دهم ربیع ، روزی است که مزین به ازدواج بهترین خلق خداوند متعال ،پیغمبر اکرم( صلی الله علیه و آله ) و یکی از بهترین زنان عالم و ثروتمندترین بانوی عرب حضرت خدیجه (سلام الله علیها) شده است و به روز های بعد و قبل خود فخر این افتخار را میفروشد و به خود بریک میگوید.
کد خبر: ۷۹۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲ 08 November 2019

همه چیز از سفر تجاری شروع شد که در کاروان تجاری حضرت خدیجه (سلام الله علیها) ، شخصیت والای رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) حضور داشتند و این باعث شد حضرت خدیجه (سلام الله علیها) خود پیش قدم شوند و از رسول خدا ( صلی الله علیه و آله ) بخواهند که برای ازدواج پیش اقدام کنند؛ اما پیامبراعظم( صلی الله علیه و آله ) پاسخ منفی دادند و دلیل این پاسخ منفی اینبوده که پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله ) میخواستند با دختری ازدواج کنند که از نظر جایگاه اجتماعی همسطح و ایشان باشد نه بزرگ ترین و ثروتمندترین بانوی عرب(سلام الله علیها)
در جواب پاسخ منفی پیغمبر اکرم( صلی الله علیه و آله ) ،حضرت خدیجه(سلام الله علیها) که بانویی با تجربه ،دور اندیش و آگاه بودند فرمودند:« آیا کسی که تصمیم گرفته است خویشتن را به پیامبر ببخشد و جان ناقابل را فدای او کند، برای او مشکل است که ثروت و دارایی خویش را نیز بر او ببخشد و هر آنچه دارد همه را نثار قدم دوست کند؟»
و این باعث شد که پیغمبر اکرم( صلی الله علیه و آله ) با عموی خود مشورت کنند و در مجلسی که بزرگان عرب حضور داشتند عقد این دو نور اسمانی انجام شد.
ازدواج پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) چند نکته قابل تامل دارد که باید در سبک زندگی امروزمان ار آن استفاده کنیم و آنها را سنت ازدواجمان قرار بدیم :
1- شناخت و آگاهی: پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله ) و خدیجه (سلام الله علیها) با آگاهی و شناخت کامل از اخلاق، رفتار و خانواده همدیگر، ازدواج کردند، آنان، رشد یافته، بزرگ منش، خردمند، بصیر و مستقل در اندیشه و عمل بودند و با متانت، وقار و درایت تصمیم سنجیده‌ای گرفتند. چیزی که امروزه کمتر در ازدواج‌ها به آن توجه می‌شود، رشد جسمانی، عقلانی و عاطفی جوانان را در نظر نمی‌گیرند و بدون داشتن این معیارها اقدام به تشکیل خانواده می‌کنند که آسیب‌های زیادی را متوجه زندگی مشترک می‌کند.
2- مشورت: پیامبر( صلی الله علیه و آله ) در این باره با عموی خود، ابوطالب مشورت کردند و او را واسطه قرار دادند، حضرت خدیجه (سلام الله علیها) نیز با عموی خود، ورقه بن نوفل، صحبت کردند آنان در مراسمی و با حضور بزرگان دو خانواده عقد ازدواج خود را برگزار کردند.
جوانان امروز تا چه اندازه در انتخاب و گزینش همسران، با والدین و افراد آگاه و دلسوز مشورت می‌کنند؟ از تجارب دیگران چه میزان بهره می‌برند؟ آیا با یک نگاه و علاقه سطحی و یا داشتن شناخت چند روزه، برای انتخاب کافی است.
3- تجملات و ریخت و پاش‌های افراطی: یکی از بزرگترین موانع و مشکلات جوانان برای ازدواج،‌ تجملات و چشم و هم چشمی‌ها، توقعات و انتظارات بی حد و اندازه اطرافیان است، در حالی‌که سادگی و بی آلایشی در ازدواج اسلامی توصیه شده است.
4- مهریه‌های سنگین: حضرت خدیجه(سلام الله علیها) مهریه ازدواجش را از مال خودش قرار داد و ضامن مهر خود شد. عدّه‌ای به این امر اعتراض کردند، ‌ابوطالب(ع) جواب داد: «اگر شوهران دیگر مانند فرزند برادر من باشند، زنان به گران‌ترین قیمت‌ها و بیشترین مهریه آنان را طلب خواهند کرد و اگر مانند شما باشند مهر گران از ایشان طلب خواهند نمود»
حال مقایسه کنید مهریه این ازدواج را با مهریه‌های سنگین و غیر معقول امروز که اغلب مردان توان پرداخت آن را ندارند و قرار دادن چنین مهریه‌هایی که خارج از توان اقتصادی مردان است عقد را دچار مشکل می‌کند.
آری اغلب طلاق‌ها، برخی از جرم‌ها و رواج فحشا، اسراف، تأخیر ازدواج، نابسامانی روابط همسران همه و همه ناشی از فاصله گرفتن از الگوهای دینی است و امید است که زندگی و ازدواج پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله ) با حضرت خدیجه (سلام الله علیها) الگوی بسیاری از جوانان و خانواده های ایرانی و مسلمان شود .

نویسنده: محمد دهقانی شادکامی

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار