واحد نرمال هگزان شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۸۶۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ 25 June 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی ، دکتر حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از این طرح که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افتتاح و بهره‌برداری از طرح نرمال هگزان را به مردم استان مرکزی، اراک و شازند تبریک گفت و از همت و تلاش متخصصان و پژوهشگران صنعت پالایشگاهی کشور قدردانی کرد.
وی افزود: افتتاح این طرح در شرایط تحریم، ۳۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه دارد و روزانه حداقل ۵۰۰ هزار لیتر بنزین به ظرفیت تولید افزوده است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند درباره این طرح گفت: راه‌اندازی این طرح بیش از ۴۵ میلیون دلار در سال درآمدزایی دارد و به همان نسبت از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.
غلامحسین رمضان‌پور افزود: طرح نرمال هگزان یک طرح نوآوران و مبتکرانه است که در صنعت پالایش نفت کشور برای نخستین بار بدون صرف هزینه‌های سنگین سرمایه‌گذاری و با استفاده از ظرفیت های خالی در واحدهای ایزومایزومراسیون و اکتانایزر اعمال تغییرات فرآیندی و بهینه سازی فرآیند عملیاتی پالایش انجام شده است.
وی اظهار داشت: این طرح افزایش روزانه حداقل ۵۰۰ هزار لیتر تولید بنزین در پالایشگاه شازند را دارد و بهینه سازی عملیات تبدیل بنزین سبک در واحد ایزومریزاسیون، بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر دستاوردهای مهم این طرح است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند گفت: با اجرای این طرح و با ساخت واحد مشابه بیش از ۱۱ میلیون دلار صرفه جویی در هزینه سرمایه گذاری اولیه به وجود آمده است.
رمضان پور افزود: دانش فنی طرح نرمال هگزان که از سوی کارکنان شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند، طراحی شده، صد درصد بومی است و برای ثبت اختراع به مجامع بالادستی ارجاع شده است.
وی اظهار داشت: با اجرای این طرح، سالانه از واردات ۳۰ تا ۴۰ هزار تن نرمال هگزان به کشور جلوگیری می‌شود و همچنین شاهد عملیات تولید ۵۰ هزار تن نرمال هگزان خواهیم بود که در مسیر خودکفایی اقتصادی و بی نیازی کشور از واردات، گام مهمی برداشته می شود.
شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) تولیدکننده بنزین یورو ۴ و یکی از مهمترین پالایشگاه های نفت کشور است که به‌عنوان بزرگترین پالایشگاه تک واحدی ایران در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه‌اندازی شد.
این شرکت نخستین پالایشگاهی است که کار مطالعه و عملیات اجرای آن بعد از انقلاب اسلامی و در نخستین سال بعد از جنگ تحمیلی آغاز شد.
ظرفیت این پالایشگاه پس از مدتی با تلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص به ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار