کد خبر: ۸۶۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱ 10 June 2020
یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی در نقاط مختلف جهان، کلیسا‌ها و بنا‌های مذهبی می‌باشند، کلیسا‌های قدیمی دارای ویژگی‌ها منحصر بفردی هستند که محبوبیت آن‌ها را دو چندان کرده است، برخی از کلیسا‌ها فضایی ترسناک دارند، برخی دیگر دارای تزئیناتی می‌باشند که یادآور مرگ هستند. آیا تا به حال کلیسایی را دیده اید که با استفاده از استخوان و جمجمه انسان ساخته شده باشد؟ در این مقاله قصد داریم به معرفی کلیسا‌هایی که با استخوان‌های انسان ساخته شده اند، بپردازیم.

این گونه از کلیسا ها محیطی بسیار ترسناک و دلهره آور دارند، سالانه گردشگران بسیاری که به اینگونه مکان ها علاقمند هستند به بازدید از کلیسا های استخوانی می روند، کلیسا های ساخته شده با استخوان در نقاط مختلفی از جهان وجود دارند و هر کدام از آن ها به دلایل خاصی ساخته شده اند.

 

 

کلیسای کاپا دوس اوسوس

در میان کلیسا های ساخته شده از استخوان، این کلیسا که در کشور پرتغال قرار گرفته، توجه افراد بسیاری را به سمت خود جلب کرده است، کلیسای The Capela dos Ossos به طور کلی با استفاده از استخوان انسان ها ساخته شده، جالب توجه است که حتی تزئینات داخلی این کلیسا از جنس استخوان و جمجمه می باشد، سازندگان این کلیسا از استخوان موجود در گورستان نزدیک به کلیسا برای ساخت بخش های مختلف آن استفاده کرده اند.

با مطالعه تاریخچه این منطقه متوجه خواهید شد که کلیسای The Capela dos Ossos توسط راهبان کلیسای سنت فرانسیس پرتغال بنا نهاده شده است، همین امر سبب شده است که این کلیسا را به عنوان زیر مجموعه کلیسای سنت فرانسیس بشناسند، کلیسای استخوان پرتغال در طول سال های 1460 تا 1510 میلادی ساخته شده و در ساخت آن از معماری گوتینگ الهام گرفته شده است.

 

 

ایده ساخت کلیسای استخوان پرتغال از آنجا شکل گرفت که تعداد مردگان موجود در شهر ایورا بالا رفته بود و گورستان ها دیگر ظرفیت دفن اجساد جدید را نداشتند، به همین دلیل راهبان کلیسای سنت فرانسیس تصمیم به ساخت کلیسایی با استفاده از استخوان های موجود در گورستان های این شهر گرفتند، در آن دوران ایورا شهری مملوع از ثروتمندان پرتغال بوده، راهبان با ساخت بنایی که یادآور مرگ است قصد داشته اند که از دوری ثروتمندان از خداوند جلوگیری کنند.

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد معماری کلیسای استخوان پرتغال به سبک گوتینگ بوده و در مجموع دارای 3 ورودی عظیم و 3 پنجره می باشد، این پنجره های کوچک نور داخل کلیسا را تامین می کنند، به طور کلی تمام بخش های این کلیسا را با استفاده از استخوان ساخته و برای استحکام هرچه بیشتر آن از سیمان استفاده شده است، تنها بخش این کلیسا که در آن استخوانی وجود ندارد، سقف آجری بنا بوده که بر روی آن نقاشی ها متعددی با مفهوم مرگ نقش بسته است.

 

 

 

 

از بخش های مختلف این کلیسا می توان به جسد کامل مادر و فرزند و جسد مرد به صلیب کشیده شده اشاره کرد، در رابطه با این اجساد افسانه های بسیاری وجود دارد که صحت آن ها تایید نشده است، اما وجود آن ها در این کلیسا یادآور مرگ برای افرادی است که به این دنیا دل بسته اند، در کنار این اجساد جمله ای با مزمون "روز مرگ بهتر از روز تولد است" دیده می شود، همچنین بر روی در سر در ورودی کلیسا جمله "We bones that are here, for your bones we wait" نوشته شده که اکثر بازدید کنندگان را به فکر فرو می برد، ترجمه این جمله بدین شرح است: استخوان های ما در اینجاست، ما منتظر استخوان های شما هستیم.

آدرس کلیسای استخوان پرتغال: Largo 10 Maio, Evora, Portugal

زمان بازدید: گردشگران تور پرتغال می توانند از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر از این کلیسا بازدید کنند.

قیمت بلیط: بازدید از این کلیسا هزینه بسیار بالایی داشته اما خاص بودن آن سبب شده است که گردشگران این هزینه را بپردازند، قیمت بلیط ورودی کلیسای استخوان پرتغال برای هر نفر 200 یورو می باشد.

 

 

کلیسای استودان سدلک

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد کلیسا های ساخته شده از استخوان به یک مورد ختم نمی شود، کلیسای Sedlec Ossuary واقع در کشور چک یکی دیگر از کلیسا های ساخته شده به این سبک بوده و اما تفاوت های بسیاری با مورد اول دارد، در نمای بیرونی این کلیسا هیج استخوان و جمجمه ای مشاهده نمی شود و هیچ نشانه خاص و قابل توجهی بر روی آن وجود ندارد، اما درون کلیسا همه چیز متفاوت بوده و با کلی جمجمه و استخوان روبرو می شوید، فضای داخلی این کلیسا با استفاده از استخوان های بیش از 35 هزار نفر تزئین شده است.

تاریخچه تبدیل شدن کلیسا به حالت امروزی خود به سال 1278 میلادی باز می گردد، در آن سال های یکی از راهبان کلیسا به سرزمین مقدس رفت و در هنگام بازگشت، مقداری از خاک آن منطقه را به همراه خود به کلیسا آورد و در قبرستان موجود در کنار کلیسا ریخت، تبرک شدن خاک قبرستان نظر مردمان بسیاری را به این منطقه جلب نمود و افراد بسیاری این قبرستان را برای دفن کردن مردگان خود انتخاب می نموده اند، همچنین طاعون و جنگ های محلی رخ داده در این منطقه روز به روز تعداد دفن شدگان در این قبرستان را افزایش می داد.

 

 

اوایل قرن 16 میلادی مسئولین کلیسا ایده ساخت گورستانی جدید در کنار این کلیسا را در سر داشتند، همین امر سبب شد که راهبی را جهت جمع آوری استخوان مردگان موجود در قبرستان انتخاب کنند، این استخوان ها قرار بود تا زمان ساخت گورستان جدید در سرداب و شیروانی کلیسا نگهداری شود، استخوان ها بیش از 200 سال درون کلیسا نگهداری شده اند تا سر انجام در سال 1870 میلادی تصمیم بر آن گرفته شد که فضای داخلی این کلیسا را با استفاده از استخوان های جمع آوری شده تزئین کنند، برای عملی کردن این تصمیم هنرمندی به نام فرانتیسک استخدام شد.

اکثر تزئینات داخلی این کلیسا از جمجمه و استخوان بخش های مختلف بدن انسان ساخته شده است، در میان تزئینات موجود، چلچراغ عظیم آویزان از سقف کلیسا که با استفاده از استخوان ساخته شده، از محبوبیت بسیاری از بین گردشگران تور اروپا برخوردار است.

آدرس: Zámecká, 284 03 Kutná Hora, Czechia

 

 

کلیسای کاپلیکا چاسزک

در کشور لهستان کلیسا های بسیاری وجود دارد که هرکدام از آن ها ویژگی های منحصر بفردی دارند، در بین این بنا های مذهبی، کلیسای Kaplica Czaszek بدلیل طراحی عجیبی که دارد، از محبوبیت بالایی در بین گردشگران برخوردار است.

تاریخچه این کلیسا که با استفاده از جمجمه و استخوان اجساد موجود در شهر ساخته شده به سال 1776 میلادی باز می گردد، در آن دوران پس از شیوع بیماری وبا و جنگ ها متعدد، تعداد اجساد موجود در شهر Czermna بسیار بالا رفته بود، همین امر سبب شد که یک کشیش به نام توماس تصمیم به ساخت کلیسایی با استفاده از استخوان های این اجساد بگیرد، کلیسای Kaplica Czaszek در واقع یک گور دسته جمعی بوده که به شکل کلیسا در آمده است.

 

 

برای ساخت این کلیسای عجیب و ترسناک بیش از 3000 استخوان مورد استفاده قرار گرفته، همچنین جالب است بدانید پس از مرگ کشیش "توماس" استخوان های وی به کلیسا اضافه شد، در زیر زمین این کلیسا بیش از 20000 اسکلت بدن انسان وجود دارد، طبق نظر باستان شناسان اسکلت های موجود در زیر زمین مربوط به جنگ های رخ داده در قرن 17 و 18 میلادی می باشند.

این کلیسا تنها بنای ساخته شده از استخوان در کشور لهستان محسوب می شود، همین امر سبب شده است که سالانه گردشگران بسیاری از آن بازدید کنند، لازم به ذکر است که فضای داخلی کلیسای Kaplica Czaszek بسیار ترسناک و دلهره آور بوده و برخی اشخاص جرعت وارد شدن به آن را ندارند.

آدرس: Stanisława Moniuszki 8a, 57-350 Kudowa-Zdrój, Poland

 

 

کلیسای سانتا ماریا دلا

در شهر رم جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری وجود دارد، همین امر سبب شده است که سالانه گردشگران بسیاری تور رم را در برنامه سفر خود قرار دهند، در میان جاذبه های تاریخی موجود در این شهر، کلیسایی وجود دارد که تزئینات داخلی آن شامل جمجمعه و استخوان مردگان می شود.

فضای بیرونی این کلیسا نیز مانند سایر کلیسا ها بودی و اثری از اسکلت ها و استخوان در آن دیده نمی شود، اما ورود به آن دل و جرعت بسیاری می خواهد، ورودی این کلیسا معروف ترین و ترسناک ترین بخش آن به حساب می آید، در ابتدای ورودی 3 اسکلت کامل انسان وجود دارد، این 3 اسکلت به شکلی قرار گرفته اند که گویی در حال خوشامد گویی به گردشگران می باشند. این کلیسا یکی از ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا بوده اما زیبایی آن سبب شده است که سالانه گردشگران بسیاری از آن بازدید کنند.

 

 

تاریخچه این کلیسا به قرن 17 میلادی باز می گردد، ساخت آن در سال 1626 میلادی آغاز و در سال 1631 میلادی پایان یافت. فضای داخلی این کلیسای عجیب با استخوان بیش از 4 هزار راهب که در طول سال های 1500 تا 1870 میلادی زندگی می کرده اند، تزئین شده است. داستان کشته شدن راهبان این منطقه بسیار طولانی بوده اما بطور کلی می توان گفت این راهبان در پی دستوری که از مقامات کشور ایتالیا ابلاغ شده بود، کشته شده اند.

آدرس: Via Vittorio Veneto, 27, 00187 Roma RM, Italy

 

 

کلیسای هالشات

کشور اتریش یکی از مناطق زیبا و توریستی در قاره اروپا بوده و سالانه میزبان گردشگران بسیاری می باشد، کمتر کسی را می توان یافت که از وجود کلیسایی ترسناک در این کشور خبر داشته باشد، کلیسای Hallstatt Karner واقع در شهر هالشتات یکی از جاذبه های گردشگری عجیب در این کشور به حساب می آید.

 

 

داخل این کلیسا بیش از 600 جمجمه انسان وجود دارد، همچنین بخش های مختلف کلیسا با استفاده از استخوان انسان تزئین شده است، جالب توجه است که نام افراد، تاریخ مرگ و شغل آن ها بر روی جمجمه ها حک شده است.

یکی از تفاوت هایی که این کلیسه با سایر کلیسا های استخوانی دارد در آن است که افراد می توانند کلیسای Hallstatt Karner را به عنوان آرامگاه خود انتخاب کنند، یعنی از استخوان آن ها برای تزئین بخش های مختلف کلیسا استفاده شود، لازم به ذکر است که آخرین شخصی که جسد خود را به این کلیسا اهدا کرده، بانویی بوده که در سال 1983 میلادی فوت کرده است.

آدرس: Friedhof 164, 4830 Hallstatt, Austria

 

 

کلیسای وامبا

این کلیسا در واقع محلی برای به امانت گذاشتن استخوان اجساد بوده و به دلیل کمبود جا برای دفن مردگان به وجود آمده، کلیسای Wamba Ossuary در شهر وامبا در کشور اسپانیا قرار گرفته است. تاریخچه تبدیل این مکان به شکل امروزی خود به قرن 12 تا 18 میلادی باز می گردد، در آن دوران قبرستان های این منطقه دیگر جایی برای دفن اجساد نداشت، همین امر سبب شد که تصمیم بر آن بگیرند که اجساد را در این کلیسا نگهداری کنند.

فضای بیرونی کلیسا حالت عادی خود را داشته و مانند سایر کلیسا ها می باشد اما داخل آن متفاوت بوده، در کلیسای Wamba Ossuary دیواری از استخوان وجود دارد که با بیش از 3 هزار جمجمه انسان تزئین شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار