کارشناس برنامه کنترل ایدز مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ایدز از بیماری‌های خاموش، اما با دامنه شیوع بالا است و بر اساس شواهد موجود در استان در موج سوم این بیماری زنان و جوانان دامنه آسیب پذیری وسیع دارند که این مهم نگران کننده است
کد خبر: ۸۰۱۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴ 28 November 2019

زنان و جوانان در موج سوم ایدز آسیب‌پذیرتر هستند

 ایمان نویدی روز پنجشنبه به مناسبت هفته اطلاع رسانی و مقابله با ایدزافزود: راه انتقال در موج سوم ایدز به آلودگی از طریق جنسی تغییر ماهیت داده که این موضوع بسیار خطرناک است و اگر مصونیت در حوزه پیشگیری و خودمراقبتی فردی تقویت نشود عواقب وسیع به همراه دارد.

وی اظهار داشت: شعار امسال هفته مبارزه با ایدز «همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم» تعیین شده و این شعار تاکید دارد که با توجه به بی‌علامت بودن ایدز مراقبت ضعیف در حوزه جنسی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی شمار بسیاری را آلوده کند.

کارشناس برنامه کنترل ایدز مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بر اساس آمار‌های موجود شیوع ایدز در استان مرکزی نصف میانگین کشوری است اما، الگوی بیماردهی آن مانند سایر مناطق کشور به سمت آلودگی از طریق تماس جنسی بیشتر گرایش دارد که تهدید کننده بوده و باید هشدار‌ها در سطوح مختلف مسوولان و لایه‌های مردمی جدی گرفته شود.

نویدی ادامه داد: در موج اول ایدز بیشتر قربانیان این بیماری از طریق فرآورده‌های خونی آلوده مبتلا شده بودند و قربانیان موج دوم نیز اغلب معتادان تزریقی با سرنگ مشترک بودند اما، این الگو در استان مرکزی تغییر ماهیتی داده و قربانیان ایدز بیشتر زنان و جوانانی هستند که از طریق رابطه جنسی آلوده شده‌اند و با توجه به اینکه زنان دو برابر مردان می‌توانند اشاعه دهنده بیماری باشند و از سویی خطر انتقال مادر به جنین را نیز دارند این موضوع به شدت حساس است و باید با جدیت و برنامه مراقبتی هوشیارانه در مهار آن عمل کرد.

وی عنوان کرد: از سال ۹۵ تمامی مادران باردار استان در نظام مراقبتی توصیه به بررسی بیماری ایدز می‌شوند که گامی به جلو است، اما باید اقدامات در این راستا با حساسیت و قدرت بیشتری تکمیل شود.

کارشناس برنامه کنترل ایدز مرکز بهداشت استان مرکزی افزود: ایدز مانند سال‌های قبل کشنده نیست و به‌عنوان یک بیماری مزمن فرد می‌تواند در چتر مراقبت‌های درمانی زندگی کند، اما ایمنی بدن او شکننده و ضعیف می‌شود و با توجه به اینکه اطلاعات فرد آلوده محرمانه می‌ماند می‌تواند با ضریب ارامش بیشتری زندگی خود را ادامه دهد.

نویدی اظهار داشت: آمار‌ها بیانگر آن است که افراد آلوده به ویروس ایدز استان مرکزی بیشتر در سنین ۳۰ تا ۴۵ سال هستند و کاهش سن مبتلایان مسئله مهمی است که باید با مشارکت فعالانه نهاد‌های فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد اقدامات بازدارنده و آگاهی‌های پیشگیرانه را از سنین پایین در خصوص این بیماری نهادینه کرد.

هشتم تا چهاردهم آذرماه به عنوان هفته اطلاع رسانی و مقابله با ایدز تعیین شده و دهم آذرماه معادل یکم دسامبر به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار