مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: متاسفانه برداشت بیش از حد از سفره های زیرزمینی باعث فرونشست برخی اراضی کشور شده است واین موضوع را درقسمتی از استان مرکزی شاهد هستیم.
کد خبر: ۷۷۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸ 07 September 2019

 

به گزارش تابناک مرکزی رضا میرزایی صبح شنبه درگفتگو باخبرنگار ما با بیان اینکه در30 سال گذشته دربرخی مناطق سطح سفره های زیرزمینی از 5متر تا 27 متر کاهش پیدا کرده است افزود: دربرخی دشت ها حدود یک مترونیم فرونشست داریم که می تواند بسیار خطرناک باشد.

فرونشست برخی از اراضی کشور بخاطر برداشت بیش ازحد ازسفره های زیرزمینی
وی دومین مطالبه مردم استان مرکزی درسفر ریاست جمهوری پس از اشتغال را موضوعات زیست محیطی اعلام کردوگفت: این استان علاوه بر اینکه صنعتی است ازنظر محیط زیست طبیعی هم شاخص های خاصی دارد.
وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده هفتاد قله از زیستگاه های مهم کشور است یادآورشد :
این منطقه از دهه 40 باکمترین امکانات بهترین نگهداری وحفاظت را داشته است.
میرزایی با بیان اینکه برخی کشورها با پیشرفته ترین تجهیزات برخی از گونه های حیات وحش خود را ازدست داده اند گفت: از 150 سال گذشته که شیرایرانی را از دست داده ایم هیچ گونه دیگری را از دست نداده ایم گرچه برخی گونه ها درمعرض خطر انقراض هستند اما با این امکانات وبا کمک های مردمی توانسته ایم حیات وحش خود را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه حفاظت از عرصه های طبیعی وزیستگاه ها بدون حفاظت مردمی شکننده است افزود: دوستداران طبیعت ومحیط زیست و سازمانهای مردم نهاد دغدغه زیست محیطی دارند وبا اطلاع رسانی که انجام شده است به نقش زیربنایی عرصه های زیستی بعنوان ثروت ملی آگاهی دارند.
میرزایی عرصه های محیط زیست را زمینه ساز حرکت درجهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار دانست وگفت: اگر بخواهیم درآینده جامعه پایدار داشته باشیم باید در زمینه احیاء این منابع ارزشمند بیش ازپیش بکوشیم.
وی با بیان اینکه در سال 92 یک سوم روزهای سال آلوده وناسالم بوده است افزود: این رقم هم اینک به کمتر از 20روز درسال رسیده است.
وی با اشاره به اینکه در تمام جایگاه های استان مرکزی سوخت پاک توزیع می شود اظهارداشت : علاوه بر توزیع سوخت یورو 4 در جایگاه ها ، سوخت نیروگاه حرارتی شازند هم باوجود اینکه طراحی آن با استفاده از سوخت مازوت انجام شده هم اینک 4سال است که این نیروگاه از سوخت گاز استفاده می کند واین موضوع نقش عمده ای درکاهش تعداد روزهای آلاینده داشته است.
میرزایی ورود اتوبوس های جدید به ناوگان شهری کلانشهر اراک، تقاطع های غیرهمسطح ، پارگینگ های طبقاتی ومجموعه اقداماتی که درزمینه فضای سبز شهری انجام شده و از مدار خارج شدن دیگ های قدیمی وبدون روکش الومینیوم وپیش گرفتن رویکرد زیست محیطی توسط این واحد صنعتی را از دیگر علت های کاهش آلودگی هوای اراک برشمرد.
وی با اشاره به فعالیت شرکت املاح معدنی درتالاب میقان اراک هم گفت: پسماندهای این شرکت به چاله های تالاب برنمی گشت وباعث برهم خوردن توازن اکولوژیکی منطقه شده بود زیرا آب ها درچاله ها جمع وسطح 12 هزار هکتاری تالاب خشک می شد و کانون ریز گردها و آلودگی زیست محیطی را بدنبال داشت.
وی افزود: درسالهای جاری خوشبختانه خط انتقال باطله این شرکت بوسیله پمپ ولوله قبل ازهفته دولت افتتاح شد وچاله هایی که مواد معدنی از آن برداشت می شود با پسماند وباطله ها که محیط زیست آنالیز کرده وخطری برای تالاب بوجود نمی آورد پر میشود.
میرزایی با اشاره به کشت گونه قره داغ در270 هکتار از اراضی اطراف تالاب میقان گفت: درسنوات گذشته ازمحل اعتباری که سازمان از ریز گردها تخصیص داد توانستیم قره داغ کشت کنیم وبرنامه ریزی کرده ایم که در 10سال آینده تمام نقاطی که قابلیت خیزش ریز گردها دراطراف تالاب میقان را دارند باهمکاری منابع طبیعی و با کشت گیاهانی که از پیشرفت بیابان زایی جلوگیری می کنند استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه 11درصد سطح استان مرکزی مناطق حفاظت شده هستند افزود: منطقه هفتاد قله با وسعت 98 هزار هکتار ، 3پناهگاه حیات وحش وچند منطقه شکارممنوع تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته اند وبیشترین چالش این مناطق چرای غیر مجاز وبیش از حد دام ها تحت عنوان پروانه مرتع داری است.
وی جلوگیری از استقرار صنایع آب بر را ازسیاست های کلان واز تاکیدات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردو گفت: صنایع آب بر می تواند حیات وحش استان را تحت مخاطره قرار دهد.
میرزایی با بیان اینکه بحث آمایش سرزمین را جدی دنبال می کنیم تا کارگروه آمایش تشکیل شود افزود: وزارت نیرو کاملا باید مشخص کند که هرمنطقه ، دشت یاعرصه چقدر آب می تواند استحصال کند.
وی با اشاره به ضرورت بروزرسانی تکنولوژی صنایع گفت: متاسفانه برخی از صنایع درتکنولوژی دهه 30 و40 باقی مانده اند در صورتی که اگر تکنولوژی خود را بروز کنند آسیب های زیست محیطی آنها کمتر می شود وافزایش بهره برداری درسطح هم می توانند داشته باشند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار