کد خبر: ۷۷۸۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 07 September 2019

به گزارش «تابناک»؛ در پی اعلان تصمیم ایران درباره دور جدید کاهش تعهدات اتمی خود، انگلیس از این اقدام به شدت ابراز نگرانی کرد، فرانسه از جمهوری اسلامی خواست از هر اقدام مغایر با برجام بپرهیزد و یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز تصمیم جدید ایران را ناسازگار با توافق هسته‌ای خواند.

اگنس فون در مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشستی خبری اظهار داشت: ایران باید از هر اقدام عینی که مغایر با تعهداتش است و می‌تواند مانع تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها شود، خودداری کند.

وی سپس افزود: پاریس همراه شرکای خود و آژانس بین المللی انرژی اتمی این تصمیم جدید ایران را بررسی خواهد کرد.

همزمان یک مقام اتحادیه اروپا نیز اقدام ایران را ناسازگار با برجام خواند و به جمهوری اسلامی نسبت به انجام اقداماتی که می‌تواند توافق اتمی را تحت‌الشعاع قرار دهد هشدار داد.

وزارت خارجه انگلیس نیز در بیانیه‌ای که شامگاه پنج‌شنبه، منتشر شد اعلام کرد: «طرح ایران برای تعلیق محدودیت‌هایش در گسترش تحقیقات هسته‌ای عمیقاً نگران‌کننده است».

در این بیانیه همچنین آمده است: اجرای «گام سوم» ایران در توقف برخی تعهدات برجامی‌اش در زمانی که ما و شرکای اروپایی و بین‌المللی‌مان برای کاستن از تنش‌ها با ایران به شدت کار می‌کنیم به ویژه باعث نومیدی است.

«کارلوس روئیز»، سخنگوی کمیسیون اروپا، هم در نشستی خبری در بروکسل گفت: «در راستای اجرای توافق هسته‌ای، ما مؤکدا از ایران می‌خواهیم که این گام‌ها را لغو کند و از انجام اقدامات بیشتری که به توافق هسته‌ای لطمه می‌زند، بپرهیزد».

یک دیپلمات ارشد روسیه نیز گفته است وزیران خارجه ایران و پنج کشور عضو برجام به زودی در نیویورک درباره اجرای برجام رایزنی خواهند کرد.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که تهران از برداشتن گام سوم در کاهش تعهداتش در برجام خبر داد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که «گام سوم» کاهش تعهدات هسته‌ای اجرایی می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار