معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت
معاون امور صنایع: فعالیت ۳۵۰۰ واحد وکارگاه صنعتی ماشین سازی و ساخت تجهیزات در کشور
کد خبر: ۷۴۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ 14 May 2019

 معاون امور صنایع: فعالیت 3500واحد وکارگاه صنعتی ماشین سازی و ساخت تجهیزات در کشور

نشست تخصصی پایش صنایع کل کشور با محوریت بررسی وضعیت صنایع ماشین سازی و تجهیزات برگزار شد.

در این نشست که با حضور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورد، انجمن‌های تخصصی سازندگان تجهیزات صنعتی، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت و انجمن ماشین سازان صنایع غذایی با تشریح آخرین اقدامات انجام شده در راستای توسعه ساخت داخل و بهره‌مندی از توانمندی‌های صنایع موجود درکشور، گزارشی از چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنایع ارایه کردند.

همچنین در نشست تخصصی وضعیت صنایع ماشین سازی و تجهیزات، توسعه عمق ساخت داخل، بروز رسانی لیست کالا‌های مشابه خارجی که امکان تولید در داخل کشور را دارند، نظارت بر پیمانکاران و سازندگان داخلی در حوه تامین مواد اولیه، توسعه صادرات محصولات داخلی در کشور‌های همسایه با همکاری اتاق بازرگانی، افزایش تعامل رایزن‌های اقتصادی با بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در این راستا اتخاذ شد.

فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست تخصصی ضمن ارایه گزارشی از وضعیت صنایع ماشین سازی و تجهیزات گفت: در حال حاضر ۱۵۰۰ واحد‌ماشین سازی و ساخت تجهیزات و ۲ هزار کارگاه کوچک‌صنعتی، توان تولید ۱/۲ تا ۱/۲ میلیون تن در سال در کشور را دارند.

وی با ارایه آماری از وضعیت صادرات و واردات این صنایع اشاره‌ای به ظرفیت تولید در صنایع ساخت و سازه‌های فلزی، اسکلت و سوله، نیروگاه‌ها، اسکله‌ها و صنایع بزرگ ماشین سازی و... داشت و گزارشی از میزان ظرفیت تولید در این صنایع بزرگ و زیر ساختی ارایه کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در ادامه با نگاهی به سیاست‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن وتجارت از بخش تولید خاطر‌نشان‌کرد: شرایط عمومی کشور به گونه‌ای است که باید با مدیریت بهینه منایع ارزی و ایجاد ثبات در سیاستگذاری‌های اقتصادی، فضای صنعتی را به سمت توسعه ساخت داخل و بهره مندی از پتانسیل‌های موجود در کشور هدایت کرد.

مقیمی ایجاد محدودیت‌های بین المللی را فرصتی برای شناسایی مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع داخلی توصیف کرد و گفت: در چنین شرایطی وزارت صنعت، معدن وتجارت بر روی مدیریت واردات کالا‌های غیر ضرور تمرکز کرده است تابستر‌ها برای تامین بموقع مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت فراهم شود.

وی با اشاره به توانمندی‌های موجود در صنعت نفت، پتروشیمی و همچنین صنایع غذایی اظهار امیدواری کرد با همکاری تشکل‌های تخصصی بتوانیم تصویر واقعی از فضای صنعتی کشور ترسیم نماییم.

به اعتقاد معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت این تصویر سازی نیازمند ارایه گزارش‌های مستند از سوی تشکل‌های تخصصی است.

مقیمی خاطر نشان‌کرد: پیش بینی وضعیت هر صنعت در گرو تبیین و تحلیل وضعیت صنایع از سوی انجمن‌های تخصصی است تا براساس وضعیت ترسیم شده، بتوانیم پیش بینی واقعی از وضعیت صنایع تا پایان سال صورت گیرد.

معاون امور صنایع در ادامه تمرکز بر توسعه ساخت داخل و توسعه صادرات به کشور‌های همسایه را از مهمترین سیاست‌های وزارت صنعت برشمرد و افزود: لیستی از محصولاتی که قابلیت تولید در داخل کشور را دارند تهیه شده و سعی براین است که براین توانمندی‌ها اضافه شود.

مقیمی تصریح کرد: اتخاذ تدابیری برای افزایش صادرات محصولات داخلی نیز با همکاری واحد‌های تولیدی، اتاق بازرگانی و سایر تشکل‌های تخصصی در دستور کار قرار گرفته است و این سیاست در شرایط کنونی کمک شایانی به ارز آوری کشور خواهد‌کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار