رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: در یک پدیده نادر گیاه غول پیکر خنجری (آگاو) معروف به گیاه قرن در محلات از توابع استان مرکزی به گل نشست
کد خبر: ۷۶۴۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳ 20 July 2019

گیاه خنجری درمحلات به گل نشست

محمد رضا شفیعی گفت: این گیاه غول پیکر پس از ۲۰ سال به دلیل تغییرات دمایی و ژنتیکی در پایتخت گل ایران گل داده است.

وی اظهار داشت: گیاه آگاو از خانواده نرگس یا آگاواسه است که گونه‌های مختلفی دارد و در ۳۰۰ گونه مختلف مشاهده شده که دو گونه اصلی آن بیشتر در فضای سبز استفاده می‌شود.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: شیوه تکثیر این گیاه از طریق پاجوش است و این گیاه دایمی دارای برگ‌های پهن دراز تا ۲ متر است که ضخیم و گوشتی است.

شفیعی خاطرنشان کرد: زیر برگ‌های این گیاه محدب و برآمده و روی برگ‌ها مقعر است و به طور معمول به رنگ سبز خاکستری مشاهده می‌شود.

وی گفت: یک میله‌ای از وسط گیاه بعد از رشد برگ‌ها به وجود می‌آید که ارتفاع آن تا ۹ متر می‌رسد و بعد از رشد نهایی گل اصلی در واقع در انتهای میله تشکیل می‌شود.

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی اظهارداشت: آگاو‌ها از ۶ تا هشت سالگی در برخی گونه‌ها ظهور گل دارند و برخی از گونه‌های آن تا ۴۰ سالگی حتی تا پس از یک قرن تجربه گل دهی را داشته اند.

شفیعی بیان کرد: در محلات این گیاه بعد از ۲۰ سال به گل نشسته است و مشاهده می‌شود که برگ‌های آن به طرز عجیبی بعد از گل دهی شروع به از بین رفتن می‌کند.

وی افزود: از خواص دارویی شیره گیاه خنجری می‌توان به ضد درد بودن، التیام دهندگی زخم‌ها و تسکین دهنده درد دندان اشاره کرد.

پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش‌های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط‌های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال ۱۳۷۵ راه اندازی شده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار