مدیر آب و خاک سازمان گفت: سامانه های نوین آبیاری به مجموعه تمهیدات ، راهکارها و فناوریهای جدیدی اطلاق می شود که با عملیاتی کردن آن , ضمن استفاده از تکنو لوژی ,موجب ارتقاء راندمان آبیاری استفاده بهینه از منابع آبی ،صرفه جویی در مصرف آب ،حفظ تولید با منابع موجود آب و خاک و در نتیجه تا مین امنیت غذایی خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲ 12 July 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، فرزاد کوهدانی افزود: اراضی قابل مستعد برای اجرای طرحهای نوین آبیاری طبق مطالعات سال ۱۳۸۵ به میزان ۱۶۲۰۰۰ هکتار است که با توجه به تغییر شرایط آب و هوایی و وضعیت آبخوان ها و منابع آبی نیاز به بازنگری دارد.
وی یادآورشد: تاکنون بیش از ۶۷۰۰۰ هکتار ازاراضی استان به انواع سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده که ۹۹۸۵ هکتار آن طی سه سال گذشته در دولت دوازدهم بوده و با انجام این مهم ضمن ارتقا راندمان و افزایش بهره وری مصرف آب ، سالیانه به میزان ۳۰۱ میلیون مترمکعب صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آب صورت گرفته است.
مدیر آب و خاک سازمان افزود: با اعتبارات ابلاغی, سالیانه حدود ۴۰۰۰ هکتاراز اراضی استان مجهز به سامانه های نوین آبیاری می شود که علاوه برافزایش صرفه جویی سالیانه در مصرف آب به میزان ۱۸ میلیون متر مکعب ، زمینه اشتغال مستقیم تعداد ۱۶۰ نفرکارشناس و تکنسین متخصص در زمینه مشاوره ، اجرا و نظارت و ۸۵۰ نفر اشتغال غیر مستقیم را فراهم کرده است.
کوهدانی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تعداد ۱۰ طرح به مساحت ۳۶۵ هکتار به بهره برداری رسیده است و تعداد ۱۰۷ طرح نیز به مساحت ۲۵۵۹ هکتار در دست اجرا و تجهیز به سیستم های نوین آبیاری است.
وی گفت: به علت شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت جامعه، و جلوگیری از انتشار این ویروس زیرساخت مناسب برای ثبت و بررسی درخواست‌ها در زمینه طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری به صورت غیر حضوری در قالب سامانه بهنگام برخط اطلاع رسانی نوین آبیاری به آدرس novinabyari.maj.ir فراهم و در اختیار است متقاضیان اجرای طرح بجای مراجعه مکرر می توانند به صورت غیر حضوری در خواست خود را ثبت و با اخذ کد رهگیری از چگونگی و روند پیشرفت پرونده اطلاع حاصل کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار