ارائه پژوهش در حوزه کشاورزی:
دکتر علی خدیوی عضو هیات علمی گروه علوم ومهندسی باغبانی دانشگاه اراک با همکاری چند مرکز تحقیقاتی ژنوتیپهای برتری برای بهبود کیفیت و کمیت محصول پسته را ارائه کرد.
کد خبر: ۸۳۳۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ 25 March 2020

به گزارش تابناک مرکزی؛ این پروژه تحقیقاتی که حاصل همکاری دکتر علی خدیوی عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی باغبانی دانشگاه اراک و دانشگاه صنعتی شاهرود، مرکز تحقیقات کشاورزی سمنان است برای استفاده به باغداران پسته در سراسر کشور ارائه شده است.
در این مطالعه، نتاج به دست آمده از طریق تلاقیهای آزاد، مورد ارزیابیهای چندساله باغی از نظر صفات مهم و تجاری مانند وزن ، طعم ،درصد و رنگ مغز و میزان خندانی قرار گرفت که در نهایت هشت ژنوتیپ برتر انتخاب شد و به مرحله ارائه رسید.

ثمره ۹ سال تحقیق و پژوهش در باغ های پسته به بار نشست

 

دکتر علی خدیوی درمورد چگونگی انجام این طرح پژوهشی گفت: در این طرح پژوهشی تعدادی از گیاهانی را که حاصل گرده افشانی باز بودند به مدت چند سال مورد مطالعه قرار دادیم و آن دسته از صفات تجاری که برای مشتریان این محصول حائز اهمیت بودند را به طور گسترده بررسی کردیم.
وی افزود: ژنوتیپ هایی که در نهایت انتخاب شدند، هم از نظر اندازه مغز و هم از نظر میزان خندانی و عدم پوکی گیاهان خوبی هستند و خوشبختانه با انتخاب نهایی گیاهان مذبور می توانیم در آینده آنها را در اختیار کشاورزان سراسر کشور قرار دهیم.

وی یادآورشد: این طرح از زمان آغاز کشت تا میوه دهی حدود ۶ سال زمان برده است که با احتساب ۳ سال آزمایش مزرعه ای این محصول می توان گفت تمام طرح از ابتدای امر تا زمان انتخاب نهایی گیاهان ۹ سال طول کشیده است.

 

شایان ذکر است: نتایج مطالعه حاضر در مجله معتبر JCR-Q۱ به نام Scientia Horticulturae چاپ شده است.

 

کشور ایران با تولید بیش از ۴۵ درصد پسته‏ دنیا مقام اول را داراست و آمریکا و ترکیه در رتبه های بعدی قرار دارند.
در حال حاضر سطح زیرکشت پسته در ایران بیش از ۳۶۰ هزار هکتار است و استان کرمان با مجموع بیش از ۲۷۰ هزار هکتار باغهای بارور و غیربارور ۷۷ درصد محصول کشور را تولید می کند و به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و دنیا محسوب می شود.
سایر استان های پسته خیزکشور شامل یزد، خراسان، فارس، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، اصفهان و قم هستند که بیش از ۹۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت باقیمانده را به خود اختصاص میدهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار