سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک از مشارکت ۵۸.۱ درصدی جمعیت هدف استان در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا خبر داد.
کد خبر: ۷۵۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ 24 June 2019

مشارکت 58.1 درصدی جمعیت استان مرکزی در طرح  کنترل فشار خون

تابناک مرکزی- سید محمد جمالیان ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمعیت بالای ۳۰ سال سن استان ۵۲۹ هزار و ۷۸۵ نفر است که  پیش‌بینی دانشگاه مشارکت ۵۰ درصدی این افراد در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا بود که تا شب گذشته ۵۸.۱ دهم درصد از جمعیت در این طرح شرکت کردند.

وی افزود: ۸ درصد از افرادی که در این طرح ملی شرکت کردند از بیماری فشار خون بالای خود آگاهی نداشتند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک شایع‌ترین علت مرگ افراد را  ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و گفت: فشار خون بالا منجر به بیماری‌های قلبی عروقی، سکته‌های مغزی و آسیب‌های کبدی می‌شود.

جمالیان تاکید کرد: با توجه به اینکه بیماری فشار خون فاقد علامت است چنانچه غربالگری به درستی انجام نشود باعث بروز بیماری‌های زیادی می‌شود که به منظور درمان، فرد باید  هزینه‌های بالایی را تقبل کند.
وی با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان نیز گفت:  استقبال در جامعه شهری مناسب نیست که نیاز است اقدامات فرهنگی بیشتری در این راستا صورت گیرد.
جمالیان با اشاره به اینکه ایستگاه‌های سیار در مناطق پرجمعیت مستقر است، گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت سلامت جامعه و فرد، طرح ملی کنترل فشار خون بالا به صورت رایگان برای افراد و با هزینه‌های بالایی برای وزارتخانه انجام می‌شود انتظار می‌رود با فرهنگسازی صحیح شاهد مشارکت بیشتر مردم در این طرح باشیم.
وی تصریح کرد: مشارکت افراد بالای سی سال در این طرح در اراک ۳۹ درصد، خنداب ۱۰۰ درصد و کمیجان بیش از ۹۰ درصد بوده که این آمار نشان دهنده استقبال جامعه روستایی بیش از شهری است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به  علت عدم استقبال مردم در این طرح ملی گفت: اخذ کد ملی از افراد بالای ۳۰ سال به دلیل ثبت در سامانه است و هیچ استفاده دیگری از آن نمی‌شود، اما تفکر افراد این است که شاید از اخذ کدملی افراد بهره گیری‌های دیگر نیز صورت گیرد.

جمالیان با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به فشار خون بالا مربوط به بانوان است، افزود: ۲۷ هزار و ۹۹۲ نفر از زنان به مرحله فشار خون وارد شدند و این در حالی است که این میزان میان مردان ۳۸ هزار و ۶۲۱ نفر است.
وی ادامه داد: تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا در استان  بیش از ۲۵ هزار نفر زن و ۱۱ هزار و ۵۶۵ نفر مرد هستند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: باید با رعایت مسائل بهداشتی و با اولویت قرار دادن شعار پیشگیری مقدم بر درمان، در مبحث اجتماعی شدن سلامت گام  برداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار