معاون سازمان انرژی اتمی ایران خبرداد:
معاون سازمان انرژی اتمی ایران از برنامه ریزی برای ایجاد ۱۰ سامانه گاما و ۱۰ سامانه پرتو الکترون در کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۵۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸ 20 May 2020

 

به‌گزارش تابناک مرکزی، صولت ثنا معاون سازمان انرژی اتمی ایران در نشست بررسی و تشریح کاربردهای پرتو هسته‌ای در بخش‌های مختلف در محل استاندار مرکزی با اشاره به اینکه سامانه فعال پرتو الکترون تا پایان امسال در قزوین با هدف بهره‌مندی از ظرفیت این سامانه در منطقه راه‌اندازی می‌شود افزود: مراحل پیش راه‌اندازی این سامانه در تابستان امسال عملیاتی می شودو در ۶ ماه دوم سال این سامانه پایدار و به سود دهی اقتصادی خواهد رسید.
وی یادآورشد: اکنون در کشور سه سامانه گاما و ۲ سامانه زیر مجموعه شرکت کاربرد پرتو در تهران و بناب آذربایجان و یک سامانه نیز در شهرکرد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری وجود دارد.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه این سه سامانه اکنون فعال هستند و ارتباط مناسبی بین سامانه‌های دولتی و خصوصی برقرار است،افزود: ظرفیت کشور به مراتب بالاتر از سه سامانه موجود است و تلاش می‌شود تا با بررسی و آمایش سرزمین در استان‌ها شمار سامانه‌ها برحسب نیاز توسعه یابد.
وی با اشاره به اینکه ایجاد ۱۰ سامانه گاما و ۱۰ سامانه پرتو الکترون در کشور برنامه‌ریزی شده است گفت: اکنون یک سامانه پرتو الکترون فعال در یزد وجود دارد.
ثنا افزود: تلاش شده تا فعالیت‌های توسعه کاربرد پرتوها در صنعت، کشاورزی، پزشکی، محیط زیست و گمرک در استان‌های کشور فعال شود و با این هدف نشستی با معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی برگزار شد.
معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به مصوبات این نشست افزود: در این نشست مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شرکت توسعه کاربرد پرتوها منعقد و ظرف یک ماه آینده سامانه پرتوهای مورد نظر به نفع شهروندان با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و تعاونی در استان مرکزی آغاز شود.
ثنا گفت: پیگیری می‌شود حداقل یک سامانه شتاب دهنده و یک سامانه گاما با توجه به ظرفیت سایت انرژی اتمی در استان مرکزی ایجاد شود که از نظر اقتصادی کاربرد مفید داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار