کد خبر: ۷۳۹۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲ 30 April 2019

بومی یا غیربومی بودن؛ مساله این است

بومی یا غیربومی بودن؛ مساله این است

موضوعی که در هر انتصاب، تودیع و معارفه‌ای بر سر زبان‌ها می‌افتد، بحث بومی یا غیر بومی بودن نیرو‌های به کار گرفته شده است. این موضوع آنچنان حساس شده که تا مدت‌ها بحث اصلی محافل مربوطه و رسانه‌ها می‌شود و بر کارکرد نیروی جدید نیز تاثیر گذار است.

 

اینکه نیرو بومی یا غیر بومی باشد مدافعان و مخالفان خاص خود را دارد و هر کس از دریچه‌ای این موضوع را بررسی می‌کند، موافقان نیروی غیر بومی نگاه ویژه‌ای به شایسته سالاری دارند و استدلال دیگرشان این است که نیروی غیر بومی در بحث‌های قومی و طایفه‌ای گرفتار نمی‌شود و راحت‌تر می‌تواند امورات را جلو ببرد.

 

موافقان نیروی بومی نیز به توانایی‌های بچه‌های خود استان تاکید دارند و حرفشان این است که وقتی شاخصی برای شایسته سالاری وجود ندارد و خروجی قابل توجهی نیز از نیرو‌های غیر بومی دیده نشد پس بهتر است که از بچه‌های استان استفاده شود، حرف دیگرشان هم این است که خوزستانی، دلش برای خوزستان می‌سوزد و کارایی بیشتری از خود نشان می‌دهد.

 

از مافع نیرو‌های بومی این است که با محیط کارشان آشنایی کامل دارند، دلسوز مردم هستند و از توانایی هایشان، نفوذ کلام و نفوذ قدرتشان در جهت منافع عموم استفاده می‌کنند.

 

فارغ از نگاه‌های مطرح شده، به نظر می‌رسد که نمی‌توان یک قانون کلی را در این خصوص مطرح کرد، نمی‌شود چشم به شایسته سالاری بست و نه می‌توان فرصت بروز توانایی را از نیرو‌های استان گرفت.

 

بهتر آن است که از قانون کلی صرف نظر کنیم و با توجه به شرایط به کارگیری نیرو‌ها را بررسی کرد، وقتی که استان درصد بیکاری بالایی دارد چندان منطقی و عقلی نمی‌رسد که در رده‌های پایین ادارات و نهاد‌ها نیرو‌های غیر بومی به کار گرفته شود، مسلما جوانان این خطه آنقدر توانایی دارند که کار‌های رده‌های میانی و حتی بالاتر سازمان‌ها را بر عهده بگیرند.

 

در خصوص روسای ادارات و سازمان‌های مهم استان نیز بهتر است که اصل بر همان روال شایسته سالاری بچرخد، تنها باید این نکته را در نظر داشت که یک نگاه یکسان به هر دو نیرو شود، نه اینکه با لابی و رابطه نیروی غیر بومی وارد استان شود و در جواب تنها به پاسخ شایسته سالاری اکتفا شود، نکته دیگر آن است که بین دو نیرو که از یک توانمندی برخوردار هستند بهتر است از نیروی بومی که به ظرفیت و دغدغه‌های استان آشنایی بیشتری دارد استفاده شود.

 

استان نیازمند آن است که سطح تنش‌ها و اختلاف‌ها کاهش یابد، پس چه بهتر می‌شود که در به کارگیری نیرو‌ها از کسانی استفاده شود که حداقل جامعه، نخبگان و رسانه‌ها در مقابل به کارگیری آن‌ها واکنش منفی نداشته باشد و هزینه اضافه‌ای برای استان ایجاد نشود، هدف توسعه و آبادانی استان است که چه خوب می‌شود اگر به دست همین جوانان و کاربلدان استان این اتفاق رقم بخورد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار