رئیس سازمان نظام پزشکی استان مرکزی
تابناک مرکزی - رئیس سازمان نظام پزشکی استان مرکزی به تشریح آمار پزشکان موجود در این استان و نیز به بیان کمبود‌های این حوزه پرداخت
کد خبر: ۷۶۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 17 July 2019
Related image
دکتر حسن طاهراحمدی بیان کرد: در سراسر استان قریب به ۱۷۰۰ پزشک وجود دارد که افزون بر ۹۵۰ نفر از این تعداد پزشک عمومی و دندانپزشک و مابقی پزشک یا دندانپزشک متخصص و بالغ بر ۵۰ نفر نیز پزشکان فوق تخصص هستند.  

وی با تاکید بر اینکه حضور این تعداد پزشک در استان نیاز حدود ۹۰ درصد مردم را تامین می‌کند، افزود: البته در برخی رشته‌های تخصصی نظیر جراحی مغز و اعصاب، رادیولوژی، گوش، حلق و بینی، چشم و برخی فوق تخصص‌ها نظیر آسم و آلرژی اطفال و نفرولوژی با کمبود مواجه هستیم.  

طاهراحمدی افزود: خوشبختانه حضور پزشکان فوق تخصص در مرکز استان نظیر نفرولوژی بزرگسال و اطفال بیشتر شده و چندین پزشک فوق تخصص در این رشته به بیماران خدمات لازم را ارائه می‌دهند. پزشکان فوق تخصص در مراکز استان و شهر‌های بسیار بزرگ کشور حضور پیدا می‌کنند، از این رو به جز در مرکز استان در سایر شهر‌ها با خلاء پزشکان فوق تخصص مواجه هستیم.  

وی به حضور تنها یک پزشک جراح عروق در استان اشاره کرد و افزود: حضور تنها یک پزشک جراح عروق در استان ناکافی است و در آینده به دلیل انتقال پزشک متخصص خون، در این رابطه نیز با کمبود مواجه خواهیم بود. همچنین جراح اطفال در سطح استان اصلا وجود ندارد. تنها یک پزشک جراح اطفال به دلیل اینکه بومی ساوه است در این منطقه حضور پیدا می‌کند که البته حضور او دائمی نیست.  

طاهراحمدی با اشاره به برخی کمبود‌های حوزه پزشکی در شهر‌های مختلف استان گفت: در برخی شهر‌های استان مرکزی حتی با کمبود پزشک متخصص مغز و اعصاب، اطفال، زنان و بیهوشی مواجه هستیم.  

وی به وضعیت استقرار پزشک در روستا‌های استان نیز اشاره کرد و گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت میزان حضور پزشکان در روستا‌ها بیشتر شده و کمبود پزشک در روستا‌ها خیلی مشهود نیست، در حالیکه قبل از اجرای این طرح شاهد کمبود جدی پزشک در روستا‌ها بودیم.  

رئیس سازمان نظام پزشکی استان مرکزی در ادامه افزود: با وجود اینکه کمبود در حوزه پزشکی استان وجود دارد، اما این میزان کاستی آسیب جدی به حوزه سلامت مردم وارد نمی‌کند و می‌توان گفت: بخش اعظمی از نیاز‌های مردم استان به پزشکان در رشته‌های مختلف تامین می‌شود.  

وی در ادامه گفت: براساس شاخص‌های وزارت بهداشت در شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر نظیر شهرستان‌های تفرش، آشتیان، کمیجان، خنداب، دلیجان، محلات، زرندیه و ... قانونا باید پزشک متخصص در پنج رشته اطفال، داخلی مردان و زنان، جراحی عمومی و بیهوشی حضور داشته باشد، اما انتظار مردم فراتر از این است و انتظار دارند که پزشکان بیشتری در رشته‌های تخصصی متفاوت در این نقاط مستقر شوند.  

طاهراحمدی افزود: در سطح استان مرکزی وضعیت خوب است. در شهرستانی نظیر دلیجان و سایر شهر‌های استان شاهد حضور متخصص ارتوپد، اورولوژی، چشم، قلب و رادیولوژی هم هستیم. البته به دلیل محدودیت در برخی از تخصص‌ها نظیر رادیولوژی ممکن است یک متخصص شهر‌هایی مانند تفرش، آشتیان و فراهان را  پوشش دهد.  

وی در ادامه گفت: در حدود هشت سال قبل میزان حضور دندانپزشک متخصص در سطح استان بسیار کم بود، اما امروز بالغ بر ۴۰ دندانپزشک متخصص در شهر‌های مختلف استان حضور داشته و به مردم خدمات لازم را ارائه می‌دهند.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار