مدیر امور منابع آب ساوه گفت: در ادامه اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی از ابتدای سال جاری تاکنون، با صدور پروانه و نصب کنتور هوشمند برای ۱۳ حلقه چاه در نوبران، ۴۶۵ هزار و ۵۳۹ متر مکعب آب در این شهرستان صرفه جویی شده است.
کد خبر: ۸۷۷۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۲ 19 July 2020


به گزارش تابناک مرکزی، مهندس مجید امیرحسینی به فعالیت‌های امور منابع آب در دو بخش مدیریت آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی اشاره کرد و افزود: صدور مجوز حفر چاه، جابجایی چاه، کف شکنی، لایروبی، حفر چاه جدید و ... در راستای عمل به مواد قانونی قانون توزیع عادلانه آب در زمره فعالیت‌های امور آب در بخش آب‌های زیرزمینی است.
وی اجرای تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی را یکی از راهکارهای مهم وزارت نیرو برای نجات آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: برای اجرای تعادل بخشی منابع آبی زیرزمینی دستورالعمل‌های هشت گانه‌ای تدوین و اجرایی می‌شود که نصب کنتورهای هوشمند برای چاه های کشاورزی، تعدیل دبی مجاز پروانه‌های بهره‌برداری که هم اکنون در بخش نوبران آغاز شده و برای ۱۰۰ حلقه چاه در دشت نوبران هدفگذاری شده است از مفاد مهم این دستورالعمل هشت گانه است.
مهندس امیرحسینی افزود: این امور از ابتدای سال تاکنون موفق به پر و مسلوب المنفعه کردن ۱۷حلقه چاه غیرمجاز فرم ۵ و جلوگیری از اضافه برداشت ۴ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان شده است.
وی کاهش ۴۰ درصدی دبی پروانه‌های بهره برداری برای ۱۰۰ حلقه چاه در دشت نوبران را از برنامه‌های در دست اجرای امور منابع آب شهرستان در سال جاری دانست و گفت: با ابلاغ دستورالعمل جدید این طرح برای چاههای دشت مرکزی ساوه هم در راستای تعادل منابع آبی زیرزمینی اجرایی خواهد شد.
مهندس امیرحسینی از نصب و تجهیز ۲۵ درصد از چاههای کشاورزی شهرستان ساوه به کنتور هوشمند خبر داد و افزود: به کلیه بهره‌برداران کشاورزی توصیه می‌شود تا پس از طی کردن فرآیندهای لازم نسبت به هوشمند سازی کنتورهای چاههای کشاورزی اقدام کنند و از دولت انتظار می‌رود با اعمال سیاست‌های تشویقی در قالب اعطای تسهیلات کم‌بهره و اعتبارات دولتی، بهره برداران را در اجرای این طرح یاری کند.
وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت دشت ساوه و قرار گرفتن آن در وضعیت قرمز متاثر از خشکسالی‌های چند سال اخیر و کمبود بارش‌ها، گفت: نباید اینطور تصور کرد که با دو سال بارندگی مطلوب مشکل کمبود آب شهرستان ساوه که جزو نقاط کم بارش استان مرکزی محسوب می‌شود برطرف شده است، بر این اساس باید هوشمندسازی کنتورهای چاه های کشاورزی به جد عملیاتی شود تا مانع از اضافه برداشت‌ها از چاه های کشاورزی شده و از بحرانی شدن بیشتر دشت ساوه جلوگیری شود.
مدیر امور منابع آب ساوه از تعدیل دبی مجاز پروانه‌های بهره‌برداری برای ۱۳ حلقه چاه آب کشاورزی در بخش نوبران از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: در سال های گذشته نیز طرح تعادل بخشی برای ۵۰ حلقه چاه دیگر این بخش انجام شده است.
وی یادآورشد: با صدور پروانه و نصب کنتور هوشمند برای ۱۳ حلقه چاه در نوبران در مصرف ۴۶۵ هزار و ۵۳۹ متر مکعب آب صرفه جویی شده و این میزان آب می‌تواند مصارف ماهانه آب شرب جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر را تامین کند. با اجرای کامل این طرح در بخش نوبران و هوشمند سازی ۱۰۰ حلقه چاه هدفگذاری شده در سال جاری، در مجموع، نیاز آب شرب جمعیت ۲۵ هزار نفری در یک ماه برطرف خواهد شد و به عبارتی دیگر در مصرف آب شرب ماهانه ۲۵ هزار نفر صرفه جویی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار