وزیر نیرو خبرداد:
وزیر نیرو از آبگیری ۷۶ درصد از ظرفیت ۵۱ میلیارد متر مکعبی پشت سدها و مخازن آبی کشور در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۸۴۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 05 May 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،رضا اردکانیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این میزان آبگیری سرمایه ارزشمندی است افزود: سهم خالی کنونی ظرفیت سدها و مخازن ذخیره آب کشور برای کنترل سیلاب‌ها است.
وی بابیان اینکه بیش از ۵۰ تالاب عمده کشور از جمله تالاب بین المللی هامون بر اثر بارش‌های سال آبی جاری سیرآب شده و  شرایط مناسبی دارند یادآورشد: میانگین بارش‌ها در کشور ۳۰۰ میلی متر است.
وی با بیان اینکه حجم بارش‌ نسبت به متوسط ۵۰ سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است گفت:این میزان در مقایسه با  مدت مشابه سال گذشته هفت درصد کاهش دارد.
وی با اشاره به جاری شدن سیلاب، سال گذشته در برخی از استان‌های کشور افزود: لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها با تامین اعتبار و همکاری‌ بین بخشی انجام شده و به همین دلیل سیلاب زمستان سال گذشته و بهار امسال خسارت‌های کمتر و منفعت بیشتری به دنبال داشت.
وزیر نیرو از نصب ۱۸ واحد نیروگاهی با بیش از سه هزار مگاوات ظرفیت خبرداد وگفت: همچنین در کشور حدود ۴۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در قالب ۵۹ طرح نیروگاهی به بهره‌برداری رسیده‌است.
وی از راه اندازی ۲ هزار کیلومتر خط انتقال و پست‌های توزیع و فوق توزیع برای تامین برق مورد نیاز مردم و جلوگیری از خاموشی‌ها در کشور خبر داد وافزود: افزایش بازدهی و کاهش تلفات در نیروگاه‌ها و شبکه‌های توزیع برق از برنامه‌ اولویت‌دار وزارت نیرو برای اجرای طرح صفر، ۹۹ است.
وزیر نیرو با بیان اینکه به صفر رسانی خاموشی برق با همکاری این وزارتخانه و مردم و بدون کوچکترین وقفه در تولید کشور دنبال می‌شود یادآورشد: وزارت نیرو با افزایش عرضه انرژی به واحدهای تولیدی و حفظ آسایش و امنیت خاطر مردم در نظر دارد اوج بار در تابستان امسال را کاهش داده و با  بهبود تولید و مدیریت مصرف و تامین برق داخل به تعهدات خود در صادرات هم جامه عمل بپوشاند.
وی با بیان اینکه ۲۵ طرح بزرگ آب، برق و فاضلاب در استان مرکزی در حال اجراست اظهارداشت: این طرح ها با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در استان مرکزی در حال اجراست.
وزیر نیرو، با بیان اینکه با بهره برداری از سه طرح برق ۶۳ به ۲۲ کیلوولت در ساوه و خمین و طرح‌های توسعه شبکه، ۲ نیروگاه برقی آبی کوچک امروز در استان مرکزی ،آثار مطلوبی در خدمات انرژی خواهد داشت گفت: بیش از ۲۵ درصد از کل ظرفیت نیروگاه‌های آبی و برقی کوچک، انرژی‌های پاک و تجدید پذیر کشور در استان مرکزی نصب شده است.
وی با بیان اینکه استان مرکزی در این زمینه در صدر کشور قرار دارد ادامه داد: بهره برداری از طرح آبرسانی به شهر جدید امیر کبیر برای تامین آب مورد نیاز پنج هزار نفر  و آغاز عملیات اجرایی پست ۴۵۳ کیلوولت ناحیه صنعتی زرندیه که نقش مهمی در تامین انرژی و توسعه صنعت در شهرستان‌های ساوه، زرندیه و مامونیه را برعهده دارد از دیگر طرح‌های اجرا شده در استان مرکزی است.
وزیر نیرو ارزش طرح‌های بهره‌برداری شده امروز در استان مرکزی با همکاری شرکت‌های مختلف وزارت نیرو و بخش خصوصی را حدود ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا در کشور تنها ۲۰ درصد هزینه آب و برق  کشور وصول شده است یادآورشد: با توجه به اینکه شرکت‌های آب و برق اتکای چندانی به بودجه دولت ندارند، این نگرانی وجود دارد که برخی از نقاط کشور در عرضه محصولات خود با مشکل روبرو شوند.
وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور عده‌ای از مردم را با مشکل مواجه کرده که مهلت‌هایی برای پرداخت هزنیه آب و برق برای آنان تعیین شده است اضافه کرد: امید می‌رود این مشترکان برای سرپا ماندن شرکت‌های این وزارتخانه نسبت به پرداخت هزینه‌های خود اقدام کنند.
وزیر نیرو یادآورشد: مصرف آب در برخی مناطق کشور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۴۰ درصد افزایش یافته که امید می رود با همکاری و صرفه جویی زمینه کاهش مصرف در کشور فراهم شود.
وی گفت: هزاران میلیارد ریال از بدهی این وزارتخانه در ۲ سال اخیر پرداخت شده که بخشی از این بدهی‌ها ناشی از واگذاری‌ها و بخشی به علت خرید برق و اجرای طرح ها بوده است.
وی میزان افزایش تعرفه آب و برق از ۲ سال گذشته با تاکید ریاست جمهوری و تصویب هیات وزیران را هفت درصد اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به افزایش‌های مرسوم در کشور پایین تر است، افزایش تعرفه امسال هم مانند ۲ سال گذشته اجرایی شده و در این سال‌های بیش از هزینه آب و برق بیش از افزایش تعرفه افزایش نیافته است.
وزیر نیرو با اشاره به پرداخت پاداش به افرادی که الگوی مصرف را رعایت می کنند گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به صنایع بزرگی که برای خاموشی صفر در تابستان سال ۹۸ همکاری لازم را با صنعت برق کشور داشته اند پرداخت شده و
۱۰۶ میلیارد تومان پاداش هم در این مدت به بخش خانگی و افرادی که کمتر از الگوی مصرفی برق مصرف کردند پرداخت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار