در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی عنوان شد:
استاندار مرکزی خواستار تلاش مضاعف برای احیای واحد‌های تولیدی نیمه راکد استان مرکزی و شهرستان ساوه شد و افزود: با وجود مشکلات اقتصادی و تشدید تحریم‌ها، نرخ بیکاری در استان مرکزی روند نزولی به خود گرفته است.  
کد خبر: ۷۵۳۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 11 June 2019
ضرب الاجل استاندار مرکزی برای احیای واحد‌های تولیدی نیمه راکد در ساوه/روند نزولی نرخ بیکاری در استان مرکزی
به گزارش تابناک مرکزی، سیدعلی آقازاده در جلسه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی مشترک استان مرکزی و شهرستان ساوه که در شرکت نساجی زربافت امین در شهر صنعتی کاوه ساوه برگزار شد، اظهار کرد: میزان رکود یا تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانجات استان مرکزی به نسبت میانگین کشوری کاهش یافته و میزان اشتغال در سالجاری نیز متناسب با برنامه ریزی که در سال گذشته صورت گرفته روند مطلوبی به خود گرفته است.  
آقازاده در ادامه گفت: در خصوص اعطای تسهیلات بانکی و عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حوزه سیستم بانکی نیز وضعیت مطلوبی در استان شکل گرفته است به گونه‌ای که رقمی معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان سهم استان مرکزی از تسهیلات رونق تولید بود که این میزان به بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید و این رشد نشان از نقش فعال و پویای نظام بانکی و عمل به وظایف قانونی آنان حتی فراتر از تکالیف خود دارد.  
وی تصریح کرد: با وجود روند مثبتی که در حوزه اقتصادی استان شکل گرفته است، همچنان در حوزه صنعت استان با مشکلات جدی مواجه هستیم که متاثر از تحریم‌های ناجوانمردانه یک طرفه و ناعادلانه دشمنان است.  
او گفت: مقاومت و ایستادگی در جنگ اقتصادی هرچند سخت و دشوار است، اما به فضل الهی و با استقامت ملت ایران از این بحران با حمایت مردم و تلاش مسئولان و تولید کنندگان با موفقیت عبور خواهیم کرد.  
استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به بازدید خود از سه واحد تولیدی و صنعتی در شهر صنعتی کاوه اظهار کرد: فعالیت برخی از واحد‌های تولیدی با ظرفیت پائین موجب تاسف مجموعه مدیریتی استان شده و در عوض پویایی و نشاط در حوزه تولید و اشتغال در برخی دیگر از واحد‌های تولیدی مایه مسرت و خوشحالی است.  
وی به بازدید خود از شرکت کاریزان خودرو اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری ارزشمند و کلان بالغ بر سه هزار میلیارد تومان که در این شرکت خودروساز صورت گرفته نوید آینده‌ای درخشان را در صنعت خودروسازی استان مرکزی و کشور می‌دهد.  
وی با اشاره به اختلافی که بین این شرکت در فاز دوم احداث خود با شهرداری ساوه در خصوص عوارض وجود دارد گفت: راهکار‌های متعددی برای برون رفت از این مشکل بررسی شده و با جمع بندی صورت گرفته ظرف یک هفته آینده این مشکل برطرف می‌شود و ادامه کار از سرگرفته خواهد شد.  
استاندار مرکزی به بازدید خود از شرکت صنایع مواد غذایی به عنوان یکی از صنایع پرآوازه مواد غذایی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه روند تولید این واحد به دلیل آتش سوزی سالیان گذشته با وقفه مواجه شد و هم اکنون با ظرفیت حدود دو درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت دارد. این واحد تولیدی توان ایجاد اشتغال برای بیش از هزار نفر را دارد، اما هم اکنون با حدود ۴۰ نفر نیرو تولید می‌کند.  
وی بیان کرد: موانع تولیدی بر سر راه این شرکت هم در مرکز استان و هم در کارگروه ملی بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد و راهکار‌های لازم ظرف مدت دو هفته با اختیارات استانی مطرح و تعیین تکلیف خواهد شد تا شاهد احیای این کارخانه با برند معروف لی لی پوت و سایر مواد غذایی تولیدی در این شرکت باشیم و این واحد تولیدی به چرخه تولید برگردد.  
استاندار مرکزی در ادامه به مشکلات صنایع قطعه ساز خودرو  اشاره کرد و گفت: به دلیل بحران مالی در شرکت‌های خودرو ساز امکان پرداخت بدهی خودرو سازان به قطعه سازان وجود ندارد. در حالیکه عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان روند تولید آنان را با چالش مواجه خواهد کرد و بزودی در جلسه‌ای با خودروسازان در تهران مشکلات قطعه سازان استان را مطرح و تصمیم گیری خواهیم کرد.  
وی در ادامه گفت: با توجه به کاهش ارزش پول در سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش کاهش یافته و این موضوع به مشکل اصلی همه واحد‌های تولیدی تبدیل شده است. به عبارتی اگر سرمایه در گردش سال گذشته برای ۶ ماه کافی بود امسال این میزان با کاهش ارزش پول ملی به دو ماه کاهش یافته است.  
آقازاده تصریح کرد: برای حل این مشکل باید با تلاش بیشتر در راستای آگاه سازی دستگاه‌های ملی و با تنظیم منابع مالی بانکی و نیز جذب اعتبارات ملی کافی به کمک تولیدکنندگان شتافت. مشکل سرمایه در گردش در سال‌جاری به مراتب بیشتر از سال گذشته است چرا که در سال گذشته صاحبان صنایع اندوخته ناچیزی داشتند، اما امسال اندوخته آنان به اتمام رسیده است و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و میزان دستمزد‌ها با چالش جدی کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند.  
وی افزود: برخی محدودیت‌های مالی و اعتباری و مشکلات اقتصادی اجازه نمی‌دهد که نیاز‌های تولیدکنندگان برطرف شود و دست دولت در این حوزه بسته است، اما با این وجود همچنان تلاش جدی را برای برون رفت از مشکلات بکار خواهیم بست.
 
 
ضرب الاجل استاندار مرکزی برای احیای واحد‌های تولیدی نیمه راکد در ساوه/روند نزولی نرخ بیکاری در استان مرکزی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار