عابدینی:
معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور از فعالیت داوطلبانه ومشارکتدمحور 20 هزار سازمان غیردولتی در کشور به صورت سمن در حوزه‌های مختلف خبر داد.
کد خبر: ۸۱۹۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹ 02 February 2020

به گزارش تابناک مرکزی، زهرا عابدینی در نشست با سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی در اراک با بیان اینکه از این تعداد سمنT هفت هزار سازمان غیردولتی از وزارت کشور مجوز فعالیت گرفته اند افزود: مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی، تحقق نظام جمهوری اسلامی براساس ۲ اصل حاکمیت مردم و اسلام بنا شده است ودر چارچوب استقرار حکومت اسلامی شاهد توسعه نهادهای اجتماعی، احزاب و تشکل‌ها هستیم.
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی 600 تشکل غیردولتی در کشور به ثبت رسیده بود که بیشتر آنها در حوزه خیریه فعالیت داشتند یاد آورشد: سازمان‌های غیردولتی قرارگاه بین افکار عمومی و دولت هستند که در حوزه تصمیم‌گیری، آموزش و اطلاع رسانی حدفاصل میان جامعه و دولت را پر می‌کنند.
وی با بیان اینکه پایگاه ارایه خدمات حمایتی از نقش‌های اجتماعی تشکل‌های غیر دولتی است که باید بر جنبه کیفی آن بیشتر توجه شود افزود: نظارت سازمان‌های غیر دولتی و دیده‌بانی اجتماعی مهمترین کارکرد این سازمان‌ها به شمار می‌رود.
عابدینی با بیان اینکه سازمان‌های غیر دولتی یکی از عوامل مبارزه با فساد هستند و می‌توانند با استفاده از ظرفیت خود مسوولان را در قبال وظایف به پاسخگویی ملکف کنند گفت: نظام اجتماعی زمانی سالم است که از مجاری اطلاع رسانی و نظارت همگانی سازمان های فعال در چارچوب کاهش فساد و استقرار نظام عدالت محور استفاده کند.
وی با بیان اینکه اتفاق خوبی که اخیرا توسط دستگاه قضا شکل گرفته است رویکرد مطلوب این دستگاه به نقش سازمان‌های غیر دولتی در مبارزه با فساد است افزود: هر قدر مطالبه‌گری سازمان‌های مردم نهاد بیشتر باشد بهتر می‌توان تلاش کرد تا شرایط قانونی برای رسیدن به مطالبات و کاهش کمبودها رفع شود بنابراین رویکرد دولت در وزارت کشور در مشارکت اجتماعی مبتنی بر توجه به ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سیاست‌گذاری و تصمیم گیری است.
عابدینی با بیان اینکه اگر پایگاه‌های اجتماعی تقویت شوند بسیاری از مطالبات مردم در تنش اجتماعی قابل حل و فصل هستند یاد آورشد: نباید با فعالیت‌های اجتماعی برخورد سلبی صورت گیرد که این مهم از توسعه مشارکت اجتماعی می کاهد.
وی کیفی‌سازی و ظرفیت‌سازی سمن ها و نظارت بر سازمان‌های غیر دولتی را ۲ مقوله مورد توجه در وزارت کشور اعلام کرد وگفت: برای تقویت سازمان‌های مردم نهاد به این مهم توجه شده است وهم اینک ۲۲ شبکه سازمان‌های غیردولتی در کشور وجود دارد که نه تنها تخصصی نیستند بلکه هیچ کدام کارکرد نظارتی ندارند و تبدیل به تشکل‌هایی شده اند که هم افزایی را در سازمان های غیر دولتی شکل می‌دهند.
وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد نباید مشمول مالیات شوند افزود: این مجموعه از فقدان بیمه و خدمات این حوزه بی بهره است و تلاش‌ها برای رفع مشکلات آنان در حال انجام است همچنین خانه سازمان‌های غیردولتی استان مرکزی با وجود عملکرد مطلوب در سال‌های گذشته با تهدیداتی روبرو است.
عابدینی با اشاره بع اینکه به تمام مسایل کوچک و بزرگ خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی اشراف دارم یاد آورشد: این خانه مشکلات حقوقی دارد که علت آن در اساسنامه این خانه است، اساسنامه خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی ضعیف است و نکات حقوقی دارد که نقاط ضعف آن در یک هفته قابل رفع است اما نباید بساط این خانه جمع شود.
وی با بیان اینکه آخرین مرحله درباره این خانه، مقوله انحلال است و به صرف اختلافات داخلی، این خانه در استان منحل نخواهد شد گفت: انحلال خانه سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی آخرین پیشنهاد است و باید ساختار معیوب آن اصلاح و مستندات محکمه پسند ارایه و یا انحلال خود خواسته شکل گیرد بنابراین ضعف‌ها و نواقص اساسنامه خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی که اشکالات قانونی است باید در اولین فرصت رفع شود.
عابدینی با بیان اینکه پس از رفع نواقص در گام دوم باید انتخابات فوق العاده مجمع سازمان‌های مردم نهاد استان مرکزی برگزار شود.
وی با بیان اینکه باید از ۵۰۰ سمن استان در این انتخابات حداقل ۲۰۰ سمن مشارکت داشته باشند یاد آورشد: این انتخابات باید به صورت آزاد برگزار و با تشکیل هیات مدیره جدید مشکلات خانه حل و فصل شود، اصلاح اساسنامه خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی ظرف مدت هفته آینده انجام می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم با بیان اینکه انجام فعالیت‌های داوطلبانه اولین خصوصیت سازمان‌های مردم نهاد است گفت:
سازمان های مردم نهاد نمی‌توانند کار سیاسی داشته باشند اما مشارکت در انتخابات کار داوطلبانه است و می‌توانند مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند.
بهروز اکرمی افزود: غربالگریمدنی سمن ها باید در استان انجام شود تا تکلیف سمن های غیرفعال با وجود داشتن مجوز، روشن شود.

در این نشست سمن های استان مرکزی مشکلات و مطالبات خود را بیان کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار