در صحن رسمی شورای شهر مطرح شد؛
در صحن رسمی شورای اسلامی اراک علاوه بر تنش لفظی ایجادشده در جلسه، به مواردی، چون سامانه شفافیت عیان، وضعیت آرامستان اراک، بدهی تیم شهروند اراک و گزارش کمیسیون فرهنگی نیز پرداخته شد.
کد خبر: ۷۴۳۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 12 May 2019
از سامانه شفافیت شهرداری تا آرامستانی که می‌تواند بحرانی شود/تدوین منشور توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر اراک در سال ۹۸
 
 محمد کریم شفیعی شهردار کلانشهر اراک شامگاه شنبه در جلسه صحن رسمی شورا در خصوص سامانه شفافیت گفت: همانطور که اعضای شورا تاکید داشتند که شهرداری سامانه‌ای ایجاد کند که تمامی اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد شهرداری درصدد ایجاد این سامانه است.

شفیعی افزود: در بحث حقوق شهروندی نیاز هست که هر شهروند بتواند به اطلاعات دسترسی آزاد داشته باشد. بالأخص شهرداری که مردم در مورد همه موضوعاتشان به شهرداری مراجعه می‌کنند.

وی سامانه شفافیت در حال طراحی توسط شهرداری را عیان نامید و عنوان کرد: این سامانه تمام اطلاعات شهرداری اعم از طرح جامع، طرح تفصیلی و در حوزه شهرسازی ضوابط صدور پروانه، ضوابط پایان کار و هر آنچه مردم نیاز دارند که از شهرسازی اطلاعات داشته باشند را در خود دارد.

شهردار کلانشهر اراک ادامه داد: همچنین تمام اطلاعات در حوزه عمران و ترافیک و زیر بنایی اعم از طرح تقاطع‌ها، فعالیت‌های عمرانی، قرارداد‌ها و هر آنچه نیاز است مردم در این زمینه اطلاع داشته باشند در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد؛ و در حوزه‌های مالی نیز همین عملکرد را خواهیم داشت.

وی ضمن بیان اینکه ساختار این نرم‌افزار آماده است اظهار کرد: از طرفی وقتی سامانه شفاف‌سازی را ایجاد می‌کنیم در بحث حذف کاغذ نیز دیگر نیازی به ایجاد فضایی بانام بایگانی نیست و این شرایط نامفهوم مردم نسبت به پرونده‌های شهرداری را از بین می‌بریم.  

شفیعی بیان کرد: این سامانه در ابتدای کار است و درنهایت دو فاز دیگر داریم. فاز بعد این است که هر شهروند بتواند روی ملک خود کلیک کند و تمام اطلاعات‌پایه شهرسازی را بیرون بکشد و حتی بتواند عوارضش را هم حساب‌وکتاب کند. فاز دیگر اینکه نیاز‌های اداری مردم و درخواست‌های آن‌ها از طریق سامانه به شهرداری ارسال شود و جواب نیز از طریق همین سامانه دریافت شود.

وی خاطرنشان کرد: این کار قدمی است در راستای مبارزه با فساد، احترام به‌وقت مردم و جلوگیری از ترافیک و خیلی از مسائلی که درآمد و شد ارباب و رجوع به شهرداری امکان اتفاق دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر اراک:

پیش از بحران آرامستان عمل کنید

طوفان محمدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا در این جلسه در خصوص وضعیت آرامستان اراک گفت: در رابطه با آرامستان مسئله مهم این است که ۳۲ هکتار را در کنار آرامستان قبلی گرفتیم که مشکلات قضایی دارد، ولی در شورای تأمین شهرستان تصویب شد که تا رفع آن مشکلات چند قطعه جدید در این ۳۲ هکتار ایجاد شود.

محمدی در توضیح ایجاد این قطعات جدید بیان کرد: در حال حاضر قطعه ۳۷ نیمه است و قطعه ۳۸ را هم داریم و اگر این قطعه‌سازی جدید انجام نشود مسئله بحرانی به وجود می‌آید و به همین دلیل بود که قرار شد برای جلوگیری از این بحران در همان ۳۲ هکتار چند قطعه را آماده‌سازی کنند.

وی افزود: قرار بود این اتفاق هفته دوم ایام عید اجرایی شود، ولی متأسفانه به خاطر مسئله سیل توجهی نشد، ولی باید بدانیم که مسئله مهمی است و باید از این فرصت و اجازه قانونی که داده‌شده است استفاده کرد تا به بحران نخوریم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا خاطرنشان کرد: از شهرداری می‌خواهیم که این مسئله را تعیین تکلیف کنند، چون برای ۳۲ هکتار پول دادیم و خریدیم و  مشاور هم‌روی آن کار می‌کند تا طرح جامع آرامستان را بدهد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک:

تدوین منشور توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر اراک در سال ۹۸

سورانه رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک در این جلسه در پاسخ به نامه استانداری مبنی بر رسیدگی و پیگیری شورا و شهرداری به مشکلات تیم والیبال شهروند اراک گفت: نامه‌ای از دفتر امور اجتماعی استانداری آمده است و شهرداری را نسبت به تیم شهروند اراک بدهکار کردند و گفتند که  تیم والیبال شهروند در سال گذشته بدهی به بار آورده است و این بدهی در حال تبدیل‌شدن به دیون است.

سورانه افزود:  بنابراین بوده است که هر تیمی که خود باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری از صفر تا صدش را خودش انجام دهد، پشتیبانی کند نه اینکه یک تیم بسته شده کامل از بیرون بیاید و توسط نماینده مجلس، توسط سازمان ورزش و یا هر مقام دیگری به شهرداری تحمیل شود.

وی ضمن بیان اینکه این تیم بیرون از باشگاه شهرداری و بدون اطلاع باشگاه قراردادهایش را بسته است تصریح کرد: بنا بر این بود که به تیم شهروند اراک کمک کنیم و در سال گذشته ۳۵۰ میلیون تومان هم کمک کردیم، ولی در حال حاضر بدهکار است و اعلام کرده اند که بدهی‌ها را بدهید.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک عنوان کرد: در کمیسیون هم این بحث مطرح شد و حتی مدیر باشگاه هم گفت که نظر ما به این شکل که استانداری اعلام کرده است نبوده.   با پاسخ دهیم که بدهی‌های تیم شهروند به شهرداری ارتباط ندارد و طبق مصوبه چه به این تیم و چه تیم دیگری فقط کمک می‌کنیم و نه اینکه تیم را کامل پوشش بدهیم وهمه چیز منوط به این است که تیم صفر تا صد در داخل باشگاه بسته شود نه اینکه یک تیمی مربی و بازیکنانش بیرون از شهرداری قرارداد بسته اند و بعد بیایند بگویند که بدهی داریم.

وی در ادامه به ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی ورزشی از ابتدای شورای پنجم تا پایان سال ۹۷ پرداخت و گفت: در کمیسیون در طول این مدت تعداد ۶۱ جلسه برگزار شد که ۲۰۰ ساعت جلسه و ۱۶۵۰ نفر ساعت حضور اعضا را شامل می‌شود. همچنین ۱۹۷ مصوبه، ۱۱۶ نامه قرائت شده، حضور ۶۶۲ نفر مهمان در جلسات و مجموعا ۱۳۰۰ نفر ساعت مهمان در این کمیسیون بخشی از فعالیت‌ها بوده است.

سورانه تصویب حمایت از چاپ کتاب گذری بر تاریخ و نظری بر جغرافیای شهر اراک، تصویب برنامه‌های سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، پیگیری ساخت سرود اراک، تصویب آیین نامه ساماندهی تبلیغات محیطی، پیگیری مکانی جهت تأسیس خانه فرهنگ اراک و بنیاد اراک شناسی، پیگیری راه‌اندازی بزرگ‌ترین موزه خصوصی کشور، پیگیری ساختمان مناسب جهت نگه‌داری کودکان تحت پوشش موسسه امام رضا (ع)، پیگیری مکان مناسب جهت نگه‌داری دختران در معرض آسیب، تصویب اختصاص ملک کنار بوستان فجر جهت راه‌اندازی توسعه محله در کوی امام علی (ع)، تهیه و تصویب پیوست فرهنگی پارک بانوان، تصویب طرح تجهیز مدارس و استفاده از آن‌ها به‌عنوان سرای محله، نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی با جمعی از نخبگان و صاحب‌نظران فرهنگی اجتماعی در خصوص تعیین روز ملی اراک، بررسی آخرین وضعیت باشگاه شهرداری اراک با محوریت انجمن ورزشی نویسان، تنظیم و اصلاح و تائید اساسنامه باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری اراک، نشست در خصوص بررسی قابلیت‌های گردشگری تالاب میقان، بررسی آسیب‌های احتمالی زیست‌محیطی تالاب، پیگیری اجرای شهر دوستدار کودک در اراک، پیگیری و راه‌اندازی خانه گفتمان شهر و بررسی راه‌های تعامل بین پلیس راهور و شهرداری در امر فرهنگ ترافیک و ۱۰ بازدید را جز اهم فعالیت‌های این کمیسیون عنوان کرد.

وی به برنامه‌های سال ۹۸ این کمیسیون نیز اشاره کرد و افزود: تدوین منشور توسعه فرهنگی شهر اراک برای ایجاد و احیای فرهنگ‌سرا‌ها و سرا‌های محله و خانه فرهنگ شهر اولین این برنامه‌هاست که مواردی، چون ایجاد تالار گفتگوی شهروندی، تدوین آیین‌نامه‌ها برای چگونگی حمایت از اهالی فرهنگ و هنر در چاپ و نشر تألیفات محققان و پژوهش گران و شاعران و آثار هنری، ایجاد و تأسیس نمایشگاه‌های مهارت شهروندی، حقوق و تکالیف شهروندی در این منشور به‌عنوان برنامه اجرایی گنجانده می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر اراک تدوین منشور توسعه اجتماعی شهر اراک با سه رویکرد را دیگر برنامه برشمرد و تصریح کرد:  تهیه راهکار حفظ و توسعه سرمایه اجتماعی، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی و نشاط و پویایی اجتماعی شهروندان سه رویکرد این برنامه هستند.

وی در مورد برنامه‌های حوزه ورزش نیز گفت: تهیه و تدوین طرح جامع ورزش اراک برای گسترش نفوذ سرانه ورزشی همگانی، استفاده کامل و مستمر از ظرفیت‌های ورزشی، احیا و توسعه فعالیت‌های باشگاه فرهنگی ورزشی و یکپارچه‌سازی مدیریت و فعالیت‌های ورزشی شهرداری ازجمله فعالیت‌های این بخش خواهد بود.

سورانه به تنظیم راهبرد‌های توسعه فرهنگ گردشگری و اراک گردی با حفظ، احیا و مرمت اماکن تاریخی و فرهنگی و مستعد گردشگری را به‌عنوان آخرین برنامه پرداخت و خاطرنشان کرد: کمبود نیروی متخصص امور فرهنگی، هنری و اجتماعی در شهرداری، ضعف نگرش و عدم اهمیت به مسائل اجتماعی و فرهنگی در مدیریت شهری، عدم نگرش فرهنگی و اجتماعی به خدمات شهری و حاکمیت نگاه سنتی خدمات در مدیریت شهرداری پس از گذشت مدت‌ها از تأسیس شهرداری در اراک از مهم‌ترین نگرانی‌ها و چالش‌های پیش رو است.

تنش در شورا

 در بخشی از این جلسه فضای شورا به تنش کشیده شد و بین اعضای شورا درگیری لفظی شکل گرفت.

علت این تنش ممانعت ایرج رضایی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه از توضیح در خصوص یکی از مصوبات این کمیسیون برای اعضای شورا  به علت انتقاد نسبت به حضور نامنظم دیگر اعضا در جلسات کمیسیون بود که البته پس از این برخورد رضایی اعضای شورا به این مصوبه رأی منفی دادند و این خود باعث بالا گرفتن تنش شد. این تنش لفظی ابتدا بین رضایی و نادری نایب رئیس شورا شکل گرفت و پس از آن با ورود سورانه در حمایت از رضایی و رشیدی و دیگر اعضای هیئت‌رئیسه در حمایت از نادری افزایش یافت که درنهایت با فریاد‌های رئیس شورا و دخالت شهردار با درخواست صلوات این تنش فروکش کرد، ولی اثرات آن تا پایان جلسه قابل حس بود.

همچنین در این جلسه از طرف شورا به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نامه‌ای در خصوص تصویب طرح جامع شهر اراک در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان مرکزی، با محتوای مخالفت شورای شهر اراک با این طرح و درخواست بازنگری در برخی موارد آن، ارسال شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار