سرانجام یافتن کمبود بنزین سوپر؛
به نظر می‌رسد اگر شنیده‌ها صحت داشته باشد باید منتظر بازگشت بنزین سوپر به جایگاه‌های توزیع سوخت باشیم. با این وجود هیچ کدام از این‌ها توجیهی برای پاسخ ندادن به افکار عمومی درباره چرایی نایاب شدن بنزین سوپر در چند وقت اخیر نیست
کد خبر: ۷۹۳۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷ 02 November 2019

نایاب شدن بنزین سوپر از تابستان سال جاری آغاز شد. اگر چه در اقدامی ناشیانه تلاش شد تا این خبر شایعه تلقی شود، اما واقعیت موجود که کمیابی بنزین سوپر در پمپ بنزین‌های سراسر کشور به ویژه پایتخت بود قابل انکار نبود. در حال حاضر گفته می‌شود بنزین سوپر در حال بازگشت به پمپ بنزین‌ها است.

از همان ابتدای کمبود بنزین سوپر گمانه زنی‌های زیادی برای چرایی این مساله شد. گمانه زنی‌هایی که توسط مسئولان تایید و تکذیب می‌شد. شمار قابل توجهی از افراد می‌گفتند اصلی‌ترین دلیل کمبود بنزین سوپر صادرات این بنزین به کشور‌های همسایه است. مساله‌ای که مسئولان و نمایندگان مجلس آن را تکذیب می‌کردند. هرچند تکذیب آن‌ها آن قدر کم رمق بود که کمتر کسی می‌توانست نسبت به این تکذیب‌ها امیدوار باشد.



علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس هم در واکنش به سوالات بی پاسخ درباره چرایی کمبود بنزین سوپر در پمپ بنزین‌ها پاسخ بی ارتباطی داده بود و گفته بود: "یکی از دلایل این کمبود می‌تواند افزایش چشمگیر مصرف سوخت در روز‌های اخیر باشد. " البته او توجه نکرده بود که این کمبود از تابستان آغاز شده است. او همچنین در تکمیل صحبت هایش گفته بود: "امروز بنزین یورو ۴ و یورو ۵ که در کشور تولید شده و در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، بنزین با کیفیتی است. " این در حالی است که کیفیت خوب بنزین یورو ۴ و یورو ۵ هم پاسخ قانع کننده‌ای برای نبودن بنزین سوپر در پمپ بنزین‌ها نیست.

در ادامه این تکذیب‌ها اسدالله قره خانی، دیگر عضو کمیسیون انرژی هم کمبود بنزین سوپر را بی ارتباط با صادرات بنزین به کشور‌های همسایه می‌داند. او گفته است: بر اساس اطلاعات مدتی عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت کاهش یافته است، اما این مسئله اصلا به صادرات آن مربوط نیست و بحث صادرات در میان نیست.

نکته جالب اینکه قره خانی هم پاسخ قابل توجهی درباره چرایی نایابی بنزین سوپر در پمپ بنزین‌ها نداده است و صرفا از پیگیری‌های خود برای رسیدگی به این وضعیت خبر داده و گفته قرار است بنزین سوپر به اندازه نیاز تولید و در جایگاه‌ها عرضه شود.
هدایت الله خادمی، نماینده‌ای که او هم عضو کمیسیون انرژی مجلس است با بیان اینکه توانایی تولید بنزین سوپر موردنیاز کشور در داخل وجود دارد با ابراز تعجب از این کمبود گفته اینکه اکنون اخباری در خصوص کمبود بنزین سوپر به گوش می‌رسد جای سوال دارد.

خادمی همچنین اظهار کرده است: شاید بخشی از فاز‌های پالایشگاه‌ها در حال پاکسازی یا تعمیرات هستند که باعث کاهش تولید و کمبود این بنزین در جایگاه‌های سوخت شده است. ما این موضع را با جدیت دنبال می‌کنیم تا دلایل آن روشن شود.

نکته جالب اینجا است که این نماینده مجلس هم همچون دیگران جواب قانع کننده و قطعی نمی‌دهد و از واژه شاید استفاده می‌کند. برآیند نظراتی که تاکنون داده شده بسیاری را به این نتیجه رسانده که چه بسا صادرات بی رویه بنزین سوپر راست است که بار‌ها و بار‌ها تکذیب شده صحت داشته است.

عضو اتحادیه جایگاه‌داران سوخت  در همین رابطه به میزان گفته به دلیل وجود تحریم‌های بین المللی برای صنعت نفت، صادرات بنزین به دلیل محدودیت‌های کمتر در اولویت قرار گرفته است و کمبود بنزین سوپر به افزایش صادرات آن به کشور‌های همسایه باز می‌گردد.

رئیس انجمن جایگاه داران سوخت استان اصفهان اخیرا گفته است: "بنا بر وعده مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی کشور از همین هفته توزیع بنزین سوپر در جایگاه‌های سوخت استان اصفهان دوباره از سر گرفته خواهد شد. "  خبر‌های مشابهی از شیراز و دیگر شهر‌ها هم می‌رسد. به نظر می‌رسد اگر شنیده‌ها صحت داشته باشد باید منتظر بازگشت بنزین سوپر به جایگاه‌های توزیع سوخت باشیم. با این وجود هیچ کدام از این‌ها توجیهی برای پاسخ ندادن به افکار عمومی درباره چرایی نایاب شدن بنزین سوپر در چند وقت اخیر نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار