مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ایران از لحاظ جمعیتی هفدهمین کشور دنیا است اما از نظر مصرف پلاستیک جزو ۵ کشور اول جهان قرار گرفته است که با یک حساب سرانگشتي درمي يابيم در کشورمان بيش از ۳ برابر متوسط جهاني پلاستيک مصرف مي شود.
کد خبر: ۸۷۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶ 11 July 2020


به گزارش تابناک مرکزی، رضا میرزائی افزود : چند سالي است که ۲۱ تيرماه روز ملي بدون پلاستیک نامگذاري شده است تا بهانه اي براي شناساندن هر چه بيشتر مضرات پلاستيک های رها شده در طبیعت برای محیط زیست باشد.
وی با بیان این که میزان مصرف پلاستیک در ایران ۵۰۰ هزار تن در سال است یادآورشد: امروزه پسماندهای پلاستيكي علاوه بر آسيب رساندن به محيط زيست براي سلامتي انسان ها نيز مضر بوده تا جايي كه آسيب هاي جبران ناپذيري را به محيط زيست و زيستمندان وارد مي کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت : باید در نظر داشته باشیم که پلاستیک ها حدود۲۰۰ تا ۵۰۰ سال در طبیعت ماندگاری دارند وماده ای مخرب محیط زیست و تنوع زیستی ، مصرف کننده انرژی و آب و مولد گازهاي گلخانه اي است بنابراين اولين اقدام ما در اين زمينه بايد کاهش مصرف توليدات حاصل از اين ماده باشد.
وی ادامه داد: حفاظت محيط زيست در قانون اساسي به عنوان يك رسالت همگاني شناخته شده و هر يك از ما وظيفه داريم به تعهد اجتماعي خود براي داشتن يك محيط زيست سالم عمل كنيم.
میرزائی با تاكيد بر اینکه طبيعت يك ظرفيت معين دارد و بهره برداري بيش از اندازه اثرات تخريبي جبران ناپذيري را به دنبال خواهد داشت، افزود: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی دراستفاده نکردن از مواد پلاستیکی یکبار مصرف و اراده مردم برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای، به کاهش مصرف پلاستیک کمک میکند، اما بدون شک وضع قوانین انگیزشی و حمایت دولت از سرمایه‌گذاری در تولید پلاستیک‌های تجدیدپذیر عاملی موثربرحفظ محیط زیست خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار