رئیس روابط عمومی دانشگاه اراک از طراحی نانو جاذب هیدروژن با درصد ذخیره سازی بالا توسط تیم تحقیقاتی گروه شیمی این دانشگاه به سرپرستی پروفسور محمد سلیمان نژاد خبرداد.
کد خبر: ۸۴۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲ 04 May 2020


به گزارش تابناک مرکزی، حسین مستعان افزود: در تحقیقی که اخیرا در قالب رساله دکتری رضوان رحیمی و به سرپرستی پروفسور محمد سلیمان نژاد در دانشگاه اراک انجام شده است نانو صفحه Be۲N۶ تزئین شده با لیتیم به عنوان یک جاذب جامد با درصد وزنی ذخیره سازی هیدروژن برابر با ۱۲,۱ درصد با استفاده از محاسبات کوانتم مکانیکی طراحی و معرفی شده است.
وی یادآورشد: این نانو صفحه امکان سنتز دارد و ظرفیت ذخیره سازی هیدروژن در آن از بسیاری از نانو صفحه های طراحی شده مشابه بیشتر است.
مستعان ضافه کرد:با توجه به امکان ذخیره سازی مطلوب هیدروژن بر روی این نانو صفحه، شرایط استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت پاک محقق می شود بنابراین از این به بعد بحث الایندگی سوختهای فسیلی با توجه به عدم توجیه برای استفاده از آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: توانایی ذخیره سازی جاذب معرفی شده این نانوصحفه بیش از دو برابر هدف تعیین شده توسط دپارتمان انرژی امریکا ( ۵,۵ درصد وزنی تا سال ۲۰۲۰) است.
وی اظهارداشت: نتایج این تحقیق در مجله بسیار معتبر Q۱؛ International Journal of Hydrogen Energyبا ضریب تاثیر ۴,۱ در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است.
مستعان گفت:با توجه به آلایندگی حاصل از سوختهای فسیلی، استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت جایگزین میتواند وابستگی ما به سوختهای فسیلی را کاهش داده و یک منبع مناسب برای تولید انرژی پاک باشد.
وی افزود: عمده ترین اشکالی که استفاده از هیدروژن را برای کاربردهای عملی محدود کرده است یافتن روشهای مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای ذخیره سازی هیدروژن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار