کد خبر: ۷۳۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ 25 April 2019
 
رئیس قوه قضاییه در ادامه دیدار‌های خود با مراجع عظام تقلید، با آیات عظام جوادی آملی، سبحانی و علوی گرگانی و همچنین آیت‌الله یزدی عضو فق‌های شورای نگهبان و رئیس اسبق دستگاه قضایی دیدار و گفت‌وگو کرد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی جوادی آملی با اشاره به حضور ایشان در دستگاه قضایی در سال‌های اول انقلاب تصریح کرد: خمیرمایه کار قضا، علم و اجتهاد است و ما از این جهت برای علم‌افزایی دستگاه قضایی به رابطه عمیق و دائمی با حوزه‌ها و مرجعیت نیاز داریم.

 

رئیس قوه قضائیه همچنین برای پیگیری مشکلاتی که مردم با مراجعه به مراجع عالیقدر مطرح می‌کنند، اعلام آمادگی کرد.

 

آیت‌الله رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی سبحانی نیز جایگاه قضاوت را بسیار خطیر و ایفای این مسئولیت را در گرو توسل به حضرت حق تعالی و ائمه معصومین (ع) دانست و اظهار کرد: با وجود همه تلاش‌هایی که در طول ۴۰ سال گذشته صورت گرفته است، همچنان کار برای انجام دادن و راه برای طی کردن بسیار است.

رئیس قوه قضاییه همچنین بهره‌مندی هرچه بیشتر قضات از محضر مراجع برای حل مسائل و مشکلات فقهی خود در امور قضایی را مورد تاکید قرار داد.

 

آیت‌الله رئیسی همچنین در دیدار با آیت‌الله العظمی علوی گرگانی ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید، قوه قضاییه بتواندبا ایجاد یک رابطه متفاوت با حوزه‌ها و مراجع،   برنامه تحول قضایی را به بهترین شکل اجرا کند.

 

آیت‌الله رئیسی در دیدار با آیت‌الله العظمی یزدی نیز این فقیه عالیقدر را در جایگاه هدایت و راهبری خود در امور فقهی و قضایی دانست و تصریح کرد: اخلاص و دلدادگی حضرتعالی به خداوند، نظام جمهوری اسلامی و ولایت همواره برای بنده تاثیرگذار و الهام‌بخش بوده است.

 

 رئیس قوه قضاییه افزود: عمیقاً معتقد به شعار «ما می‌توانیم» هستم و اعتقاد دارم که امروز با اتکال به خدا و اعتماد به نیروی انسانی جوان، متعهد و کارآمد می‌توانیم از تمام گردنه‌های دشوار عبور کنیم و در مواردی که آسیب‌هایی به اعتماد مردم وارد شده است به اعتمادسازی بپردازیم.

 

بر اساس این گزارش، آیت‌الله العظمی جوادی آملی نیز در این دیدار با اشاره به آیاتی از  قرآن کریم، تصریح کرد: ما وظیفه داریم مراقب باشیم که به بیراهه نرویم. ما از بابت انقلاب و نظام هیچ نگرانی نداریم. همه مشکلات از خود ماست و مادامی که دست خود را نبندیم وبه بیراهه نرویم، خداوندمتعال، نظام و کشور را حفظ خواهد کرد.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه هرگز نباید وجود دشمن یا تحریم و دیگر مسائل را بهانه کنیم، افزود: از ابتدای انقلاب و تشکیل دستگاه قضایی، گفته شد که دستگاه قضای اسلامی را دو اصل «قانون آزاد» و «قاضی آزاده» حفظ می‌کند.

 

آیت‌الله جوادی آملی همچنین بازنگری در برخی قوانین را لازم دانست و تصریح کرد: در کتاب دَین در مباحث فقه ما آمده است که باید دیون شخص ورشکسته بی تقصیر را حاکم اسلامی بپردازد، حالا اگر منابعی برای این منظور وجود ندارد لااقل سازوکاری فراهم شود که چنین شخصی به زندان نیفتد.

 

این مرجع تقلید یادآور شد: دو کار اصلی باید در رابطه با دستگاه قضا صورت بگیرد؛ اول اینکه هم صدا و سیما، هم خود دستگاه قضا و هم حوزه و دانشگاه، باید مردم را با قانون آشنا کنند و فرهنگ عمومی مردم را در حوزه قضا افزایش دهند. بسیاری از پرونده‌های قضایی در اثر ناآگاهی مردم از مباحث قانونی است، لذا بایستی تربیت عمومی و بالا بردن سطح فرهنگ مردم در این زمینه در دستور کار جدی قرار بگیرد.

 

آیت‌الله العظمی جوادی آملی در ادامه، جلوگیری از سوء استفاده دربرخی از خلاء‌های قانونی را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: دومین مطلب مهم این است که برخی علم را می‌آموزند برای گناه کردن! هیچ پرونده‌ای از پرونده‌های سنگین اختلاس و یا دیگر جرائم نیست که بدون کمک گرفتن از برخی وکلا که خلاء‌های قانون را می‌شناسند رخ داده باشد. وظیفه قوه قضاییه این است که این افراد را سر جایشان بنشاند و از طرف دیگر جلوی این سوء استفاده‌ها از خلاء‌های قانونی را بگیرد. در دستگاه قضا، قاضی و وکیل خوب کم نیست، اما یک غده بدخیم در یک گوشه از بدن برای کل بدن مشکل ایجاد می‌کند، لذا باید مراقب بود کسانی با مغالطات و مسائلی همچون ظاهرسازی، دستگاه قضایی را آلوده نکنند.

 

این استاد حوزه تاکید کرد: اگر این اقدامات صورت بگیرد هرگز کسی نخواهد توانست اختلاس‌ها و خیانت‌های سنگین دیگر را در کشور انجام دهد. لازم است که این کار‌ها صورت بگیرد تا حق مسلم اکثریت اعضای دستگاه قضایی که پاک هستند هدر نرود و این نظام که شرف همه ماست، آسیب نبیند.

 

آیت الله العظمی سبحانی نیز در دیدار رئیس قوه قضائیه با قدردانی از آیت الله رئیسی بابت پذیرش این مسئولیت تصریح کرد: مسئله جریمه دیرکرد بازپرداخت وام‌ها و همچنین زندانی شدن مردان بابت مهریه، از جمله مسائلی است که در مراجعات مردم به صورت مکرر مطرح می‌شود و لازم است در این زمینه اقدام عاجل صورت گیرد.

 

این مرجع تقلید افزود: کثرت پرونده‌های قضایی نیز موجب کاهش معنویت در جامعه می‌شود و لازم است این معضل نیز به شکلی مدبرانه برطرف گردد.

همچنین آیت‌الله العظمی علوی گرگانی با تبریک به رئیس قوه قضاییه، نظر رهبر معظم انقلاب برای این انتصاب را صائب و شایسته توصیف کرد و گفت: ان‌شاءالله افرادی را که حضرتعالی در مناصب مختلف دستگاه قضایی منصوب می‌کنید از تهذیب نفس برخوردار باشند و در این زمینه کلیه ضوابط الهی را در نظر داشته باشید.

 

این مرجع تقلید با تاکید بر ضرورت برخورد با دانه‌درشت‌ها، مسئله کثرت زندانیان مهریه و همچنین حق‌الوکاله‌های گزاف و بی‌مبنا را از جمله مشکلات مردم دانست.

 

آیت‌الله العظمی یزدی نیز با ابراز خرسندی از انتصاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه و آرزوی توفیق برای مسئولان قضایی اظهار کرد: بخش زیادی از اعتبار حاکمیت به ثبات قوه قضاییه به معنای استقلال این دستگاه و اتکا به قوانین و احکام الهی است. اعتبار قوه قضاییه نیز به قضات آن و اعتبار قضات نیز به دانش، تجربه، تعهد، تلاش، اتکا به خدا و اعتقاد به معاد است.

 

رئیس اسبق قوه قضائیه با بیان خاطراتی از دوران ریاست خود بر دستگاه قضایی بر ضرورت صراحت، قاطعیت، اتکا به خدا، عدم اجازه دخالت در امور و عدم هراس از ارباب قدرت و ثروت از سوی رئیس قوه قضاییه تاکید کرد.

 

رئیس دستگاه قضا پس از زیارت مسجد جمکران، قم را به مقصد تهران ترک کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار