت به کسانی که از شیر مصنوعی استفاده می‌کنند کمتر در معرض بیماری‌های تنفسی، انگلی، عفونی و در بزرگسالی کمتر دچار دیابت و چاقی می‌شوند.

دکتر نظری گفت: مادران باید همه تلاش خود را به کار گیرند که فرزندان آنها از نعمت شیرمادر برخوردار شوند و اگر به دلایلی مانند پایین بودن وزن نوزاد، بیماری مادر، مصرف برخی داروها از سوی مادر و اینکه تلاش مادر برای دادن شیر به نوزاد بی‌نتیجه ماند، باید از شیر مصنوعی (شیر خشک) استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه شیردهی به نوزادان به ویژه تا یک سال اول زندگی آنها از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است و مادران شیرده باید در این دوران به تغذیه مناسب و استفاده از موادغذایی با رعایت اعتدال توجه کنند، افزود: مادران باید در دوران شیردهی نسبت به دریافت کلسیم توجه جدی داشته باشند تا در آینده دچار برخی مشکلات از جمله کمبود کلسیم، ریزش موی شدید، پوکی استخوان و مشکلات دندان نشوند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون ۲۳ هزار و ۴۴۹ کودک زیر ۲ سال به جز شهرستان‌های ساوه و خمین در استان مرکزی وجود دارد که ۱۱ هزار نفر از آنها زیر یک سال است.

دکتر نظری گفت: بسیاری از مادران شاغل در دوران شیردهی فرزندان برای ساعاتی از فرزندان خود دور هستند که انتظار است خانواده‌ها، جامعه و مدیران با این قشر همکاری لازم را داشته باشند تا شیرخواران به دور از هر مشکلی از شیر مادر تغذیه شوند.

وی همچنین به ایجاد مهدهای کودک در ادارات و  نقش موثری  آن در حل مشکلات مادران شیرده، اشاره کرد و گفت: قوانین خوبی برای مادران شاغل در کشور تصویب شده که انتظار است این قوانین به صورت جامع و کامل اجرایی شود تا مادران و شیرخواران در یک آرامش مطلوب بتوانند دوران حساس تا ۲ سالگی را پشت سر بگذارند.

گفتنی است ۱۰ تا ۱۶ مرداد به عنوان هفته جهانی تعذیه با شیر مادر تعیین شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار