رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی خبر داد
رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی از رتبه نخست کشف جرائم سایبری توسط پلیس فتای استان مرکزی در سطح کشور خبر داد.
کد خبر: ۷۳۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 23 April 2019
  سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی امروز در نشست خبری که در اداره پلیس مبارزه با مواد مخدر استان برگزار شد به بیان اقدامات انجام‌شده توسط این پلیس در سال ۹۷ پرداخت و گفت: پلیس فتا در استان مرکزی از سال ۹۰ کار خود را آغاز کرد که طی سال‌های ۹۰ تا ابتدای سال ۹۷ افزایش هزار درصدی وقوع را شاهد بودیم. همچنین در سال ۹۷ که سال سختی بود، نسبت به سال ۹۶، ۹۴ درصد شاهد افزایش وقوع جرائم بودیم.

برداشت غیرمجاز از حساب بانکی رتبه اول جرایم سایبری

وی افزود: رتبه اول جرائم سایبری در استان مربوط به سرقت اطلاعات حساب بانکی و برداشت اینترنتی غیرمجاز است که ۴۴ درصد وقوع را به خود اختصاص داده و نسبت به سال ۹۶ افزایشی ۲۲۲ درصدی داشته است.

الزام بانک‌ها به ارائه رمز یک‌بارمصرف از خردادماه

آنقی یکی از اصلی‌ترین راهکار‌ها برای جلوگیری از وقوع این جرم را ارائه رمز‌های یک‌بارمصرف یا OTP از سوی بانک‌ها دانست و تشریح کرد: طی اطلاعیه‌هایی که پلیس فتای کشور به‌تمامی بانک‌ها اعلام کرده است، مقرر شد که از ابتدای خرداد‌ماه، تمامی بانک‌ها نسبت به ارائه رمز‌های یک‌بارمصرف جهت خرید‌های اینترنتی به مشتریان خود اقدام کنند که با اجرای آن، قطعاً شاهد کاهش محسوس وقوع جرم در این حوزه خواهیم بود.

وی بابیان اینکه حدود ۹۰ درصد برداشت‌های غیرمجاز به دلیل استفاده ... وشمندانه مردم در تراکنش‌های بانکی رخ می‌دهد اظهار کرد: نیاز است تا عموم مردم نسبت به غیرفعال سازی رمز‌های ایستای خود اقدام کنند، چراکه استفاده از رمز‌های ایستا باعث وجود چنین مشکلات و جرم‌هایی می‌شود و با استفاده از رموز یک‌بارمصرف که توسط بانک‌ها و با الگوریتمی خاص به مشتریان داده می‌شود وقوع چنین جرائمی می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش داشته باشد. همچنین به هم‌وطنان توصیه می‌شود درصورتی‌که از ابتدای خردادماه بانکی رمز‌های پویا را در اختیار مشتریان خود قرار نداد، مردم نسبت به تغییر آن بانک اقدام کنند.



رتبه دوم جرائم سایبری در استان؛ کلاه‌برداری اینترنتی

این مقام انتظامی رتبه دوم جرائم سایبری در استان مرکزی را کلاه‌برداری اینترنتی دانست و عنوان کرد: دو سایت معروف کشوری در این حوزه بیشترین پرونده را به خود تخصیص داده‌اند که هشدار‌های لازم از سوی پلیس فتا به این دو سایت داده‌شده و قرار شد تا احراز هویت در خریدوفروش‌های اینترنتی به‌صورت دقیق‌تری انجام‌شده تا این شاهد کاهش چنین مشکلاتی باشیم.

وی سوءاستفاده از سیم‌کارت‌های بی‌نام‌ونشان را یکی دیگر از جرائم این حوزه دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از اقدامات مجرمانه به‌وسیله سیم‌کارت‌های بی‌نام‌ونشان و جعلی انجام می‌شود که به اپراتور‌های تلفن همراه نسبت به مسدودسازی چنین سیم‌کارت‌هایی پیشنهاد‌های لازم داده‌شده است و باید اپراتور‌ها نسبت به وجود چنین سیم‌کارت‌های بی‌نان ونشانی پاسخگو باشند.

رتبه سوم جرائم سایبری؛ هتک حیثیت

آنقی بابیان اینکه رتبه سوم جرائم سایبری در سطح استان مربوط به هتک حیثیت است، ادامه داد: البته این جرم با کاهش ۱۳ درصدی نسبت به سال ۹۶، با ۱۶ درصد رتبه سوم را در استان دارد که از دلایل اصلی آن می‌توان به پایین آمدن سن استفاده‌کنندگان از فضای مجازی اشاره کرد که البته با اطلاع‌رسانی‌های خوبی که در رسانه نسبت به این مسئله صورت گرفته نسبت به سال‌های گذشته شاهد کاهش این جرم بوده‌ایم.

رتبه نخست کشوری کشف جرائم سایبری توسط پلیس فتای استان مرکزی

وی از رتبه نخست کشف جرائم سایبری توسط پلیس فتای استان مرکزی در سطح کشور خبر داد و اظهار کرد: درصد کشف جرائم سایبری در کشور به‌طور متوسط ۷۰ درصد است که استان مرکزی با ۳۹ درصد افزایش و کشف ۱۰۹ درصدی این جرائم توانسته برای چندمین بار متوالی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دهد.

این مقام انتظامی با اشاره به رتبه ۱۳ استان مرکزی در حوزه وقوع جرائم سایبری، عنوان کرد: انتظار این بود که استان مرکزی در کشور رتبه‌ای حدود ۱۸ را داشته باشد، اما با توجه به جمعیت استان به‌خصوص جمعیت جوان و دانشجو در استان این رتبه به ۱۳ رسیده که نشان از وقوع جرائم بیشتر از حد انتظار در استان دارد.

شناسایی و معرفی ادمین‌های کانال "کلانتر مرکزی" به مراجع قضایی

آنقی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان توضیحاتی در خصوص کانال تلگرامی "کلانتر مرکزی" پرداخت و اظهار کرد: طی شکایاتی که در طول یک سال گذشته توسط افراد مختلف از این کانال صورت گرفت، پلیس فتای استان مرکزی راسا وارد عمل شد و بررسی‌ها را انجام داد. طی این بررسی‌ها افرادی که با ادمین کانال ارتباط داشتند شناسایی‌شده و بعضی از افراد با دستور قضایی احضار شده و تجهیزات برخی افراد که ارتباطات بسیار نزدیک‌تری داشتند توقیف شد.

وی بابیان اینکه هیچ فردی در این پرونده دستگیر نشده، تأکید کرد: پلیس فتای استان صفرتا صد کار را انجام داد و پلیس‌های فتای دیگر استان‌ها نقشی در این پرونده نداشتند.

رئیس پلیس فتای استان مرکزی با اشاره به اینکه قطعاً برخوردی مناسب و برابر قانون با گردانندگان این کانال تلگرامی صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: در برخورد قضایی با هیچ فردی شوخی نداریم، ولی باید مراحل قانونی آن طی شود و پس از احضار و ارائه مستندات نسبت به محاکمه متهم اقدام شود.

آنقی بابیان اینکه این فرد به مراجع قضایی معرفی‌شده است، تشریح کرد: طبق آخرین اخبار افراد متهم این پرونده همگی به مراجع قضایی احضار شده که در صورت عدم مراجعه افراد، قطعاً با روش‌های دیگری که قانون مشخص کرده با این افراد برخورد می‌شود و نگرانی در این خصوص نداریم. همچنین نباید در پرونده‌های قضایی عجله کرد و جرمی را بدون محاکمه به فردی نسبت داد چراکه آبرو و حرمت افراد باید حفظ شود و قبل از تفهیم اتهام و صدور حکم  دادگاه نباید جرمی را به کسی نسبت داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار