کارشناس باروری مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بهبود مولفه‌های بهداشت باروری از موضوعات کلیدی در سلامت زنان است که در این راستا راهبرد‌های هدفمندی بر اساس سیاست‌های ابلاغی جمعیت در این استان دنبال می‌شود
کد خبر: ۷۹۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 28 October 2019

بهداشت باروری شاخص کلیدی در سلامت زنان است

اکرم احمدلو روز دوشنبه در آستانه هفته سلامت زنان (۱۰ تا ۱۶ آبان ماه)  افزود: نرخ باروری در ایران از سال ۱۳۶۴ روند کاهشی داشته است و این شاخص در سال ۷۹ به ۲ و یک دهم  و در سال ۱۳۹۰ به یک و هشت دهم  رسیده و مفهوم آن این است که از هر زوج کمتر از ۲ فرزند جایگزین وجود دارد.

وی توضیح داد: این درحالی است که سن ازدواج و فرزندآوری نیز افزایش یافته به‌طوری‌که در سال ۱۳۸۵ موالید گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال ۳۱ و چهار دهم درصد بوده و ۱۰ سال بعد از آن به ۲۰ و ۲۶ صدم درصد رسیده و در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال میزان موالید هفت و ۹ دهم درصد بوده که ۱۰ سال بعد به ۱۲ و ۹ دهم درصد رسیده و با توجه به خطرات باروری در سنین بالا برای مادر و فرزند، توجه عمیق به رفتار‌های باروری ضروری است.

کارشناس باروری مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: سیاست‌های جمعیتی بر مبنای باروری سالم و فرزندآوری آگاهانه استوار است و در همه مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اراک خدمات باروری سالم به صورت رایگان ارایه می‌شود چرا که انسان سالم به عنوان سرمایه ارزشمند مد نظر است.

احمدلو بیان کرد: پدیده بی‌فرزندی یا تک فرزندی آفتی جدی است و کودکان خانواده‌های تک‌فرزند از نظر ارتباط اجتماعی با گروه همسالان و جامعه ضعف‌هایی دارند و وابستگی شدید والدین و فرزند در این خانواده‌ها مشکل‌آفرین است.

وی توضیح داد: آموزش خودمراقبتی و به‌کارگیری سبک زندگی سالم، استفاده از تغذیه مطلوب، تحرک جسمانی مناسب و دوری از رفتار‌های پرخطر در بهداشت باروی اصل مهمی است و تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان مرکزی بر این است که با آموزش شیوه زندگی باروری سالم و مداخلات موثر در راستای دستیابی به نرخ باروری مطلوب حرکت کند.

کارشناس باروری مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: حداکثر فاصله‌گذاری بین زایمان‌ها پنج سال عنوان شده درحالی‌که بر اساس اطلاعات موجود میانگین فاصله زمانی فرزند اول، دوم و سوم اکنون حدود پنج و پنج سال است و تلاش می‌شود که این موضوع اصلاح شود.

احمدلو ادامه داد: تاخیر در فرزندآوری نیز باور غلطی بین زود‌های جوان است چرا که فرصت مناسب زمانی بارداری اول و احتمال بروز اختلالاتی در فرزندآوری را به‌همراه دارد و بر اساس برآورد‌های صورت گرفته اکنون فاصله بین ازدواج تا تولد فرزند اول سه تا پنج سال است که در این راستا نیز باید اقدامات مداخله‌ای موثر انجام شود.

وی سبک زندگی مخاطره‌آمیز را یکی از مشکلات ناباروری و کم باروری دانست و گفت: مصرف مواد دخانی، ازدواج زود یا دیرهنگام، تصمیم زود یا دررس در فرزندآوری، استفاده بی‌رویه از تلفن همراه، استرس و برخی از رژیم‌های غذایی خاص نمونه‌ای از عادات است که به این مهم دامن می‌زند.

کارشناس باروری مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: بهداشت باروری تنها مختص خدمات و رفع مشکلات زنان نیست بلکه مداخله در مشکلات جنسی مردان و تقویت نقش حمایتی و مشارکت‌جویی در سلامت باروری و تقسیم مسئولیت‌پذیری فرزندآوری و فرزندپروری از سرفصل‌های مهم بهداشت باروری در استان مرکزی است.

سازمان بهداشت جهانی سلامت و بهداشت باروزی را به معنای مهار بیماری‌های فرآیند باروری نمی‌داند بلکه بهره‌مندی از شرایط فیزیکی، ذهنی، روانی، اجتماعی زوج‌ها برای فرزندآوری را شامل می‌شود.

سلامت باروری برخورداری از زندگی جنسی مسئولانه، رضایت‌بخش و سالم است که بتواند تعداد آگاهانه و مطلوب فرزند را به صورت خواسته برای زوج‌ها رقم بزند.

سیاست‌های ابلاغی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ در راستای بالندگی و جوانی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار