خبر استیضاح شهردار اراک در اوایل تیرماه توسط یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اراک در مصاحبه با یک نشریه محلی با مخفی ماندن نام فرد مصاحبه کننده اعلام شد!
کد خبر: ۸۷۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 13 July 2020


با تاکید این عضو شورا برای مخفی ماندن نام وی در ذکر خبر استیضاح شهردار اراک، گمانه زنی ها وشائبه های فراوانی در محافل مختلف بوجود آمد.
بسیاری از فعالان سیاسی واجتماعی ومدنی وحتی رسانه ها، انتشار این خبر بدون ذکر نام فرد مصاحبه کننده را عجیب وقابل تامل دانستند.
چند روز بعد از این اتفاق ،پیمان رشیدی عضو شورای شهر اراک طی مصاحبه ای بطور رسمی از استیضاح شهردار اراک در روز پنجشنبه ۵تیرماه خبرداد و گفت: برخی مشکلات بوجود آمده از سوی شهردار اراک، عدم شورا محور بودن شهردار، عدم اجرای مصوبات شورا و اقدامات خودسرانه و سلیقه ای باعث شد تا فرایند استیضاح وی به جریان بیافتد.
سرانجام ۱۵تیرماه استیضاح شهردار اراک با ۱۳ سوال که بیشتر به سوالات خبرنگاران در نشست های خبری شهرداری شباهت داشت آغاز شد.
با وجود اینکه رشیدی یکی از دلایل استیضاح شهردار را عدم اجرای مصوبات شورا اعلام کرده بود، در اولین جلسه استیضاح، حتی یک مصوبه ی اجرا نشده شورا مطرح و پیگیری نشد!
با رسانه ای شدن متن سوالات جلسه استیضاح و انتقاد رسانه ها از سوالات مطرح شده برای استیضاح شهردار،شورا تصمیم گرفت دومین جلسه استیضاح را پشت درهای بسته برگزار وشهردار را برکنار کند وهدف شورا از این اتفاق این بود که کسی نفهمد در جریان استیضاح چه سوالاتی مطرح می شود وآیا پاسخ شهردار قانع کننده است یا خیر!
اعلام خبر استیضاح شهردار اراک پشت درهای بسته ،انتقادات واعتراضات برخی از رسانه ها را در پی داشت،این اعتراضات تا جایی پیش رفت که تخلفات شهردار مورد حمایت شورا رسانه ای و ابعاد واهداف استیضاح شهردارفعلی را برای همگان آشکار ساخت!
شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان مرکزی پس از این اتفاق با صدور بیانیه ای خطاب به اعضای اصلاح طلب شورای شهر و شهروندان اراک سکوت خود را شکست وعملا با ارائه پیشنهاد وتوصیه اعضای شورا را به خویشتن داری دعوت و بطور رسمی اعلام کرد؛ استیضاح شهردار اراک را به صلاح شهر وشهرداری نمیدانیم!
برخی از بخش های این بیانیه قابل تامل است چرا که با نگاهی کوتاه به آنچه در این بیانیه به عنوان توصیه و پیشنهاد قید شده است، بخوبی می توان فهمید جریان خاص،استیضاح وبرکناری شهردار اراک را با توجه به شرایط به وجود آمده و روشنگری های صورت گرفته توسط رسانه هارا به ضرر خود می داند و به همین دلیل با صدور فرمانی از اتاق فکر این تشکیلات، اختلاف ایجاد شده در میان اعضای اصلاح طلب را رفع وآنها را در این جریان بایکدیگر متحد کرد!
نکته جالب توجه این بیانیه این است که
در بخشی از آن آمده است:
این شورا در طی این مدت، فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده و علیرغم وجود مشکلات و موانع متعدد، به نسبت دوره های قبل از خود به توفیقات چشمگیر و افتخارآمیزی دست یافته است، که مهم ترین آنها استفاده درست و متعهدانه از حق نظارت بر شهرداری و حق طرح سوال از شهردار بوده است که به خصوص در شوراهای با محوریت اصولگرایان تا پیش از این به فراموشی سپرده شده بوده است!
این بخش از بیانیه آنقدر با اغراق و بدور از واقعیت نگاشته شده است که حتی افراد عادی جامعه و اصلاح طلبان منصف هم آن را به راحتی تکذیب می کنند!
ای کاش شورا گزارش عملکرد خود را در این سه سال اعلام میکرد تا مردم با افتخارات آنها آشنا شوند و زمانیکه شورای هماهنگی اصلاح طلبهای استان نام افتخارات را ذکر می کند کسی نپرسد کدام افتخار؟!
اگر شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان، طرح سوال از شهردار را تنها مختص این شورا میداند با چه دلایلی می تواند ثابت کند،این اتفاق تنها در شورای فعلی رخ داده است؟!
مگر نه اینکه مردم اراک به خوبی به یاد دارند که دکتر کریمی توسط شوراهای قبلی استیضاح و برکنار شد آیا می توان چنین اتفاق تلخی که برای همیشه در حافظه مردم اراک نقش بسته است را انکار و طرح سوال را جز افتخارات شورای فعلی نامید؟!
شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان در ادامه بیانیه خود آورده است:
شهروندان آگاه و فهیم اراک، نیک می دانید که اعضای شورای شهر اراک با وجود تنوع سلایق در مبحث مدیریت شهری, توانسته اند همزمان با حفظ تکثر و تنوع فکری, شاکله ی مدیریت شهری را به سمت پویایی، مدیریت مقتدرانه و به سرانجام رساندن پروژه های بر زمین مانده از گذشته هدایت کنند و با توجه دقیق و مؤثر به مطالبات مردم و پیگیری دلسوزانه آنها و همچنین طرح ایده های نوین و مؤثر در عرصه ی شهرداری و شهر، روح تازه به کالبد آن بدمند و به درستی می توان گفت که این موفقیت بزرگ وجه تمایز شورای پنجم با شوراهای قبل از خود می باشد!
مشخص نیست نویسنده این متن با قلم فرسایی و وارونه جلو دادن واقعیت ها چه هدفی را در سر می پروراند چرا که نمود عینی این ادعا درسطح شهر اراک قابل رویت نیست!
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: تغییرات مدیریتی که در طی سه سال گذشته در شهرداری اعمال گردیده است، نه تنها باعث لطمه به شاکله ی مدیریت شهری نشده است، بلکه خوشبختانه نشان از مدیریت صحیح شورای پنجم، جوان گرایی و تخصص گرایی و نیل به پویایی و هدفمندی بیشتر در مجموعه شهرداری اراک داشته، فلذا سیاست اتخاذ شده توانسته جان تازه ای در فضای سخت اقتصادی بر پیکره مدیریت شهری باشد!
باید پرسید انتخاب داود تاجران با 72سال سن آیا از نظر این شورا جوان گرایی معنی می دهد؟!
شورای فعلی در زمان تاجران با آن همه تخلفات و اشتباهات و حتی جرائم براساس چه معیاری مورد حمایت لیست امید قرار گرفته است؟!
همچنین باید پرسید با کدام استدلال میتوان تغییرات متعدد در مدیریت شهری را به پویایی یک مجموعه تعبیر کرد!
آیا این تعبیر و تفسیر مضحک به نظر نمی رسد؟!
ویا اینکه در این بیانیه به صراحت ذکر می شود: آنچه مشهود است اینکه حرکت رو به جلو و امیدبخش برای توسعه شهر اراک، با مدیریت و نظارت هوشمندانه ی شورای شهر اراک، علی الخصوص فراکسیون امید این شورا، رضایت نسبی شهروندان را به ارمغان آورده است!
این ادعا در حالی مطرح شده که اکثر شهروندان اراکی از عملکرد شورای فعلی رضایت ندارند وبدون شک نتیجه انتخابات آینده درستی این ادعا را اثبات می کند.
در بندهای پایانی این بیانیه که بیشتر به اعضای شورا وشهردار اراک توصیه و پیشنهاد شده است؟ بطور سربسته وراز گونه استیضاح شهردار اراک را تلنگری برای انجام برخی اصلاحات ویا راهی برای حل اختلاف بین اعضای شورا،مردم وشهرداری دانسته وبصراحت آمده است:
استیضاح_را_بصلاح شهر و شهرداری اراک نمی دانیم و به اعضای فراکسیون امید شورای شهر توصیه میکنیم با گفتگو و تعامل سازنده و اهتمام جدی بر اهداف شورا تمام تمرکز خود وشهرداری را بر خدمت رسانی بهتر و مطلوبتر متمرکز نمایند!
ضمنا شورای هماهنگی اصلاح طلبان خطاب به آن دسته از اعضای شورای شهر ، گروههای سیاسی و یا رسانه ها،که مسیر غیر قابل حل کردن مسایل و مشکلات را به مسیر اصلاح ترجیح داده و سعی در مسدود کردن راه اصلاح می نمایند پیشنهاد می دهد تامل و ژرف اندیشی بیشتری در این رویه بنمایند و مضرات این سیاه و سفید نگاه کردن را در نظر بیاورند.
به عنوان یک رسانه ای خطاب به شورای هماهنگی اصلاح طلبان یادآور می شوم،
رسانه همیشه به عنوان پل ارتباطی مردم ومسئولین همواره صلاح جمعی را به منفعت شخصی ترجیح میدهد واگر گاهی احساس کند ،برخی با کجروی ومنفعت طلبی به دنبال تضعیف حقوق عمومی بوده یا به دنبال سوء استفاده از بیت المال هستند بدون کوچکترین اغماضی با روشنگری نقشه های پلید سوء استفادگران را نقش برآب کرده و در انجام وظایف خود از تخلف هیچ جریان سیاسی چشم پوشی نخواهیم کرد!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار