اتاق تعاون استان مرکزی
رییس اتاق تعاون استان مرکزی گفت: الگوی راهبردی و عملیاتی مرکز داوری اتاق تعاون این استان به‌عنوان نمونه کشوری انتخاب شد که محوریت آن بر حکمیت کدخدامنشی در موضوعات اختلافی است
کد خبر: ۸۱۵۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ 18 January 2020

مرکز داوری اتاق تعاون استان مرکزی به‌عنوان نمونه کشوری انتخاب شد

 

حسین خسروبیگی روز شنبه در جمع اصحاب رسانه در اراک، افزود: همایش سراسری مراکز داوری اتاق‌های تعاون کشور ۲۴ دی‌ماه جاری با حضور دادستان کل کشور، رییس اتاق تعاون ایران، دبیر کل اتاق تعاون ایران، معاونت‌های پارلماتی وزادت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دبیر مرکز داوری اتاق تعاون و تنی چند از مقامات کشوری، روسا و داوران مراکز داوری اتاق‌های تعاون در سالن همایش‌های صدا و سیما در تهران برگزار شد که مرکز داوری اتاق تعاون استان مرکزی با رعایت شاخص‌های مورد نظر به‌عنوان مرکز داوری برتر اتاق‌های تعاون کشور معرفی شد.

وی توضیح داد: ۱۰۰ نشست تخصصی داوری امسال با هدف حل مشکلات تعاونی‌های این استان در قالب کدخدامنشی در این استان برگزار شده است و علاوه بر آن شرکت در ۲۰۰ نشست مجامع تعاونی‌ها، برگزاری بیش از ۵۰ نشست کمیسیون نظارت بر انتخابات شرکت‌های تعاونی از دیگر اقدامات اتاق تعاون استان مرکزی در سال جاری است.

رییس اتاق تعاون استان مرکزی ادامه داد: این نهاد با حضور موثر در ستاد تنظیم بازار استان علاوه بر نظارت گسترده بر توزیع اقلام اساسی بیش از ۲ هزار تن برنج و ۵۰۰ تن گوشت منجمد توزیع کرده است.

خسروبیگی افزود: رسیدگی تخصصی به اختلافات بین تعاونی‌ها، زمان رسیدگی به اختلافات، محور بودن حل اختلاف در قالب ظرفیت ریش‌سفیدی  و منجر شد بیش از ۵۰ درصد موضوعات شکایت به سازش بیانجامد و مرکز داوری استان مرکزی در اجرا و عملیاتی ساختن تمامی این شاخص‌ها سرآمد دیگر مراکز کشور بود.

وی بیان کرد: تلاش‌های شبانه‌روزی مرکز داوری اتاق تعاون باعث شد تا مسایل این قشر در کمترین زمان ممکن حل و بیشترین رضایتمندی از این مرکز ایجاد شود چرا که بدون پرداخت هزینه و با شرکت در یک یا ۲ جلسه نشست صمیمی اختلاف‌ها به صلح و سازش برسد و تعاونی‌های مذکور بدون تحمیل خسارت فعالیت خود را از سر بگیرند.

رییس اتاق تعاون استان مرکزی  اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ پرونده اختلافی تاکنون در حوزه تعاون در مرکز داوری اتاق تعاون استان مرکزی بررسی شده که ۶۷ پرونده منجر به ارایه دادخواست و بقیه پرونده‌ها نیز در قالب نشست‌های تخصصی و با رویکرد کدخدامنشی حل و فصل شده است.

خسروبیگی اضافه کرد: از مجموع پرونده‌های منجر به دادخواست نیز بیش از ۷۰ درصد رسیدگی و آرای مورد نظر صادر شد و ۹۵ درصد آرا نیز تا کنون اجرایی شده است.

وی بیان کرد: مرکز داوری اتاق تعاون استان مرکزی از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز و در سال ۱۳۹۶ نیز با حضور دبیرکل و دبیر مرکز داوری اتاق تعاون ایران، معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان به طور رسمی افتتاح شد و افزایش سطح دانش داوران، تعاونگران و اتحادیه‌ها از موضوع‌های اولویت دار این اتاق محسوب می‌شود.

رییس اتاق تعاون استان مرکزی طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی مختلف، برای تقویت بنیه علمی فعالان حوزه اتاق تعاون استان مرکزی عنوان کرد و گفت: مرکز داوری اتاق تعاون پشتوانه قانونی دارد و باید از این ظرفیت به خوبی برای حل مسایل تعاونی‌ها استفاده شود.

خسروبیگی اظهار داشت: فعالیت مرکز داوری اتاق تعاون زمینه حل و فصل مسایل خانواده بزرگ تعاونگران را بدون ارجاع به محاکم قضایی فراهم می‌کند که این مهم‌در نوع خود یک ظرفیت ارزشمند محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: مهمترین اهداف اتاق تعاون کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه بخش تعاون، کمک به بهبود فضای کسب و کار، همکاری در زمینه رشد و توسعه اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی است که این وظایف به صورت گسترده تشریح و تبیین شده است.

رییس اتاق تعاون استان مرکزی گفت: داوری در اتاق‌های تعاون راه کوتاه‌تری نسبت به دستگاه قضایی دارد و آرای داوران در مراکز داوری اتاق‌های تعاون معادل آرای دادگاه است.

خسروبیگی در تشریح عملکرد اتاق تعاون استان نیز گفت: بیش از پنج هزار تعاونی تا کنون در استان مرکزی به ثبت رسیده که بیش از ۲۳۰ هزار نفر عضو دارند.

وی بیان کرد: از پنج هزار تعاونی ثبت شده در استان مرکزی بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ شرکت در حوزه‌های مختلف از جمله کساورزی، صنعت، آموزش و خدماتی و مصرفیفعالیت می‌کنند.

رییس اتاق تعاون استان مرکزی افزود: آموزش‌های لازم به اعضای تعاونی‌ها بر اساس نیاز‌های‌ای حوزه در مواقع ضروری ارایه می‌شود که سوابق واحد آموزش به لحاظ کمی سالانه بیش از ۲۶ هزار نفر ساعت و لز نظر کیفی نیز منطبق با استاندارد‌های قابل قبول ارایه می‌شود.

خسروبیگی تاکید کرد: اقتصاد دولتی تجربه موفقی در کشور نداشته است و با محول کردن امور به تعاونی‌ها و حمایت گسترده از این بخش می‌توان زمینه توسعه همه جانبه استان و در نهایت کشور را فراهم ساخت.

بیش از پنج هزار شرکت تعاونی در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار