کد خبر: ۸۳۴۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹ 29 March 2020

 

طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از روزهای مشاهده نخستین موارد مثبت به ویروس کرونا در کشور و استان مرکزی به مرحله اجرا درآمد و در نخستین اقدام‌ها تعطیلی بسیاری از اماکن از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز خرید غیرضروری، بازار و اماکن ورزشی عمومی را درپی داشت و ساعات کار و حضور تعداد کارکنان در ادارات را کاهش داد.

در امتداد این طرح، هر روز موارد تشدیدی بیشتری برای مهار سریع این بیماری به کار گرفته شده و در آخرین تصمیمات اخذ شده بحث به حداقل رساندن مسافرت‌های بین‌شهری از هشتم تا ۱۵ فروردین‌ماه جاری دنبال می‌شود و تدابیر سختگیرانه‌ای اتخاذ شده تا در روزهای باقی مانده از ایام نوروز سفرهای غیرضرور انجام نشود.

 

این طرح قصد دارد تماس‌های بین افراد را به حداقل برساند تا در سایه اثرگذاری آن فاصله‌ای که بیش از یک ماه است به واسطه ویروس کرونا در بین مردم زیاد شده را کم کند تا در نهایت سلامت و آرامش گذشته مجدد به جامعه برگردد.

 

شهروندان زحمات کادر درمان را با احترام به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی قدر بدانند

فرماندار اراک گفت: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از اواخر سال گذشته در این شهرستان اجرایی شده و تاکنون گام‌های بلندی برای کنترل و مهار ویروس کرونا صورت گرفته است.

«حسین بختیاری» افزود: بحث کنترل خودروهای ورودی به شهرستان اراک نیز در سایه اتخاذ تصمیم ملی ستاد مبارزه با کرونا از روز هشتیم فرودین‌ماه جاری در این شهرستان اجرایی شده و خودروهای غیربومی اجازه ورود به داخل شهر اراک را ندارند و باید از سمت کنارگذر شمالی اراک در جنب روستای مالک‌آباد به سمت مسیرهای خروجی حرکت کنند.

وی بیان کرد: تنها خودروهای با پلاک ایران ۴۷ و ایران ۵۷ می‌توانند در شهرستان اراک تردد داشته باشند و این خودروها نیز برای ورود به شهر ضدعفونی و ساکنان آنها غربالگری سلامت می‌شوند.

فرماندار اراک ادامه داد: خودروهای پلاک بومی استان مرکزی (ایران ۴۷ و ایران ۵۷) هم اجازه خروج به سمت استان‌های دیگر را ندارند.

بختیاری عنوان کرد: حدود ۲ کیلومتر مانده به روستای مالک‌آباد اراک در مسیر جاده تهران به اراک سرعت‌کاه‌هایی توسط اداره راهداری ایجاد شده که سرعت خودروها کم می‌شود و اقدامات تفکیکی خودروهای بومی از غیربومی انجام می‌شود.

وی گفت: از ساعت ۲۴ نهم فروردین ماه جاری تا ۱۵ فروردین ماه هر خودروی غیربومی که در شهرستان اراک مشاهده شود علاوه بر جریمه پنج میلیون ریالی، خودرو یک ماه توقیف می‌شود.

فرماندار اراک اضافه کرد: شهروندان نیز در صورت مشاهده خودروهای غیربومی استان مرکزی می‌توانند شماره پلاک و مکان پارک خودور را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند تا برخوردهای لازم صورت گیرد.

بختیاری اظهار داشت: برخی افراد به دلیل مشاغل خاص و نیاز به تردد در شهرها دارند که این افراد باید مدارک لازم را ارایه دهند تا اجازه تردد داشته باشند.

وی بیان کرد:  روز ۱۱ فروردین‌ماه جاری طرح زوج و فرد در شهرستان اراک اجرا می‌شود و در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین‌ماه جاری هیچ خودرویی حق خروج از در منزل ندارد.

فرماندار اراک افزود: اقدام‌های لازم برای منع ورود به پارک‌ها و اماکن تفریحی این شهرستان از جمله دره گردو صورت گرفته و انتظار است مردم همکاری لازم در این خصوص داشته باشند و در روزهای تعیین شده همه در منازل بمانند تا زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع و این بیماری هرچه سریعتر در کشور مهار شود و پس از آن مردم در یک فضای امن بتوانند به راحتی در کنار دیگران قرار گیرند و آرامش و سلامتی به جامعه برگردد.

بختیاری گفت: زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی زیادی برای رسیدن به ثبات نسبی ویروس کرونا در استان مرکزی صورت گرفته و کادر درمانی در این راستا از جان خود مایه گذاشته‌اند و باید همه علاوه بر قدردان بودن از زحمات این قشر همکاری‌های لازم را داشته باشند تا این بیماری نه تنها شدت نگیرد بلکه هر چه زودتر مهار شود.

 

لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی و تلاش برای قطع زنجیره شیوع کرونا

استاندار مرکزی گفت: در راستای قطع زنجیره تماس اجتماعی تمامی پارک‌ها و بوستان‌های شهرهای استان تا ۲۰ فروردین ماه جاری تعطیل است و ورودی مجتمع‌های گردشگری و طبیعت گردی استان از جمله دره گردو و رودخانه قره کهریز بسته شده است.

سید «علی آقازاده» افزود:  استان مرکزی از ۱۱ تا ۱۳ فروردین‌ماه جاری با محدودیت سخت تردد کنترل میشود و در این ایام مردم اجازه ندارند در خیابانهای اراک و دیگر شهرهای استان تردد داشته باشند و کنترل از در منزل انجام می‌شود.

وی بیان کرد: امسال آیین ۱۳ نوروز وجود ندارد و ورود و خروج مردم به پارک ها ممنوع است و باید در منازل بمانند.

استاندار مرکزی ادامه داد: از امروز (شنبه) نیز هیچ پلاک غیربومی نمیتواند وارد شهرهای این استان شود و از ساعت ۲۴ روز (جمعه) تا ۲۰ فروردین ماه جاری ورودی و خروجی‌های استان مرکزی تحت کنترل است و به جز خودروهای خدمت‌، سوخت‌رسان و حامل نیازهای ضروری مردم، به هیچ وسایل نقلیه غیربومی اجازه ورود به شهرهای استان داده نمی‌شود. 

آقازاده عنوان کرد: ۲۴ ایستگاه به صورت ۲۴ ساعته در جاده‌های این استان برای جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی به شهرهای استان ایجاد شده و جاده های فرعی هم کنترل می‌شود.

وی تصریح کرد: انتظار است مردم برای رسیدن سریعتر به آرامش دور از کرونا به توصیه‌ها توجه کنند و در منازل بمانند تا این زنجیره انتقال این بیماری قطع شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: عبور و مرور خودرو در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه امسال در داخل شهرهای این استان ممنوع است و در صورت مشاهده خودرو در شهرها برابر قانون با آنها برخورد قضایی می‌شود و تردد برون شهری هم ممنوع است.

آقازاده گفت: ادارات استان مرکزی در هفته جاری با یک سوم یا پنج درصد نیروها فعال است و نیاز است مردم مراجعات و کارهای اداری خود را به روزهای آینده موکول کنند.
وی یادآور شد: ۸۳۰ هزار نفر معادل ۶۰ درصد جمعیت استان مرکزی در راستای مقابله با بیماری کووید ۱۹ در طرح غربالگری ویروس کرونا قرار گرفته‌اند.

استاندار مرکزی افزود: جایگاه استان مرکزی در زمینه ابتلا افراد به ویروس کرونا از رتبه هشتم کشور با یک رتبه بهبود به رتبه نهم رسیده است.

 

 آماده باش کامل نیروهای راهداری

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی گفت: تمام نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان به صورت شبانه‌روزی در آماده باش کامل هستند.

«علی زندی فر» افزود: این دستگاه علاوه بر خدمت رسانی در راه و جاده‌های این استان در همکاری در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز با جدیت وارد عمل شده است.

وی بیان کرد: مکان ورودی و خروجی کنترل خودورهای عبوری توسط فرمانداران هر شهرستان در استان مرکزی مشخص شده اما تجهیزات لازم برای کنترل ایست و بازرسی خودروها توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی افزود: بنرهای لازم نیز در مسیرهای مختلف توسط این نهاد نصب شده و هر جا که برای کنترل خودروها نیاز به خاک ریزی بوده انجام شده است.

 

خودروهای غیربومی هرچه سریعتر استان مرکزی را ترک کنند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: خودروهای غیربومی هرچه سریعتر و تا ساعت ۲۴ امشب (شنبه) از شهرهای مختلف این استان خارج شوند.

سرهنگ سید «علی حسینی» افزود: رانندگان خودروهای پلاک غیربومی که نسبت به ترک محدوده از استان مرکزی تا ساعت ۲۴ امروز (شنبه ۹ فروردین‌ماه جاری) اقدام نکنند، پنج میلیون ریال جریمه و خودروی آنان به مدت یک ماه توقیف می‌شود.

وی بیان کرد: تردد بی مورد در معابر اراک و دیگر شهرهای استان مرکزی در روزهای ۱۱ تا ۱۳ فروردین ماه جاری برای خودروهای بومی نیز پنج میلیون جریمه در پی دارد و این خودروها نیز یک ماه توقیف می‌شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: در روزهای یازدهم، دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ برابر مصوبات قرارگاه پدافند زیستی این استان، پلیس راهور نسبت به اعمال محدودیت‌های تردد در تمامی معابر شهری استان اقدام می‌کند و انتظار است رانندگان از تردد بیمورد و غیر ضروری اجتناب کنند و همکاری لازم را داشته باشند و تنها در منازل خود بمانند.

 

تونل هوشمند ضدعفونی خودروی کشور برای نخستین بار در اراک

فرمانده مرکز درجه داری پدافندهوایی حضرت علی اکبر(ع) اراک نیز گفت: اقدامات مقابله‌ای با ویروس کرونا تاکنون در سه مرحله در استان مرکزی توسط این نیرو دنبال شده است.

سرهنگ «قاسم جلیلوند» افزود: در نخستین اقدام، استراحتگاه و نقاهتگاه ۱۰۰ نفره برای بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا در استان مرکزی در مجموعه ورزشی شهدای پنجم مرداد اراک تجهیز شد که در این راستا همه امکانات از ارتش و پدافند ارتش جمهوری اسلامی تهیه شد.

وی بیان کرد: این نقاهتگاه به شکل پذیرای از میهمان و عیدانه طراحی باشد، یک سفره هفت سین زیبا در آن پهن شده و به گونه‌ای است که افراد در یک فضای شاد بهبودی کامل را به دست می‌آورند.

فرمانده مرکز درجه داری پدافند هوایی حضرت علی اکبر (ع) اراک ادامه داد: اقدام دوم این نیرو در راستای مقابله با ویروس کرونا، ضدعفونی و گندزدایی معابر شهری، مناطق دور از دسترس و حاشیه‌ها بوده و بحث گندزدایی و ضدعفونی مناطق روستایی نیز در دستور کار جدی است.

سرهنگ جلیلوند عنوان کرد: اقدامات سوم این نیرو، پایش ۲ گانه خودروهای بومی از غیربومی است که در مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان مرکزی اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: استان مرکزی به عنوان نخستین استان در کشور و با طراحی مرکز درجه داری پدافند هوایی حضرت علی اکبر (ع) ضدعفونی خودروهای ورودی به شهر اراک را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد.

فرمانده مرکز درجه داری پدافند هوایی حضرت علی اکبر (ع) اراک افزود: تا یک هفته گذشته بحث ضدعفونی خودروهای ورودی به شهر اراک به صورت دستی انجام می‌شد اما با طرای و ایجاد تجهیزات لازم از سوی این مرکز از روز گذشته (جمعه) تمام خودروهای ورودی به این شهر به صورت اتوماتیک ضدعفونی می‌شود.

سرهنگ جلیلوند اظهار داشت: این اقدام علاوه بر کاهش خطر برای افرادی که به صورت دستی امر ضدعفونی را انجام می‌دادند، نقش موثری در کاهش صرفه‌ جویی مصرف آب و ضدعفونی کنندهها دارد.

وی بیان کرد: در نزدیکی روستای مالک آباد اراک تونلی با استفاده از داربستی به ارتقاع پنج متر ایجاد شده و زمانیکه خودروها ۲۰ متر با این مکان فاصله داشته باشند، چشمی‌های دستگاه حرکت و اقدام به ضدعفونی خودروها می‌کند و پس از فاصله متری نیز به‌صورت اتوماتیک قطع می‌شود.

فرمانده مرکز درجه داری پدافند هوایی حضرت علی اکبر (ع) اراک ادامه داد: تمام نیروهای این مرکز که در امر مقابله با ویروس کرونا درگیر هستند دارای لباس‌های مخصوص شیمایی هستند و این امر به دلیل آن است که مردم این بیماری را جدی بگیرند و بی‌تفاوت از کنار آن عبور نکنند.

سرهنگ جلیلوند عنوان کرد: همه وظیفه دارند نسبت به ویروس کرونا درک مسوولانه داشته باشند و سلامت جمعی را مد نظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی و مرکز درجه داری پدافند هوایی حضرت علی اکبر (ع) اراک تا زمانیکه این ویروس مهار نشود و آرامش و سلامت به جامعه برنگردد، پای کار است و از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

تاکنون یک‌هزار و ۲۰ مبتلا به کووید ۱۹ در استان مرکزی بر اساس نتایج قطعی آزمایشگاهی شناسایی شده است که ۶۶۸ نفر از این افراد بهبودیافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و شمار قربانیان این ویروس در این استان نیز به ۸۰ نفر رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار