مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: براساس آخرین ویرایش استاندارد ۲۸۰۰ (آیین نامه زلزله ایران) ، استان در محدوده شهر‌های با خطر زلزله نسبی متوسط و بالا قراردارد.
کد خبر: ۸۶۱۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 11 June 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،احمد مرزبان، شهر‌ها و مراکز جمعیتی ساوه، رازقان، مامونیه، نوبران،زاویه، پرندک، آشتیان، تفرش، دلیجان، نراق، جفتان، عضدیه شازند، راوه را جزء مناطق با خطر نسبی زلزله بالا و سایر مناطق را با خطرنسبی زلزله متوسط اعلام کرد.
وی یادآورشد : بر اساس مطالعات مدیریت بحران این اداره کل ،  ایران بر روی کمربند آلپ – هیمالیا قرار دارد و جزو مناطق لرزه خیز جهان است.
وی اضافه کرد: ایران از چهار طرف (صفحه عربستان، صفحه عمان، صفحه هیمالیا و صفحه خزر) تحت فشار است و در مقابل این فشارها مقاومت می کند و زمانی که فشارها بیش از حد توان باشد شکستگی صفحات رخ داده و حرکت گسل ها زلزله را ایجاد می کند.
مرزبان با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین فشار از سمت صفحه عربستان به ایران وارد می شود گفت:  ایران سالانه به صورت متوسط ۳ سانتیمتر فشرده می شود و به طور میانگین هر ده سال یک زلزله فاجعه بار با بزرگی ۷ ریشتر و یا بیشتر و هر سال يك زلزله با بزرگاي ۶ تا ۷ریشتر رخ می دهد.
وی افزود: زلزله های ایران از نوع کم عمق(میانگین ۱۰ کیلومتر از سطح زمین) هستند و علت اصلی افزایش خرابی ها و تلفات انسانی، علاوه بر ژرفای کم بیشتر زمین­لرزه ها که موجب نزدیکی کانون زمین­لرزه ها به مناطق شهری می شود، به دلیل کیفیت پایین ساخت وسازها ، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و همچنین پایین بودن سطح آموزش است.
مرزبان ادامه داد: از جمله مهم‌ترین گسل‌های استان می‌توان به تبرته، تلخاب،چغار،تفرش،عزالدین،ایندس،خشک‌رود، کوشک نصرت ، البرز، بید هند،کهک، موجان، راهجرد،نیزار،شمال محلات، جنوب محلات، شمال خمین، جنوب خمین، گلپایگان، فرنق، امان آباد، انجیرک، ساوه و غیره اشاره کرد.
وی با بیان اینکه گسل تبرته (توزلوگل) از شمال غربي روستاي تبرته كه در فاصله ۱۵ كيلومتري غرب فرمهين واقع شده است، تا فراسوي جنوب شرقي روستاي انجدان در جنوب شرقي اراك گسترش دارد اظهارداشت: طول اين گسل بالغ بر ۱۳۰ كيلومتر است.
وی افزود:گسل تلخاب با طول حدود ۱۱۰ کیلومتر از فاصله حدود ۴ كيلومتري شرق كميجان تا نزديكي خورهه در (شمال غربي دليجان) ادامه مي­يابد و از فاصله حدود ۴۰ كيلومتري شمال شرقي شهر اراك مي­گذرد.
مرزبان با بیان اینکه گسل کوشک نصرت(چشمه پلنگ)به درازاي بالغ بر ۱۶۰ کيلومتر در پهنه شمالي ساوه قرار دارد گفت: گسل ايندس با درازاي بيش از ۷۰ کيلومتر يکي از گسل‌هاي بنيادي گستره ساوه است و تا سلفچگان گسترش دارد  واز فاصله حدود صد متری شمال شرقی سد ساوه می گذرد.
وی ادامه داد: گسل خشک رود به درازاي بالغ بر ۱۲۰کيلومتر در شمال و شمال شرقی گسل ایندس گسترش دارد.
این مقام مسئول اظهار داشت : از مجموع حدود ۱۰۵ هزار واحد مسکونی روستایی استان حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی  توسط بنیاد مسکن مقاوم سازی شده وبقیه حدود ۵۵ هزار واحد نیازمند مقاوم سازی است.
وی با بیان اینکه در مناطق شهری بافت های فرسوده، حاشیه ای و سکونت گاه های غیر رسمی و ... نیازمند غيررسمي سازی است گفت: در استان يكهزار و ۹۰۰ هكتار بافت فرسوده و ناهمگون شهري و۷۱۲
هكتار سكونتگاه غيررسمي وجود دارد.
مرزبان ادامه داد: عمده سكونتگاه هاي غيررسمي در اراك و ساوه و بافت هاي فرسوده در اراك، دليجان، محلات، آشتيان، غرق آباد، مامونيه و پرندك وجود دارد. 
وی، طرحهای تعیین حریم گسل‌ها- تهیه و تدوین سناریو زلزله شهر های اراک و ساوه و بررسی وضعیت اماکن یا نقاط لازم اسکان اضطراری برای آنها،
مدیریت بحران و کاهش ریسک سامانه حمل و نقل استان را از جمله طرحهای مصوب در این زمینه در استان مرکزی برشمرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار