مثبت و منفی سرمایه گذاری در پنج بازار داخلی؛
دلار که در نیمه نخست سال گذشته روز‌های پر التهابی را تجربه می‌کرد، در نیمه نخست سال جاری و با فاکتور گرفتن چند روزی که در اردیبهشت ماه قیمت این ارز به صورت افسار گسیخته‌ای رشد پیدا کرد و به کانال ۱۵ هزار تومان نیز وارد شد، روز‌های بسیار آرامی را پشت سر گذاشت و روند نزولی را طی نمود. سرمایه گذاری بر روی دلار در نیمه نخست سال جاری، بازدهی منفی ۱۱ درصدی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.
کد خبر: ۷۷۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲ 09 September 2019

دلار که در نیمه نخست سال گذشته روز‌های پر التهابی را به لحاظ قیمتی تجربه می‌کرد، می‌توان گفت: در نیمه نخست سال جاری و با فاکتور گرفتن چند روزی که در اردیبهشت ماه قیمت این ارز به صورت افسار گسیخته‌ای رشد پیدا کرد و به کانال ۱۵ هزار تومان نیز وارد شد، روز‌های بسیار آرامی را پشت سر گذاشت و روند نزولی را طی نمود. سرمایه گذاری بر روی دلار در نیمه نخست سال جاری، بازدهی منفی ۱۱ درصدی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در نیمه نخست سال گذشته بازار‌ها با تکانه‌های شدیدی همراه بودند و ثبات در اقتصاد ایران حاکم نبود. پول‌ها از سپرده‌های بانکی خارج و روانه بازار‌های مختلف شده بودند. برخی از مردم برای حفظ ارزش دارایی خود و برخی دیگر برای کسب سود بیشتر سرمایه گذاری‌ها خود در بازار‌های طلا، سکه و به خصوص ارز را افزایش داده بودند. در سال جاری که تنها ۱۳ روز دیگر به نیمه نخست آن باقی مانده است بازار‌ها به جز بازار سهام تقریبا شرایط ثبات یا نزولی را تجربه کرده اند.

در این مطلب به این پرسش پاسخ داده شود که در نیمه اول سال ۹۸، سرمایه گذاران کدام بازار‌ها بیشترین سود را کسب کرده اند؟

بازار سهام پربازده‌ترین بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال جاری بورس ایران برخلاف سایر بازار‌ها روند بسیار خوبی را طی نموده و بازدهی بالایی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آورده است. این بازار که در روز‌های سال جاری رکورد‌های مختلفی را شکسته، باعث شده است تا نقدینگی‌های سرگردان تا حدود زیادی روانه این بازار شوند.
 
در حالی که شاخص کل بورس در آخرین روز زمستان ۹۷، عدد ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی را به ثبت رساند این عدد در مورخه ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۸ با رشدی ۶۶ درصدی به ۲۹۶ هزار و ۷۳۱ واحد افزایش یافت. این یعنی اینکه بورس برای سرمایه گذاران خود بازدهی ۶۶ درصدی را در نیمه اول سال ۹۸ ثبت کرده است. حالا شاخص کل بورس در یک قدمی رقم تاریخی ۳۰۰ هزار واحد قرار گرفته است و کارشناسان پیش بینی کرده اند که در چند روز آینده این رکورد توسط شاخص کل بورس شکسته خواهد شد.

بازدهی ۱۷ درصدی مسکن در نخست سال جاری

متاسفانه به دلیل آن که هنوز ۱۳ روز به پایان شهریور ماه و نیمه نخست سال جاری باقی مانده، نمی‌توان گفت که وضعیت بازار مسکن در نیمه نخست سال جاری چگونه بوده است، اما می‌توان با استفاده از آخرین آمار منتشر شده از وضعیت بازار مسکن که مربوط به مرداد ماه سال جاری می‌باشد وضعیت این بازار را تا حدودی سنجید.

در حالی که در پایان اسفند ماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع مسکن ۱۱ میلیون و ۹۳ هزار تومان اعلام شده بود این متوسط قیمت در پایان مرداد ماه سال جاری به ۱۳ میلیون و ۲۶ هزار تومان رسید. مقایسه قیمت‌ها در بازار مسکن نشان می‌دهد که بازدهی بازار مسکن برای سرمایه گذاران آن در مدت ۵ ماهه سال جاری ۱۷ درصد بوده است.

طلا سرمایه گذاران خود را نقره داغ کرد!

بازار طلا در نیمه نخست سال ۹۸ دارای بازدهی منفی بوده است. در حالی که در آخرین روز زمستان ۹۷ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بر روی تابلوی طلافروشان ۴۲۹ هزار و ۸۷۰ تومان به ثبت رسید این رقم در هفدهمین روز شهریور ماه سال جاری ۴۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شد. مقایسه این دو رقم بیانگر آن بود که سرمایه گذاری در بازار طلا در نیمه نخست سال جاری با رشد منفی ۴ درصدی رو به رو بوده است.

بازدهی منفی ۶ درصدی سکه بهار آزادی

به دلیل دخالت قیمت دلار در تعیین قیمت سکه، قیمت این فلز گرانبها با کاهش قیمت دلار در نیمه نخست سال جاری با افت ۶ درصدی رو به رو شد و در حالی که قیمت هر سکه بهار آزادی در آخرین روز اسفند ماه سال گذشته ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان بود این قیمت در هفدهمین روز شهریور ماه سال جاری به ۴ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان کاهش یافت. بدین ترتیب بازدهی بازار سکه در نیمه نخست سال جاری منفی ۶ درصد به ثبت رسید.

عقبگرد قیمتی دلار، بازار ارز را در قعر بازدهی بازار‌ها قرار داد

دلار که در نیمه نخست سال گذشته روز‌های پر التهابی را به لحاظ قیمتی تجربه می‌کرد، می‌توان گفت: در نیمه نخست سال جاری و با فاکتور گرفتن چند روزی که در اردیبهشت ماه قیمت این ارز به صورت افسار گسیخته‌ای رشد پیدا کرد و به کانال ۱۵ هزار تومان نیز وارد شد، روز‌های بسیار آرامی را پشت سر گذاشت و روند نزولی را طی نمود. کسانی که در ابتدای سال جاری هر دلار را به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۴ تومان خریداری کرده بودند در پایان هفدهمین روز شهریور ماه این قیمت به ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. یعنی سرمایه گذاری بر روی دلار در نیمه نخست سال جاری، بازدهی منفی ۱۱ درصدی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.
در نیمه نخست امسال، بازدهی کدام بازارها بیشتر بوده؛ دلار، بورس یا مسکن؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار