همزمان با اینکه تنش ها میان ایران و آمریکا به اوج خود رسیده است، برخی از کشورهای عربی و از جمله عربستان سعودی نیز توجه ویژه ای روی مسئله ایران متمرکز کرده اند. در همین زمینه، بروس ریدل مدیر «پروژه اطلاعات» موسسه بروکینگز آمریکا در مطلبی به تلاش عربستان برای تمرکز روی تهدید ایران پرداخته و نوشته است:
کد خبر: ۷۴۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲ 22 May 2019

همزمان با اینکه تنش ها میان ایران و آمریکا به اوج خود رسیده است، برخی از کشورهای عربی و از جمله عربستان سعودی نیز توجه ویژه ای روی مسئله ایران متمرکز کرده اند.

به گزارش تابناک، در همین زمینه، بروس ریدل مدیر «پروژه اطلاعات» موسسه بروکینگز آمریکا در مطلبی به تلاش عربستان برای تمرکز روی تهدید ایران پرداخته و نوشته است:

عربستان سعودی از آمریکا درخواست کرد تا به ایران برای تغییر رژیم حمله کند. سعودی‌ها در ۳۰ ماه می در مکه در کنفرانس عرب گردهم می آیند تا از اقدام علیه ایران حمایت کنند.

مطبوعات تحت کنترل رژیم سعودی آشکارا از حملات آمریکا علیه ایران میگویند تا ایالات متحده را رو به روی ایران قرار دهند. یکی از سردبیران به طور واضح می‌گوید چنین حمله‌ای لازم است چرا که انفجار نفتکش‌های عربستان در فجیره و انفجار خط لوله نفتی عربستان توسط حوثی ها هردو به وسیله ایران انجام شده و حوثی ها عروسک‌هایی در دستان ایران هستند.

چرا عربستان روی تنش با ایران تمرکز کرده است؟

سایر اظهار نظرها این است که ایران دارای قوای ضعیفی در مقابل آمریکاست و به راحتی شکست می‌خورد و پس از این شکست تظاهرات مردمی انجام خواهد شد و در نهایت به پایان رژیم خواهیم رسید و به واسطه آن گروه‌های تحت حمایت ایران نظیر حزب الله نیز از بین خواهند رفت؛ هرچند در این بین به اسرائیل آسیب زیادی وارد خواهد شد.

به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی عربستان سعودی از تمرکز بر موضوع ایران آن است که فشارهای بین المللی روی عربستان در فاجعه یمن را کم کند. در واقع، توجهات را به سوی ایران و تهدیدات آن جلب می کند تا توجهات جامعه بین المللی از بحران یمن کاهش پیدا کند. این در حالی است که احتمالا دموکرات ها در انتخابات 2020 فشار حداکثری را بر عربستان وارد خواهند کرد تا موضع ترامپ را تضعیف کنند.

از سوی دیگر، محمد بن سلمان می خواهد توجهات را از ماجرای قتل خاشقجی به صورت کامل منحرف کند. در همین رابطه، کنگره آمریکا در حال بررسی لایحه ای برای جلوگیری از اخذ ویزا توسط عاملان قتل خاشقجی است که قصد دارند وارد آمریکا شوند. به نظر می رسد ولیعهد سعودی قصد دراد توجهات عمومی و همچنین کنگره را از این ماجرا منحرف سازد.

به طور سنتی عربستان کشور ریسک پذیری نیست و به دنبال درگیری با ایران نیست. با این توییت های تهدیدآمیز دونالد ترامپ علیه ایران، می تواند منجر به رفتارهای بی پروای ریاض در برابر ایران منجر شود که قطعا تبعاتی برای این کشور به همراه دارد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار