مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از تاثیر مثبت استقرار کلونی ها و گردافشانی زنبورها در افزایش باروری محصولات زراعی و باغی خبر داد.
کد خبر: ۸۴۳۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹ 28 April 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، حمیدرضا اخوان افزود: برای افزایش بار محصولات باغی و زراعی نیاز است اکثر گیاهان و درختان مثمر در اوایل بهار و در فصل شکوفه، توسط حشرات به ویژه زنبور عسل گردافشانی شوند.
وی یادآورشد: در واقع کاهش گردافشانی، کاهش سطح تولید و محصولات زراعی را به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به اهمیت این موضوع از تشکیل ستاد گردافشانی در سازمان خبر داد و افزود: پیرو جلسه ستاد گردافشانی که با حضور اعضا و کارگروه ها در اواخر سال گذشته در این سازمان تشکیل شد، مقرر شد اقدامات و برنامه های لازم در زمینه افزایش سطح اطلاع باغداران و صاحبان مزارع و ترغیب آن ها برای همکاری با واحدهای زنبورداری برای اسکان کلونی زنبورها در باغ ها ،توسط اعضا و کارشناسان این حوزه صورت پذیرد.
اخوان با اشاره به آغاز فصل گردافشانی در مزارع گفت: شرایط جوی ناپایدار و افزایش بارش های بهاری در سال های اخیر تاثیر منفی بر پرواز زنبورها برای گردافشانی در سطح مزارع داشته است اما به مرور و با مساعد شدن شرایط جوی و گرمی هوا فعالیت گردافشانی زنبورها در سطح مزارع و باغ ها بیشتر خواهد شد.
وی از رشد ۶۰ درصدی تولیدات عسل و گردافشانی زنبورها در سطح مزارع استان در سال گذشته خبر داد و افزود: در فصل گردافشانی و تولید عسل، حدود ۸۰ درصد زنبورستان های در سطح مزارع استان فعالیت داشته و تنها ۲۰ درصد زنبورستان ها به خارج از استان مهاجرت کردند.
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اظهارداشت: در حال حاضر، هزار و ۴۶۷ بهره بردار با مجموع ۱۳۱هزار و ۹۶۲ کلونی مدرن در سطح استان فعالیت می کنند و مجموع تولید عسل در سال ۹۸ هزار و ۱۰۷ تن بوده است.
وی یادآورشد: بر اساس آمار ارائه شده عمل گردافشانی توسط زنبورها، افزایش ۷۰ درصد تولید محصولات زراعی و باغی را برای باغداران به همراه داشته است.
اخوان با اطمینان از اینکه استقرار زنبورستان ها هیچ گونه تهدید و خسارتی برای محصولات باغی و زراعی ندارد، به همکاری باغداران با زنبور دارها اشاره کرد و گفت: با توجه به فواید و اهمیت عمل گردافشانی در سطح مزارع، از کشاورزان و باغداران درخواست داریم مانع از اسکان زنبورستان ها در اطراف مزارع و باغ ها نشده و در این زمینه با زنبوردارها همکاری لازم را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار