نخستین دفتر تسهیل‌گری امور اجتماعی و فرهنگی و توسعه محلی استان مرکزی در سکونتگاه‌های غیررسمی و نقاط حاشیه نشین واقع در محلات شهید آوینی، شهرک علوی و بهزیستی ساوه با حضور مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افتتاح شد.
کد خبر: ۷۴۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶ 14 May 2019
نخستین دفتر تسهیل گری و توسعه محلی استان مرکزی در ساوه افتتاح شد 
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در این آئین بر ضرورت ساماندهی مناطق حاشیه به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: راه اندازی دفاتر تسهیل گری از سال ۹۶ در شورای اجتماعی کشور تصویب شد و در حال حاضر ۱۲۵ دفتر تسهیل گری امور اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور  فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.  
غلام رضا فتح آبادی در ادامه با اشاره به اینکه تا سال گذشته  ۱۰ استان کشور از اعتبارات شورای اجتماعی در سکونتگاه‌های غیر رسمی برخوردار بودند، افزود: با پیگیری‌های استاندار مرکزی و دفتر اجتماعی استانداری، استان مرکزی نیز در زمره استان‌هایی قرار گرقت که می‌بایست از اعتبارات سکونتگاه‌های غیر رسمی برخوردار شود.  
وی بیان کرد: با قرار گرفتن استان مرکزی در زمره استان‌های برخوردار از اعتبارات سکونت‌های غیررسمی، شورای اجتماعی کشور مجوز راه اندازی و تشکیل دو دفتر تسهیل‌گری در استان را صادر کرد که اولین دفتر تسهیل گری اجتماعی استان مرکزی امروز در شهرستان ساوه افتتاح شد و دومین دفتر نیز در اراک راه اندازی خواهد شد.  
وی ماموریت دفاتر تسهیل‌گری و  توسعه محلی را افزایش کیفیت زندگی مردم دانست که با استفاده از ظرفیت‌های محلی و توانمندسازی مردم و نیز تقویت مشارکت‌های مردمی فعالیت می‌کنند.  
فتح آبادی حوزه فعالیت دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی را در حیطه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و موضوعات مرتبط با توسعه اجتماعی بیان کرد و افزود: شناسایی آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکار یکی از وظایف دفاتر تسهیل گری امور اجتماعی به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است.  
وی به ظرفیت بالای دفاتر تسهیل گری اشاره کرد و افزود: ارتقا و بهبود کیفیت زندگی جوامع از موضوعات مهمی است که نیروی انسانی کارآمد و توانمند شاغل در این دفاتر دنبال می‌کنند.  
مدیرکل امور اجتماعی استانداری استان مرکزی به حضور کمرنگ دستگاه‌های اجرایی در سکونتگاه‌های غیر رسمی اشاره کرد و افزود: ظرفیت بالای دفاتر تسهیل گری می‌تواند در ارتباط با دستگاه‌های اجرایی بخصوص استاندار و  فرماندار این حضور کم رنگ را جبران کند و جایگزین مناسبی برای دستگاه‌های اجرایی به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه محله باشد.  
وی با اشاره به اینکه هم اکنون در سطح استان مرکزی قریب به ۴۰۰ سازمان مردم نهاد فعالیت دارند و  توسعه دفاتر مردم نهاد در سطح استان مرکزی اولویت مجموعه استان در حوزه فرهنگی  اجتماعی است، افزود: دفاتر تسهیل گری می‌توانند به شکل گیری و توسعه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف کمک کنند و پل ارتباطی بین سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی باشند.  
 معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: به دلیل مزیت مهاجرپذیری ساوه و ایجاد ۲۲ منطقه حاشیه نشین و سکونتگاه غیررسمی در این شهرستان تلاش خواهیم کرد دومین دفتر تسهیل گیری و توسعه محلی ساوه نیز در سالجاری افتتاح شود.  
علی میرزایی افزود: اولین دفتر تسهیل گری شهرستان ساوه با جامعه هدف افزون بر ۵۰ هزار نفر و با ۶ نیروی متخصص و کاردان با هدف بهبود کیفیت زندگی در مناطق سکونتگاه غیر رسمی فعالیت می‌کند.  
نوسازی و بهسازی محله و تامین خدمات شهری، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی جامعه محلی، شناسایی گروه‌های آسیب‌پذیر و دارای آسیب اجتماعی مثل زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست، کودکان کار، افراد بی‌مسکن، سالمندان تنها، افراد بی‌مسکن (کارتن خواب‌ها)، تهی‌دستان، خانواده‌های مستمری بگیر، کودکان مبتلا به سوءتغذیه و ...، شناسایی سرمایه‌های اجتماعی و ارتقای اعتماد اجتماعی از طریق ارتباط با شبکه قدرت محلی و شناسایی بازیگران اصلی محله از جمله ماموریت‌های دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی است.  
حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در محله و ایجاد نهاد‌های محلی به‌ویژه در بخش زنان، جوانان، نوجوانان، گروه‌های هنری، ورزشی و ارتقای آگاهی و مطالبه‌گری از جمله شرح وظایف خدمات  دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محله‌ای است.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار