معاون غذا و دارو اراک هشدار داد؛
دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک با تاکید بر عدم مصرف خودسرانه دارو‌های گیاهی گفت:: دارو‌های گیاهی موجود در عطاری‌ها و دیگر مراکز عرضه به دلیل احتمال عوارض و مسمومیت‌ها باید حتما با تجویز و مشاوره داروساز یا پزشک تهیه و مصرف شود
کد خبر: ۸۲۳۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۶ 16 February 2020

داروهای گیاهی حتما با تجویز پزشک خریداری و مصرف شود

دکترعباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: تجویز دارو‌های گیاهی باید بر اساس خصوصیات فردی و شرایط بیمار اعم از طبع و مزاج، سلامت تمامی دستگاه‌های بدن، همزمانی با مصرف دارو‌های شیمیایی، نوع رژیم غذایی  و ... توسط دراوساز یا پزشک صورت گیرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه افزود:دارو‌های گیاهی دارای مواد مختلف هستند که هر کدام در بدن مثل یک داروی تک عمل می‌کند و باید بدن بتواند آن را متابولیزه و دفع نماید که اکثر آن‌ها ناشناخته اند و تحقیقات زیادی روی این مواد صورت نگرفته است.

وی افزود: نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد علاوه بر نوع داروی تجویز شده مقدار و طول مدت مصرف هر نوع داروی گیاهی است که در هر فرد نسبت به افراد دیگر متفاوت است که حتما باید به این نکته توجه کرد، در غیر اینصورت به جای بهبود بیماری  باعث آسیب نیز در فرد خواهد شد.

همچنین خاطرنشان کرد: از شایع‌ترین عوارض می‌توان به افزایش آنزیم‌های کبدی، نارسایی‌های کبدی، مشکلات کلیوی، افت فشار خون، افت قند خون، حساسیت‌های پوستی و سمیّت تنفسی نیز اشاره کرد.

دکترعلیمرادیان تصریح کرد: در حال حاضر دارو‌های گیاهی از قبیل: چاقی، لاغری، ترک اعتیاد، دیابت، دمنوش‌ها و سایر دیگر دارو‌های گیاهی  در بازار بدون مجوز و تائیدیه سازمان غذا و دارو به فروش می‌رسد که مصرف کنندگان باید در خرید آن دقت لازم را داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: گیاهان دارویی را نیز به توجه به راهنمای مصرف و دُز و بازه زمانی مناسب استفاده کنند و از مصرف خودسرانه و بدون مشورت با داروساز یا پزشک خودداری نمایند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار