طی مراسمی سامانه آنلاین گزارشات مرحله‌ای ناظرین ساختمان نظام مهندسی استان به صورت الکترونیک افتتاح شد.
کد خبر: ۷۴۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶ 07 May 2019

شب گذشته در مراسمی با حضور جمعی از مسوولان سامانه آنلاین گزارشات مرحله‌ای ناظرین ساختمان نظام مهندسی استان به صورت الکترونیک افتتاح شد.
معاون عمرانی استانداری مرکزی در آیین افتتاح این سامانه، سازمان نظام مهندسی را بازوان اجرایی نظام فنی استان عنوان کرد و گفت: این سازمان با تعامل و همکاری با  وزارت راه و شهرسازی و ارائه رویکرد وبا تغییرات مثبت در سیستم مدیریتی خود در حال حاضر اقدامات موثری در راستای ارتقا و ارائه خدمات مناسب به مردم انجام می‌دهد.
مهدی زندیه وکیلی تاکید کرد: سیستم و پایه‌های حکومت داری در کشور بر اساس دموکراسی به ویژه نهاد‌های عمومی همچون مردم بنا نهاده شده است و در ارائه خدمات مناسب نیز باید خواسته‌ها و نیاز‌های شهروندان به صورت ویژه لحاظ شود.
وی سازمان نظام مهندسی ساختمان را بزرگ‌ترین صنف غیردولتی عنوان کرد و گفت: این سازمان با دارا بودن ۵۵۰ هزار نفر عضو فرهیخته بزرگ‌ترین صنف غیر دولتی است که با  ارائه نظرات  با پشتوانه فکری و علمی، گام‌های موثری در ارائه خدمات فنی مهندسی به شهروندان بر می‌دارد.
وی تصریح کرد: با مساعدت و همکاری سایر ارگان‌های دولتی و خصوصی استان مرکزی در ارائه خدمات مطلوب پیشتاز و موفق بوده است و باید اذعان داشت سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی استان در راستای ارائه خدمات فنی و مهندسی نیز عملکرد مثبتی داشته اند.  
زندیه وکیلی با بیان اینکه باید سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی را در سازمان نظام مهندسی نهادینه کرد، بیان داشت: در سطح ملی و به تبع آن استان باید در حوزه صادرات و ارتقای خدمات فنی و مهندسی راهکار‌های ویژه ارائه دهیم و چنانچه ارائه خدمات مناسب و مطلوب به مردم، با افزایش قیمت نیز همراه باشد،   مردم معترض نمی‌شوند البته باید متذکرشد که خدمات نظام مهندسی با نرخ ارزان به مردم ارائه می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری  به نظارت عالیه بر  مجریان تاکید کرد و گفت: پیشکسوتان سازمان باید الگو برای مهندسان پایه ۳ باشند و از ابتدا آموزش‌ها بر مبنای جلب رضایت و ارائه خدمات  به ویژه در رشته‌های برق، مکانیک، تاسیسات و نقشه برداری  در استان باشد و در شهرستان‌ها نیز خدمات مهندسی، تهیه نقشه و نظارت نیز به خوبی اجرایی شود  تا ورودی شورای انتظامی به صفر برسد.
زندیه وکیلی با تاکید بر اینکه  اعضای سازمان باید اخلاق مهندسی و وجدان کاری را مدنظر قرار دهند گفت: این سامانه بحث مکانیزه کردن و کاهش مراجعه ارباب رجوع و همچنین صرفه جویی زمان را لحاظ کرده است.

وی بیان کرد: قانون نظارت معماری مشمول ضوابط شهرسازی نیز می‌شود  و با توجه به ماده ۱۰۰ در نظارت معماری گزارش تخلفات نیز مشخص می‌شود با اجرای این سامانه می‌توان  عنصر زمان را به صفر برسانیم و تخلفات شهرسازی را نیز کنترل کرد.
زندیه وکیلی ادامه داد: با راه اندازی این سیستم می‌توان رعایت مباحث فنی و مهندسی در نظام روستایی، شهرک‌های صنعتی خارج از حریم، اتوماسیون صدور پروانه و ظرفیت واقعی کنترل را لحاظ کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی تاکید کرد: انتظار می‌رود از زمان تهیه نقشه و مراجعه به شهرداری و معرفی به نظام مهندسی و راهنمای ساخت و ارسال ۴ برگی متقاضی به معاونت عمرانی گزارش شود و با تعریف یک برنامه استراتژیک بتوانیم خود را مقید به عنصر زمان کنیم.
زندیه وکیلی تصریح کرد: با بهره گیری از ظرفیت این سامانه و با ارائه خدمات مناسب به مردم در کوتاه‌ترین می‌توان میزان سرمایه گذاری را در استان را افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه از ظرفیت این سامانه نیز می‌توان در دیگر شهر‌ها نیز بهره گیری کرد گفت: پس از رفع مشکلات احتمالی نیز می‌توان این سامانه را به وزارتخانه معرفی و با فروش برند و ثبت معنوی آن به عنوان نرم افزار برای نظام مهندسی، درآمد بالایی برای سازمان ایجاد کنیم و در سال‌های آتی نیز ورژن سامانه را ارتقا بخشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز در این آیین با اشاره به وضعیت نرم افزاری سازمان اظهار داشت: واحد IT  سازمان طی سال‌های گذشته براساس  سیاست گذاری در زمینه‌های مختلف در راستای تکریم ارباب رجوع و کاهش سفر‌های درون شهری  و هزینه‌ها خدمات مناسبی به‌شهروندان ارائه می‌دهد.
مجید ثاقبی افزود: پروانه اشتغال، کنترل ظرفیت  بازرسی گاز، آبفا، مسائل رفاهی، بایگانی، دیجیتال، مکاتبات، آزمایش‌های ژئوتکنیک، مجریان ذی صلاح  شورای انتظامی و تفکیک‌بر مبنای وب بیس و اتوماسیون در تمام استان انجام می‌شود و تنها مختص به اراک نیست.

وی تصریح کرد: تمامی مباحث مالی و حسابداری در شهرستان‌ها، پس از تایید در سند حسابداری ثبت و در لحظه کنترل می‌شود و پس از ارجاع لینک می‌شود و به صورت شفاف قابل رویت است و هیچگونه تخلفی صورت نمی‌گیرد.
ثاقبی عنوان کرد:  طی دو سال گذشته از سوی هیات مدیره سازمان پروژه‌ای تعریف شده که گزارشات نظارتی به صورت آنلاین ارسال می‌شود که این مهم در هیچ استانی تاکنون عملیاتی نشده و در استان فارس نیز اکنون مقدمات کار در حال انجام است.
وی با اشاره به مزیت‌های این طرح گفت:: این طرح مشترک با شهرداری علاوه بر کاهش رفت و آمد‌های درون شهری و کاهش ارباب رجوع در شهرداری، زمان گزارش با شفافیت قابل رصد و پایش است.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات وشهرداری اراک نیز در این نشست ضمن تقدیر از مجموعه سازمان نظام مهندسی گفت:  با راه اندازی سامانه آنلاین،   امکان  خطا‌های عمدی و سهوی کاهش می‌یابد و با ثبت آنی گزارشات در  مناطق استان، حضور فیزیکی مهندسان ضروری نیست.
ابوالفضل عسگری تصریح کرد: در فاز‌های بعدی این پروژه انجام عملیات‌های ساختمانی در راستای جلوگیری از تخلفات و در صورت  مواجه با عدم ایمنی مناسب در کارگاه‌ها، می‌توان از ادامه فعالیت کارگاه ممانعت کرد.
وی عنوان کرد: این پروژه از طریق پورتال سازمان نظام مهندسی تکمیل و توسط اتوماسیون شهرداری به مناطق ارسال می‌شود و پس از ثبت، رسید مکتوب و  عودت داده می‌شود و برای مهندسان مشخص می‌شود که با چه شماره‌ای گزارش وی د‌ر شهرداری به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار