کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: مصرف سه برابری نمک در رژیم غذایی مردم استان مرکزی بیماری‌زا است و باید اصلاح شود
کد خبر: ۷۷۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ 11 September 2019

مصرف سه برابری نمک در رژیم غذایی مردم استان مرکزی بیماری‌زا است 

نسرین یادگاری افزود: استاندارد مصرف روزانه نمک در کشور سه تا پنج گرم تعیین شده اما این شاخص در رفتارهای تغذیه‌ای مردم ایران و استان مرکزی ۱۲ تا ۱۵ گرم در روز است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه الگوی بیماری‌زایی در دهه اخیر به سمت امراض غیرواگیر از جمله نارسایی قلبی و عروقی و فشارخون تغییر یافته است، اصلاح الگوی تغذیه‌ای و عادات نادرست مصرف نمک باید به‌صورت جدی مدنظر باشد.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی کاهش ۳۰ درصدی نمک در سال ۲۰۲۵ را هدفگذاری کرده و افراد کمتر از ۵۰ سال باید زیر پنج گرم در روز (یک قاشق مرباخوری) نمک مصرف کنند و برای افراد بالای ۵۰ سال نیز مصرف زیر سه گرم نمک  در روز توصیه شده است.

یادگاری توضیح داد: هر ۱۰۰ گرم نان یک تا یک و هشت دهم، ۶۰ گرم پنیر (به اندازه یک قوطی کبریت) ۲ و ۲، ۱۰۰ گرمچیپس هفت و ۲، ۱۵۰ گرم پیتزا پنج، ۹۰ گرم کالباس (سه برش) چهار و نیم، ۱۰۰ گرم سیب زمینی سرخ کرده سه و ۱۰۰ گرم همبرگر ۲ و ۲ گرم نمک دارد، بنابراین استفاده اضافه  این ماده غذایی و وجود نمکدان سر سفره بیماری‌زا است.

وی عنوان کرد: ذائقه شور و رفتار‌های غیربهداشتی در مصرف نمک علاوه بر بیماری فشارخون و نارسایی قلبی و عروقی، کارکرد کلیه‌ها را پایین آورده و موجب تجمع آب میان‌بافتی و ورم در اعضای بدن می‌شود.

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: مصرف بالا و مستمر نمک موجب می‌شود کلسیم از استخوان‌ها جدا شده و از طریق ادرار دفع شود و عاملی اساسی در ایجاد و تشدید پوکی استخوان است.

یادگاری گفت: مصرف زیاد نمک همچنین باعث تشدید آسم، سرطان معده و افزایش ضریب سکته می‌شود.

نمک یا کلروسدیم از مواد لازم برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن است که در انتقال پیام‌های عصبی کمک کننده بوده و مقادیر محدود آن در بدن برای کارکرد صحیح عضلات نیاز است.

سرانه مصرف نمک در جهان سه کیلوگرم و در ایران بیش از ۶ کیلوگرم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار