مدیرکل گمرکات استان مرکزی گفت: به صورت میانگین  در استان مرکزی ۷۰ تا ۸۰ درصد از صادرکنندگان و واردکنندگان در مسیر سبز، ۱۰ تا ۱۵ درصد از صادرکنندگان در مسیر قرمز و درصد کمی در مسیر زرد فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۷۵۵۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ 19 June 2019
70 تا 80 درصد از واردکنندگان و صادرکنندگان استان مرکزی در مسیر سبز گمرکی فعالیت دارند
اسماعیل حسینی با اشاره به مسیر‌های صادراتی تعریف‌شده در سامانه گمرکی اظهار داشت: در سامانه جامع امور گمرکی ۳ مسیر سبز، زرد و قرمز برای واردات و صادرات کالا تعریف شده است.

وی افزود: مسیر سبز ویژه کالا‌هایی است که مجوز خاصی نداشته و جزو کالا‌های ممنوع و یا مشروط نیستند، بر همین اساس در این مسیر کنترل فیزیکی و ارزیابی و بررسی اسناد انجام نمی‌شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی تصریح کرد: در مسیر سبز، فرد اظهارنامه کالای مورد نظر را به صورت الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی تکمیل می‌کند و به صورت الکترونیکی برای وی مجوز لازم صادر می‌شود و این مجوز برای گمرکات مرزی نیز ارسال می‌شود.

حسینی ادامه داد: میزان صادرات کالا‌ها در مسیر سبز در انتهای هر ماه با آمارگیری در گمرک مشخص می‌شود.

وی بیان کرد: در مسیر زرد کالای مورد نظر مورد ارزیابی فیزیکی قرار نگرفته و تنها اسناد آن بررسی و تایید می‌شود، در این مسیر نیز اظهارنامه به صورت الکترونیکی تکمیل شده و اسناد به گمرک ارجاع می‌شود و در این صورت کارشناس گمرک اسناد را بررسی و چک می‌کند و سپس تائیده الکترونیکی آن را صادر می‌کند، در این روند اگر نیاز به تغییر مسیر کالایی باشد مسیر آن تغییر داده می‌شود.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطرنشان کرد: در مسیر سبز و زرد، کارشناسان گمرکی به صورت مجازی فعالیت می‌کنند و با ارباب رجوع هیچ ارتباطی ندارند که این مهم سبب کاهش تخلفات شده است.

حسینی عنوان کرد: در مسیر قرمز کالا باید به صورت فیزیکی مورد ارزیابی قرار گیرد و اسناد آن نیز بررسی شود.

۷۰ تا ۸۰ درصد از صادرکنندگان و واردکنندگان استان مرکزی در مسیر سبز فعالیت می‌کنند

وی افزود: به صورت میانگین  در استان مرکزی ۷۰ تا ۸۰ درصد از صادرکنندگان و واردکنندگان در مسیر سبز فعالیت می‌کنند و خوشبختانه تخلفی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی تصریح کرد: تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از صادرکنندگان در مسیر قرمز و درصد کمی در مسیر زرد فعال هستند، هرچند که درصد فعالیت واردکنندگان استان در مسیر زرد و قرمز بیشتر از صادرکنندگان استان است.

حسینی بیان کرد: سعی می‌کنیم کالا‌های صادراتی به گمرک رجوع نکنند، این رویه یکی از سیاست‌های گمرک ایران و استان درراستای جلوگیری از اتلاف انرژی و سرمایه است. برهمین اساس هرکجا که ارباب رجوع درخواست برای حضور کارشناس گمرک و کارشناس ارزیاب داشته باشد، در محل مورد نظر حضور پیدا می‌کنیم.

وی عنوان کرد: برای تسهیل در روند صادرات کالا در استان، علاوه بر ۳ گمرک موجود در استان، کارشناسان گمرک ۳ روز در هفته در شهرستان‌های محلات و ۳ روز در هفته هم در شهرستان دلیجان حضور دارند.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطرنشان کرد: خدمات گمرکی در استان به صورت شبانه‌روزی و خارج از وقت اداری  ارائه می‌شود.

گمرک اراک مجاز به صادرات پسته و زعفران نیست

حسینی افزود: باتوجه به این که گمرک‌ها به صورت تخصصی تعریف شده‌اند، گمرک اراک مجاز به صادرات پسته و زعفران نیست.  در گمرک ساوه مجاز به صادرات پسته هستیم.

گمرک اراک مجاز به واردات تجهیزات موبایل نیست

وی تصریح کرد: گمرک اراک صادرات فرش دست‌بافت را نیز به شرط داشتن دو کارشناس می‌تواند انجام دهد و مجاز به واردات تجهیزات موبایل نیست.

مدیرکل گمرکات استان مرکزی بیان کرد: گمرک یک سازمان اجرا کننده قوانین و مقرارات واردات، صادرات و ترانزیت کالا زیر نظر اقتصاد و دارایی بوده و سیاست دولت را در این خصوص اعمال می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار