معاون استاندار:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی گفت: استان با بحران بیکاری مواجه نیست و عنوان بحران بیکاری را نمی‌توان به شرایط فعلی نسبت داد.
کد خبر: ۷۴۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ 06 May 2019

 سعید فرخی در نشست مطبوعاتی معاونت اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی با اشاره به شرایط نسبتا مطلوب واحد‌های تولیدی استان بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۵ درصد صدور جواز تاسیس واحد‌های صنعتی و ۲۸.۵ درصد صدور پروانه بهره‌برداری نسبت به سال ۹۶ افزایش یافت که نشان از شرایط نسبتا مناسب استان مرکزی است.

وی افزود: سال گذشته ۸۰۳ فقره جواز تاسیس و ۳۴۲ فقره پروانه بهره‌برداری صادر شده است که این موارد صادره با ارزش سرمایه‌گذاری هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان چهار هزار و ۸۰۰ اشتغال ایجاد کرده است.

فرخی با بیان اینکه سال ۹۷ در حوزه جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز علیرغم مشکلات سال موفق بود، گفت: در سال ۹۶ حدود ۷۰۰ میلیون دلار جلب سرمایه‌گذار در استان صورت گرفت و امیدوار بودیم که در سال ۹۷ این سرمایه‌گذاری جذب و محقق شود، اما به دلیل بروز مشکلات سال گذشته تنها ۲۳۶ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان مرکزی انجام گرفت که ۲۲۵ میلیون دلار به صورت غیرپوششی (تحت پوشش نبودن قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی) و ۱۱ میلیون تومان تحت پوشش قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی بود و به راه‌اندازی ۲ واحد صنعتی و تولیدی انجامید.

وی با تاکید بر اینکه مسلما تلاطم در حوزه سیاست خارجی در اقتصاد کشور و جذب سرمایه‌گذار خارجی تاثیرگذار است، افزود: تسهیل شرایط برای حضور سرمایه‌گذار در استان مرکزی مدنظر است و در این راستا از کلیه ابزار‌های قانونی همچون مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و توان دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود و تلاش بر این است که رضایت سرمایه‌گذاران جلب شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران از حضور در استان مرکزی رضایت دارند و اگر نارضایتی وجود دارد باید مصداق آن مطرح شود. نارضایتی‌های موردی را نمی‌توان عمومیت داد. خوشخبتانه در سال گذشته در جذب سرمایه‌گذار خارجی موفق عمل شده است و در بحث سرمایه‌گذاری داخلی نیز تعداد پروانه‌های بهره‌برداری و جواز تاسیس واحد‌ها نیز گواهی بر این عملکرد موفق است.

وی اولویت تیم اقتصادی استان مرکزی در سال ۹۸ را حفظ اشتغال دانست و گفت: طبق آمار در حال حاضر در شهرک‌های صنعتی استان کمتر از ۳۰ درصد واحد‌های تولیدی کمتر از ظرفیت خود کار می‌کنند و تیم اقتصادی استان به دنبال اتخاذ راهکار و رفع موانع تولید است که در این راستا ابزار‌های قانونی مانند کارگروه رفع موانع تولید، پیگیری‌های مستمر و تامین منابع مالی در جهت فعالیت این شرکت‌ها مدنظر قرار دارد.

فرخی اضافه کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که بحران بیکاری در استان وجود ندارد بلکه به لحاظ نرخ بیکاری جایگاه سوم کشور در اختیار استان مرکزی است، میانگین نرخ بیکاری کشور ۱۲ درصد است در حالی که نرخ بیکاری استان در طول سال ۸.۴ درصد است و عنوان بحران بیکاری را نمی‌توان به شرایط فعلی نسبت داد.

وی در خصوص وضعیت شرکت هپکو گفت: هپکو پس از ۱۰ سال مشکلات جدی مدیریتی که در آستانه تعطیلی کامل قرار داشت، در سال ۹۷ احیا شد، در طول مدت مشکلات مدیریتی، سازمان خصوصی تلاش کرد با تغییر سهامدار شرکت، وضعیت بهبود یابد، اما سهامدار جدید نیز نشان داد که توان احیای شرکت را ندارد و در نهایت در اردیبهشت ماه ۹۷ مقرر شد که مدیریت شرکت راساً به سازمان خصوصی‌سازی واگذار شود که در این راستا هیات مدیره مشخص و تاکنون نیز اقدامات مناسبی انجام شده و شرکت تاحدودی به تولید نشسته است.

فرخی تصریح کرد: امسال برنامه شرکت ادامه یافتن جریان تولید است، اما تحقق این امر نیازمند پیش‌شرط‌هایی همچون تعیین تکلیف موضوع مالکیت شرکت و انتخاب مالکی دارای اهلیت، سرمایه و فکر و اندیشه تولید، جذب مشتری برای محصولات شرکت و استفاده از تبصره ۱۸ است. وضعیت فعلی شرکت خوب نیست و حتما باید تحرک مناسبی صورت گیرد.

وی در خصوص وضعیت صادراتی استان بیان کرد: استان مرکزی در سال ۹۷ برای اولین بار از مرز یک میلیارد دلار صادرات گذشت. اگر در احتساب تراز تجاری تنها ملاک، واردات و صادرات گمرک باشد، استان مرکزی ۲.۵ برابر واردات خود در سال ۹۷ معادل ۴۰۲ میلیون دلار، یک میلیارد و ۱۳ میلیون دلار صادرات داشته است، اما صرفاً این ملاک را نمی‌توان تراز تجاری نامید و باید مطالعات بیشتری انجام گیرد.

معاون استاندار با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی صادرات و رونق تولید را به همراه دارد، بر لزوم جذب بازار‌های جدید جهانی برای عرضه کالا‌های تولیدی استان تاکید کرد و گفت: مسلما با هدفگذاری و برنامه‌ریزی مناسب با سازمان صمت و اتاق بازرگانی می‌توان تهدیدات تحریمی را به فرصت بدل کرد.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی و لزوم تنظیم بازار گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ستاد تنظیم بازار توزیع عادلانه کالا‌های اساسی است، اگر قرار است که شرایط سال ۹۸ به مانند سال ۹۷ باشد و توزیع یارانه‌ای و بهینه اقلام اساسی مدنظر است، راهی جز شناسایی گروه هدف و اعمال سهمیه‌بندی وجود ندارد. سال گذشته غلیرغم همه تلاش‌ها، توزیع موفقی در استان صورت نگرفته چراکه ابزار‌های لازم در اختیار نبود. در شرایط کنونی باید اقلام یا تک‌نرخی شوند و یا سهمیه‌بندی برای گروه‌های هدف انجام گیرد در غیراین صورت نابه‌سامانی‌ها وجود خواهند داشت.

وی در خصوص صف‌های طولانی خرید ماکارونی در استان و اراک گفت: زمانی که نرخ گندم تحویلی به شرکت‌های تولیدکننده یک روزه از ۹۰۰ تومان به هزار و ۸۵۰ تومان افزایش می‌یابد مسلما مردم تلاش می‌کنند که اقلام را با قیمت قبل خریداری کنند، اما موضوع قابل تامل این است که با توجه به افزایش قیمت گندم، ماکارونی در تولیدات جدید خود افزایش قیمت بالایی خواهد داشت.

فرخی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت صنعت استان چرا باید احداث واحد‌های جدید مدنظر قرار گیرد؟ گفت: ایجاد واحد‌های جدید باید مورد تاکید باشد، درست است که مشکلاتی در واحد‌های صنعتی استان وجود دارد، اما نمی‌توان با این دید امکان سرمایه‌گذاری را از استان سلب کرد چراکه منطقی پشت آن نیست، باید از واحد‌های جدید و سرمایه‌گذاران همواره استقبال کرد.

وی با اشاره به تسهیلات پرداخت شده به صنایع و اثربخشی این منابع اظهار کرد: عمده تسهیلات پرداخت شده اثربخش و مانع تعطیلی واحد‌های تولیدی شد، بخشی از این تسهیلات به صدور پروانه بهره‌برداری و کاهش نرخ بیکاری استان منجر شد و در زمینه بازگشت این تسهیلات نیز وضعیت استان مطلوب است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در خصوص موضوعات مطرح شده در رابطه با معاونت سیاسی استانداری مرکزی تصریح کرد: اختیار تام در انتخاب معاون سیاسی با استاندار مرکزی بود، بدون بیان نظر تابع تصمیم وی بودم و این موضوع کاملا تمام شده است.

فرخی در پاسخ به اینکه چرا تیم مدیریت معاونت اقتصادی تغییر در طول سال‌های گذشته نداشته است، گفت: باید از ثبات مدیریت استقبال کرد، تغییر متوالی مدیران درست و مناسب نیست، خوشبختانه ظرفیت مدیران حاضر در معاونت اقتصادی مناسب و تجربه ارزشمندی در اختیار دارند به همین دلیل جابجایی مدیری که عملکرد مناسبی دارد، معنایی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار