رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خبر داد:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ایران اسلامی  شرایط اقلیمی خشک دارد و با کمبود منابع آبی روبرو است
کد خبر: ۸۰۲۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ 01 December 2019

به گزارش تابناک مرکزی، مجید آنجفی درجمع خبرنگاران با بیان اینکه باید در بخش کشاورزی و یا الگوی کشتی به سمت محصولاتی که کم آب مصرف می کنند حرکت کنیم افزود: باید با تغییر تکنیک ها و روش های کشت محصولات درمصرف آب صرفه جویی کنیم.
وی با اشاره به اینکه مهمترین روش برای صرفه جویی درمصرف کشت محصولات در داخل گلخانه است یاد اورشد: یکی از مزایا کشت محصولات در گلخانه کاهش مصرف آب به یک دهم است.
وی اضافه کرد: در استان مرکزی بیش از ۱۳ هزارهکتار سبزی و صیفی جات و محصولات جالیزی که جزو گیاهانی هستند که آب زیادی مصرف میکند به روش کشت گلخانه‌ای تولید می‌شود.
انجفی با بیان اینکه در استان تا کنون حدود ۲۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای سبزی و صیفی شامل خیار گوجه و انواع سبزیجات در گلخانه تولید می شود گفت: در حدود ۴۸۰ هکتار هم محصولات گلخانه ای از جنس گل و گیاه زینتی داریم.
وی با اشاره اینکه به سیاست سازمان برای تولید گلخانه امسال ۷۰ هکتاربرای استان تکلیف ایجاد کردند افزود: تا کنون در حدود ۱۷۰ هکتار موافقت اصولی و پروانه تولید صادر کرده ایم که در حدود ۲۵ هکتار به بهره برداری رسیده است.
آنجفی با بیان اینکه حداقل۲۰۰ تا ۲۵۰ هکتار کشت سبزی و صیفی ما از فضای باز به گلخانه منتقل شده است اظهارداشت: میزان آبی که صرفه‌جویی شده در ۲۵ هکتار، حداقل ۱۸۰ لیتر بر ثانیه است.
وی با اشاره به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان گفت: سازه های گلخانه های استان از سازه های رایج است و پوشش پلاستیک دارد و باید به گلخانه های دائمی با پوشش شیشه‌ای تبدیل شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به مزایای گلخانه های دائمی نسبت به گلخانه های موجود افزود: یکی این گلخانه ها این است که درمدت حداکثر دو و نیم سال کل سرمایه برمیگردد و نیاز به تعویض پلاستیک و هزینه های مجدد ازبین می رودوازسویی مقدار مصرف انرژی آنها هم کمتر است.
وی با بیان اینکه تولید محصول گلخانه دائمی در واحدهایی از واحد های پلاستیکی بالاتر است یاد اورشد: برنامه ریزی لازم برای اعزام متقاضیان به تبریز دراین هفته انجام شده است واین متقاضیان به گلخانه جلفا اعزام می شوند.
آنجفی با اشاره به اجرای کشت گلخانه ای در سطح وسیع در حد ۶۰ هکتار در منطقه جلفا افزود:متقاضیانی که سرمایه گذاران بزرگ هستند را به این منطقه اعزام می کنیم تا از نزدیک با این سیستم آشنا شوند و الگو برداری کنند.
وی پیش‌بینی کرد: با بازدید از منطقه جلفا تمام گلخانه های استان به سمت تبدیل سازه های خود به سازه های مدرن با تولید محصولات صادراتی حرکت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ستاد اجرای فرمان امام در هفته ای که گذشت پنج هکتار فاز جدید گلخانه ۵۰ هکتاری را به بهره‌برداری رساند گفت : این میزان هم اینک به ۱۵ هکتار رسید و تمام محصولات هم به صورت مستقیم به بازار روسیه صادر می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار