معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی بر تسریع در تدوین سند توسعه کشت گیاهان دارویی استان تاکید کرد.
کد خبر: ۷۶۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ 07 July 2019
 
سعید فرخی در بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به توانمندی‌های این مرکز و حضور ۲۶ عضو هیات عملی و تعداد زیادی محققان همکار با مرکز، بیان کرد: این ظرفیت تاثیر مثبتی در توسعه کیفی بخش کشاورزی استان دارد.
وی با بیان اینکه خوشبختانه این توان و ظرفیت در عرصه‌های مختلف کشاورزی و امنیت غذایی مشهود است، گفت: باید حمایت‌های مناسبی از حوزه پژوهش صورت گیرد تا یافته‌های تحقیقاتی زودتر به عرصه اجرایی وارد شود.

فرخی با اشاره به تدوین سند توسعه گیاهان دارویی مشتمل بر تولید، آموزش و فرآوری بر تسریع در روند تهیه سند به ویژه در حوزه فرآوری گیاهان دارویی تاکید کرد و گفت: باید سرمایه‌گذاران را به جهت سرمایه‌گذاری در این صنعت جذب کرد راستا کشت را توسعه داد.

معاون استاندار گفت: کشت گیاهان دارویی در جهان و تجارت این صنعت در حال افزایش است و با توجه به محدودیت‌ها موجود این نوع کشت می‌تواند راهی برای برون‌رفت از محدودیت‌های حوزه آب و خاک باشد.

 رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در این بازدید بیان کرد: در راستای برنامه‌ها و اهداف وزارت جهاد کشاورزی مجموعه طرح‌های تحقیقاتی در زمینه زراعی، باغی، منابع‌طبیعی، فنی و مهندسی، گیاه‌پزشکی و آبخیزداری در مرکز در حال انجام است.

غلامرضا گودرزی با اشاره به ۸۵ طرح تحقیقاتی در حال اجرا در این مرکز بیان کرد: این طرح‌ها مربوط به مشکلات و معضلات استان و کشور است و مهمترین برنامه‌ها و طرح‌ها با هدف بهره‌وری آب و معرفی ارقام و سیستم‌های مدیریت و به‌زراعی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: بحث آموزش و ترویج دستاورد‌های و برنامه‌های به کشاورزان از جمله اهداف مرکز است. علیرغم مشکلات مالی و نیروی انسانی، امور خوب پیش می‌رود، اما نیازمند پشتیبانی استان هستیم چراکه در کنار برنامه‌های ملی مشکلات کشاورزی استان نیز مدنظر است و مجموعه باید حمایت شود.

گودرزی با اشاره به معرفی ارقام جدید در حوزه گندم، جو و لوبیا با توجه به نیاز استان و تغییرات اقلیمی، افزود: سال گذشته ۲ رقم جدید لوبیا معرفی شد که مصرف آبی کم و بازدهی و رشد بیشتر نسبت به دیگر ارقام دارد.

وی یکی از مهمترین موارد تحقیقاتی مرکز را تولید علوفه دانست و گفت: سال گذشته مشکلی در حوزه دام در کشور ایجاد شد که در تامین علوفه ریشه داشت. این شرایط سبب شد که وزارت جهاد کشاورزی یکی از اهداف اصلی را تامین علوفه قرار دهد تا بخش‌های اجرایی و تحقیقاتی راهکار‌های تامین علوفه را ارائه کنند.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی پتانسیل‌یابی و ایجاد ظرفیت‌های جدید، معرفی ارقام علوفه‌ای مناسب با شرایط و بهینه‌سازی ظرفیت‌های موجود را عمده کار مرکز در شرایط کنونی دانست و گفت: محققان در این راستا و با استفاده از نتایج سایر کشور‌ها و امکانات موجود، بحث غنی‌سازی با سیستم‌های نوین را مدنظر قرار دادند.

گودرزی گفت: سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن ضایعات کشاورزی در بخش گندم و غلات است که محققان با استفاده از روش‌های نوین کیفیت این ضایعات را افزایش می‌دهند که با فراگیر شدن این طرح نیاز عمده علوفه‌ای کشور بدون صرف هزینه و آب بیشتر با محصولات غیرقابل استفاده برای بخش دامپروری رفع می‌شود.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار