عضو هیات علمی و رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان مرکزی گفت: رقم جدید محصول گندم که مقاومت بالا به سرما دارد و برای کشت در مناطق سرد سیر کشور مناسب است در این استان تولید و معرفی شد
کد خبر: ۷۶۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸ 05 August 2019

رقم گندم مقاوم به سرما در استان مركزي توليد شد

تقی بابایی افزود: این محصول با مشارکت مرکز تحقیقات علوم زراعی و باغی کشور و این استان نام تجاری «زرینه» (ERWYT.C-۹۱-۴) تولید و معرفی شده است.  
وی ادامه داد: ۴۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت سالانه گندم آبی استان مرکزی در مناطق سرد با اقلیم خشک و نیمه خشک واقع شده است که بیشتر ارقام زمستانه و بینابین این محصول در این اراضی کشت می‌شود.  
رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: علاوه بر سرمای شدید زمستان و سرما‌های دیررس بهاره، تنش خشکی و گرمای پایان فصل از جمله مهمترین عوامل محدودکننده تولید گندم در مناطق سرد سیر استان بوده که شناسایی ارقام با پتانسیل عملکرد مناسب و پایدار و سازگاری با اقلیم سرد و خشک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  
بابایی افزود: با انجام مقایسه عملکرد مقدماتی، سازگاری لاین‌های پیشرفته و بررسی لاین‌های امید بخش در مدت چهار سال زراعی در ایستگاه‌های منطقه سرد کشور از جمله ایستگاه اراک مرکز تحقیقات و آمورش کشاورزی و منابع طبیعی در استان مرکزی گندم رقم زرینه تولید و معرفی شد.  
وی ادامه داد: منشاء ایرانی، مقاوم به سرما، تیپ رشد زمستانه، میانگین ۹۴ سانتی متری ارتفاع بوته، ۱۲ درصدی پروتئین دانه، دارای پایداری عمومی، تحمل به خشکی، زودرسی و امکان حذف یک نوبت آبیاری از جمله مزایا و صفات مهم گندم گون زرینه است.  
رئیس بخش تحقیقات علوم زراعی و باغی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان مرکزی گفت: پایداری عمومی، میانگین عملکرد هفت هزار و ۷۴۰ کیلوگرمی در منطقه سرد، مقاوم به ریزش دانه، وزن هزار دانه برابر ۴۰ گرم و رنگ دانه قرمز، مقاوم تا نیمه حساس به بیماری زنگ زرد، زنگ قهوه‌ای و زنگ سیاه گندم از دیگر مزایای این گونه گندم است.  
بابایی گفت: عملکرد گندم رقم زرینه نسبت به میانگین گونه‌های مختلف به طور متوسط ۴۱۳ کیلوگرم در هکتار و ۶ درصد است.  
وی ادامه داد: با جایگزینی رقم جدید زرینه با ارقام موجود در سطح ۴۰ هزار هکتار از منطقه سرد کشور در استان مرکزی سالانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن افزایش تولید و ۲۵۰ میلیارد ریال ارزش ناخالص تولید به همراه دارد.  
مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.  
این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.  
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.  
۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می‌کنند.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار