مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد:
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت:۴۵پروژه مرمتی در سال گذشته در استان مرکزی اجرا شده است.
کد خبر: ۸۴۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ 25 April 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، علیرضا ایزدی افزود: در سال گذشته تعداد ۲۲ اثر فرهنگی تاریخی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
وی یادآورشد: از این تعداد ۸ اثر در حوزه میراث غیرمنقول ۲ اثر در حوزه میراث صنعتی ، ۴ اثر در حوزه میراث منقول، ۳ اثر در حوزه میراث طبیعی و ۵ اثر در حوزه میراث ناملموس است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی افزود: میدان ارگ اراک، کاروانسرای حاجی آباد زرندیه و خانه های با ارزش تاریخی نظیر خانه پراخودی مقدم و اعتصام الملک آشتیان از آثار و بناهای ثبت شده در فهرست میراث ملی است.
ایزدی گفت: شرکت ماشین سازی اراک احداث شده در دهه چهل شمسی از مهمترین صنایع کشور است که در فهرست میراث صنعتی کشور در همایش میراث صنعتی کشور در ماهشهر در فهرست اثار ملی به ثبت رسید. یزدی گفت: در سال گذشته بیش از ۴۵ پروژه مرمتی با اعتباری بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال اجرا شد که ازمهمترین آنها مرمت گنبد مسجد جامع ساوه، خانه محسنی اراک و گنبد امامزاده سهل بن علی آستانه را می توان نام برد.
او اظهار داشت: همچنین در سال جاری کف سازی راسته بازار اراک با همکاری شرکت توزیع برق اراک انجام شد و با همکاری شهرداری اراک و با تخصیص اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال مرمت بازار تاریخی اراک آغازشد.
ایزدی با اشاره به اینکه تهیه طرح جامع مرمت و احیاء بازار تاریخی در دست تکمیل نهایی قرار دارد افزود: این طرح در سه ماهه اول سالجاری تکمیل می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: عملیات پژوهشی کاوش معماری دست کند زیرزمینی محله ترخوران شهر تفرش با همکاری شهرداری تفرش در سال گذشته انجام شد. وی ادامه داد:این محوطه تاریخی با ارزش مجموعه ای از معماری دست کند زیرزمینی است که گستره قابل توجهی از شهر تفرش را در برمی گیرد و مربوط به قرون میانی اسلامی است و کاوش این محوطه در سال جاری ادامه خواهد یافت.
ایزدی با اشاره به عملیات اجرایی احداث موزه استانی شهر اراک با زیربنای ۸۰۰۰ متر مربع و با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال که در حال انجام است گفت: این پروژه در سالجاری ادامه خواهد یافت.
او گفت: موزه بزرگ اراک موزه جامع استانی است که از بخش های مختلف و خدمات جنبی گوناگونی برخوردار است و برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.
ایزدی گفت: در سال گذشته دو مورد مجوز مجموعه داری در زمره مجموعه های مردم شناسی در شهرستان تفرش صادر و تعداد ۴۰ سکه اشکانی و الیمایی استان در حوزه آثار منقول فرهنگی و تاریخی مرمت شد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: با ساماندهی ۱۳۰ اثر منقول تاریخی فرهنگی دیگر؛ تعداد کل اثار منقول ساماندهی شده به
۵۴۵۰اثر رسید و با این تعداد کل آثار منقول استان ساماندهی شده است.
او در پایان گفت: عرصه و حریم ۷ اثر تاریخی و طبیعی استان نیز از جمله تکیه خلیل جهان بیگ و آب انبار میرزا حسین عاملی در شهرستان ساوه مصوب و ابلاغ شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار