استاندار مركزي:
استاندار مرکزی در شانزدهمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در استان مرکزی گفت: بهبود شرایط و شاخص‌های آموزشی و خدماتی به کودکان استان نیازمند برنامه‌ریزی راهبردی مطابق قانون است که باید با در نظر گرفتن ابعاد مختلف در استان گردآوری و اجرایی شود.
کد خبر: ۸۰۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 28 November 2019

به گزارش تابناک مرکزی آقازاده  گفت: شاخص‌های آماری حوزه کودکان زمانی بهبود پیدا می‌کند که گفتمان اثربخش با ضریب اجرایی مناسب و تقویت زیرساخت‌های لازم آن در استان لحاظ شود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و خیران در مقوله بهبود حقوق کودک در استان مرکزی ضروری است و بسیاری از موضوعات نیازمند بازنگری است.

استاندار مرکزی گفت: تقویت اقدامات پیشگیرانه از معلولیت‌ها و رعایت تمامی موارد برای تولد کودک سالم از موضوعاتی است که باید در استان بیشتر به آن پرداخته شود.

آقازاده افزود: تغذیه مناسب کودکان، تربیت و آموزش و خدمات پایه از سوی  والدین برای قشر کودک باید لحاظ شود تا از مشکلاتی که در آینده جامعه را درگیر می‌کند، پرهیز شود.

وی اظهار داشت: استفاده از تجربه سایر استان‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و رعایت حقوق کودکان برای استان مرکزی ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز گفت: در کشورهای جهان اقدامات مناسب و ارزشمندی در مقوله حقوق کودک انجام شده که باید باید در کشور ایران به‌عنوان جامعه اسلامی این اقدامات عمیق‌تر و راهگشا باشد.

آیت الله «قربانعلی دری‌نجف‌آبادی» افزود: فرزندان امانت خداوند در دست خانواده‌ها هستند و باید به‌نحو شایسته از آنان نگهداری کرد و در تربیتشان وسواس داشت.

وی اظهار داشت: فرزند بالاترین نعمتی است که خداوند بعد از توجه و معرفت به آن پرداخته است و نگهداری از این نعمت آدابی دارد که باید همه والدین بر آن اشراف داشته باشند.

امام جمعه  اراک گفت: فرزندان گنجینه عظمت خدواند بزرگ مرتبه هستند و جامعه باید نسبت به تربیت نسل عزت آفرین احساس مسوولیت کند.

آیت الله دری‌نجف‌آبادی افزود: خانواده‌ها برای فرزندان خود باید برنامه‌ریزی مدونی داشته باشند تا نسلی پرورش داده شود که منجر به افتخار شود.

رییس کل دادگستری استان مرکزی نیز گفت: آگاهی از حقوق کودک در جامعه و حتی در اقشار تحصیل کرده و فرهیخته کمرنگ است و می‌طلبد اقدام مناسبی در این راستا اعمال شود.

حجت‌الاسلام «قاسم عبداللهی» افزود: برخی قوانین در حوزه کودکان نواقصی دارد و نیاز است که با نگاهی کارشناسی اصلاح شوند.

وی اظهار داشت: چتر قوانین کارامد برای فضای مجازی در خصوص حقوق کودکان ضروری است چرا که در این عرصه بسیاری از حقوق کودک را زیر پا گذاشته می‌شود و ارایه اطلاعات بدون برنامه هدفمند در استفاده کاربرای زمینه‌ای شده تا به بلوغ زودرس و تجاوز جنسی دامن زده شود.

رییس کل دادگستری استان مرکزی گفت: بزه‌هایی که در فضای مجازی منجر به مشکل می‌شود باید شناسایی و مطالعات عمیق با نگاه حقوق کودک برای ان‌ها انجام شود و دادخواست، ضرر و زیان آن بررسی و حق و حقوق آن از انتشار دهندگان مطالبه شود.

حجت‌الاسلام عبداللهی افزود: مجازات حبس نمی‌تواند تمام زیان و خسارت روحی و جسمی ناشی از خشونت و تجاوز به کودک را پاسخ دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی نیز در این نشست گفت: جامعه آموزش و پرورش مکلف است همه امکانات را برای تعلیم و تربیت و پرورش نسل خلاق و متعهد فراهم کند.

«شهریار فولادوند» افزود: آموزش به کودکان از حقوق اساسی و اجتناب ناپذیر است که باید در جامعه عملیاتی و مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش ۲ حوزه تکالیف مهم در قبال کودکان دارد که شامل تضمین حقوق کودکان ۶ تا ۱۸ در مدارس و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل  است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: این نهاد آموزشی برای جلوگیری از ترک تحصیل بسترهای مختلفی را فراهم کرده است.

فولادوند افزود: ۳۰۰ کلاس درس در آموزش و پروش استان به‌عنوان مدارس کوچک وجود دارد و حتی یک دانش‌آموز در استان مرکزی بدون معلم نیست و ۲۰۰ کلاس با پنج نفر تشکیل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: استفاده از ظرفیت مدارس شبانه‌روزی راهکار دیگر برای جلوگیری از ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل است.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کودک‌آزاری در ۶ ماه امسال نسبت به مدت مشابه در استان افزایش داشته که مهار آن و شناخت علل بروز نیازمند مداخله هدفمند در این عرصه است.

«زهرا امینی» افزود: ۱۲ دختر و ۹ پسر در استان مرکزی پارسال مورد آزار قرار گرفتند و در مستندات موجود این تعداد امسال به ۳۰ دختر و ۲۰ پسر آزرده رسیده است.

وی اظهار داشت: این آمار هشدار به دستگاه‌های متولی است تا راهکارها و ابزار پیشگیری را گسترده‌تر کرده و اقدامات اثربخش جدیدی را در دستور کار قرار دهند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی گفت: این استان در حوزه کودک آزاری با چالش‌هایی از جمله رهاکردن کودکان بعد از طلاق والدین، نبود بند قانونی برای والدین بی‌مسئولیت، بیرون کردن فرزندان از خانه و رایگان نبودن خدمات پزشکی به کودکان آزار دیده مواجه است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ۳۹۰ هزار نفر از جمعیت استان( معادل ۲۵ درصد) را کودکان شامل می‌شوند.

«زهرا فرجی» افزود: ۵۹ هزار کودک از سال ۹۵ تا ۹۷ در استان متولد شده‌اند که ۱۲۳ کودک به علت‌های مختلف فوت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: سه هزار و ۲۲۸ کودک بی‌سرپرست زیر پوشش دستگاه‌های حمایتی استان مرکزی هستند که شامل یک‌هزار و ۶۶۱ پسر و یک‌هزار و ۵۶۷ دختر است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی گفت: ۳۳۲ کودک در استان بدسرپرست هستند که  شامل ۱۷۲ دختر و ۱۶۰ پسر است و ۷۷۵ کودک استان نیز مادر سرپرست هستند.

فرجی افزود: ۲ هزار و ۲۲۸ کودک در استان مرکزی معلولیت جسمی حرکتی، شنوایی و اوتیسم دارند که باید زمینه خدمات و ارایه اقدامات مشاوره‌ای و درمانی برای آنان تقویت شود.

وی اظهار داشت: ۱۵۳ کودک کار در استان مرکزی شناسایی شده‌ و از سال ۹۵ تاکنون ۷۳ کودک به دلیل آزار و خشونت به بهزیستی استان مراجعه داشته اند.

یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر جمعیت استان مرکزی در ۱۲ شهرستان ساکن است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار