دیدار کارکنان دامپزشکی استان مرکزی با نماینده، ولی فقیه در استان
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در ۶ ماه نخست امسال شاهد افزایش ۲۸ درصدی جوجه‌ریزی در استان بوده‌ایم، میزان تولید گوشت سفید نیز ۲۹ هزار تن بوده است
کد خبر: ۷۸۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳ 12 October 2019
تولید 29 هزار تن گوشت سفید در استان مرکزی
هم‌اکنون ۱۶ الی ۱۷ هزار رأس دام پرواری در دامداری‌های استان موجود است، اما به سبب کاهش تقاضا در راستای افزایش قیمت گوشت، بازار فروش آن‌ها وجود ندارد.

 محسن شانقی ظهر امروز در دیدار کارکنان دامپزشکی استان مرکزی با نماینده، ولی فقیه در استان اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال شاهد افزایش ۲۸ درصدی جوجه‌ریزی در استان بوده‌ایم، میزان تولید گوشت سفید نیز ۲۹ هزار تن بوده است.

وی افزود: هم‌اکنون ۱۶-۱۷ هزار رأس دام پرواری در دامداری‌های استان موجود است، اما به سبب کاهش تقاضا در راستای افزایش قیمت گوشت، بازار فروش آن‌ها وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در راستای کاهش و کنترل بیماری‌های مشترک بین دام و انسان نیز شاهد کاهش ۲۰_۳۰ درصدی این بیماری‌ها در استان هستیم؛ دامپزشکی استان با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط موفق شد آنفوآلانزای فوق حاد پرندگان را کنترل کند.

شانقی بیان کرد: امسال دامپزشکی ۲ طرح در حال اجرا دارد، نخست کنترل بیماری نیوکاسل طی ۳ مرحله با استفاده از واکسن آشامیدنی آن که مقاوم به حرارت است، دامپزشکی استان همراه با دامپزشکی کشور در این زمینه فعال بوده و ۴۷۵ هزار دوز از این واکسن را تهیه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دوم ارتقا گوشت مرغ و رتبه‌بندی کشتارگاه‌ها است که در این راستا در استان ۲ کشتارگاه رتبه A؛ و ۳ کشتارگاه رتبه B. وجود دارد.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی  با اشاره به پیاده روی اربعین اظهار داشت: در اربعین امسال ملت ایران و عراق، احزاب و... در کمال صفا، صمیمیت در کنار یکدیگر باشند و با نظم و انضباط یکدیگر را کمک کنند و اربعین امام حسین (ع) را قدر بدانند.

وی ادامه داد: برخورد دولت ایران و عراق باید بر اساس ضوابط اسلامی باشد و این مساله مهم مورد تاکید مراجع عراق از جمله آیت الله سیستانی می‌باشد. ایران، عراق و سایر کشور‌های اسلامی باید به مسائل شرعی، اخلاقی و قانونی توجه کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان گفت: سلامت از حقوق عامه مردم است و و در حوزه بهداشت و درمان باید با رعایت صداقت، امانت و حقوق مردم را پاس بداریم و اگر کوچک‌ترین سهل انگاری و غفلت صورت پذیرد باید نسبت به عوامل آن حکم صادر شود.

آیت الله دری نجف آبادی گفت: در وهله اول نسبت به انسان ها، حیوانات، طبیعت زنده مسئولیت داریم و در این زمینه ملزم به رعایت اصول و مبانی اخلاقی اسلامی هستیم.

وی تاکید کرد: اگر کشتارگاه دام سفره‌های آب زیر زمینی را آلوده ساخت، مسئول این ماجرا است بنابراین این مسایل جزو مصادیق امر به معروف (قواعد، انضباط و سلامت جامعه) و نهی از منکر است.

نماینده، ولی فقیه در استان مرکزی گفت: پس از رشته پزشکی و بهداشت و درمان یکی از اساسی‌ترین رشته‌ها دامپزشکی است و کار مسئولین این حوزه از ارزش بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از اقتصاد کشور مربوط به دام است، عنوان کرد: بیش از ۵ درصد اقتصاد ملی مربوط به حوزه دام است با توجه به این موضوع می‌توان در زمینه خودکفایی در تولید علوفه دام گام برداشت و دولت نیز باید حمایت‌های لازم را در این حوزه به عمل آورد.

آیت الله دری نجف آبادی تصریح کرد: کشور ما می‌تواند از صادرکنندگان گوشت سفید، مرغ، تخم مرغ به کشور‌های همسایه و غیر همسایه باشد. گوشت قرمز هم می‌تواند صادر شود به شرط اینکه دست دلالان در این قسمت کوتاه شود.

وی گفت: باید دام‌هایی که در دنیا تولید آن‌ها دو الی سه برابر افزایش پیدا کرده است را به کشور آورده و آن‌ها را بومی سازی کنیم تا بتوان زمینه صادرات گوشت آن را فراهم ساخت.

نماینده، ولی فقیه در استان افزود: آلودگی و بیماری در دام سبک، سنگین و... فاجعه به بار می‌آورد و باید از آن پیشگیری کرد، بنابراین اداره کل دامپزشکی استان به ویژه در ایام زمستان که ورود پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک افزایش پیدا می‌کند باید کنترل لازم نسبت به بیماری‌ها را انجام دهد.

آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: آموزش همگانی مردم و دامداران مهم است از طرفی ایجاد مراکز آموزشی و تحقیقاتی و برخورداری از دارو‌های مناسب برای شرایط حساس و کادرسازی با دعوت از افراد با انگیزه نیز برای مقابله با هر نوع آلودگی لازم است.

وی گفت: کشتارگاه دام و طیور استان مشکل دارد و با توجه به اهمیت سلامت مردم، شبکه بهداشت و درمان و اداره کل دامپزشکی استان از وظیفه سنگینی در این حوزه برخوردار هستند.

نماینده، ولی فقیه در استان در خصوص مشکلات بودجه‌ای اداره کل دامپزشکی استان اظهار کرد: دولت در پول و اوراق مشکل دارد به طوری که ۷۳ هزار میلیارد تومان به آموزش و پروش، ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه، ۳۸ هزار میلیارد تومان بابت صندوق‌های اعتباری و... پرداخت می‌کند و این اعداد و ارقام کمر شکن است و باید حوزه دامپزشکی مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله دری نجف آبادی گفت: شرایط حساسی است و دشمنانی مانند داعش، آل سعود خبیث، آمریکا و اسرائیل ملعون و... وجود دارد که بفکر منافع خود هستند و در کشور آلودگی ایجاد می‌کنند. تولید دارو‌های دامی می‌تواند یک منبع بزرگ درآمدی در کشور قلمداد شود و نباید در این حوزه وابسته باشیم.

نماینده، ولی فقیه در استان گفت: استان مرکزی در زمینه دامپزشکی، دامداری، حمایت از تولیدکنندگان گوشت دامی و... باید حرف اول را در کارشناسی، سلامت و هوشیاری در برابر آسیب برای گفتن داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار