واکنش دو جنگ طلب کاخ سفید درباره تحریم‌های ایران و اعتراف به اینکه این سیاست‌ها به مردم آسیب وارد می‌کند، نشان می‌دهد که استراتژی دولت ترامپ، مردم کشورمان را هدف قرار داده است.
کد خبر: ۷۳۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ 23 April 2019

 

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، آتش و خشم دو عنصری است که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در راس کاخ سفید، فضای جهان را در برگرفته و التهاب‌های متعدد، به دلیل سیاست‌های یکجانبه و تهاجمی تندرو‌های واشنگتن، گرداگرد جهان از خاورمیانه تا آمریکای لاتین و آسیای شرقی را در برگرفته است.
یکسال و چهار ماه از حضور ترامپ در کاخ سفید نگذشته بود که از توافق هسته‌ای ایران که به امضای ۶ کشور هسته‌ای اعم از ۵ عضو دائم شورای امنیت به همراه اتحادیه اروپا رسیده بود، خارج شد و درخواست کرد تا تحریم‌هایی که به موجب این توافق لغو شده بود، بازگردند.
مخالفت‌های جامعه جهانی هم بی تاثیر بود چرا که بنای ترامپ و دولت او، نادیده گرفتن هنجار‌های بین المللی و قلدرمآبی برای دست یافتن به قدرت است. از این رو با نادیده گرفتن درخواست‌های متعدد متحدان خود به ویژه در اروپا، تحریم‌های متعددی را علیه ایران اعمال کرد.
حتی در زمانی که مردم ایران در مصیب سیل ویرانگر که بیشتر استان‌های کشور درگیر آن هستند، هم دست از این دشمنی و خصومت نکشید و در حالی که مدعی بود در کنار مردم ایران ایستاده است، تحریم و فشار جدیدی را اعمال کرد تا جایی که امداد رسانی به مردم ایران از سوی نهاد‌های بین المللی هم دچار مشکل شده بود.
حدود یک هفته پیش از اینکه تهدید دیگر آمریکا مبنی بر لغو تمدید معافیت‌ها برای خریداران نفت از ایران را عملی شود، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور در جمع مخالفان ایران حضور یافت و در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که تحریم‌ها به مردم عادی آسیب نزند، جواب داد: «هیچ تضمینی وجود ندارد.»
او در آبان ماه سال گذشته هم در یک مصاحبه گفته بود «ایران اگر می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش کند.»
وزیر خارجه آمریکا ادامه داده بود به نفع ایران است که به حرف آمریکا گوش کند؛ در غیر این صورت، مردم ایران بهای آن را خواهند پرداخت.
پمپئو در خرداد ماه سال گذشته، زمانی که ۱۲ شرطی که هدف آن تغییر نظام بود را مطرح کرد هم از مردم ایران سخن گفت و افزود: انجام این شرط‌ها ساده است و منافع سرشاری را نصیب مردم خواهد کرد؛ مردم ایران باید انتخاب کنند چه نوع حکومت و رهبری را می‌خواهند.
هرچند مشخص نیست جایگاه دولت آمریکا و شخص وزیر خارجه وی در میان مردم ایران چیست که به نیابت از آن‌ها سخن می‌گوید، اما تکرار این اظهارات و شنیدن آن از سوی دیگر اعضای ضد ایرانی دولت ترامپ نشان دهنده، واقعیتی دیگر است.
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هم که تاکنون در تجمعات ضد ایرانی گروهک تروریستی منافقان حضور می‌یافت و در ازای دریافت دلار‌های باد آورده، آرزوهایش را تعریف می‌کرد؛ از مردم ایران سخن می‌گوید.
اگرچه شواهد نشان می‌دهد میان او و پمپئو در حمایت از مردمی که آن‌ها مدعی آن هستند اختلافاتی وجود دارد چرا که بولتون منجی ایران را تروریست‌های منافق می‌داند و پمپئو به گروه‌های دیگری گرایش دارد و حتی جرات ندارد از یک گروه خاص حمایت کند.
با این حال یادداشت بولتون پس از لغو تمدید معافیت‌های صادرات نفت ایران، قابل توجه است که می‌گوید: ایران باید بداند که باید رفتار خود را اکنون تغییر دهد یا اینکه به پرداخت هزینه برای رفتار‌های بی ثبات کننده ادامه دهد، که تنها به مردم ایران آسیب می‌رساند.  
فشار اقتصادی بر مردم به امید اینکه اعتراض‌های داخلی شکل بگیرد، سیاستی است که دولت ترامپ قریب ۲ سال آن را در بوق و کرنا کرده است، اما همبستگی و همت مردم ایران در واقعه سیل اخیر، به خوبی نشان داد که کاخ سفید نشین‌ها هرگز ایرانی را نشناخته اند.
دریل کمیبال مدیر انجمن خلع سلاح آمریکا هم در واکنش به اظهارات بولتون نوشت: بیانیه بولتون نشان می‌دهد او بی خردانه معتقد است فشار اقتصادی، رهبران ایران را متقاعد خواهد کرد تا برجام را دوباره مورد مذاکره قرار دهند.
وی تاکید کرد: این بیانیه نشان داد هدف واقعی استراتژی شکست خورده و به بن بست رسیده ترامپ، ساده است 'آسیب رساندن به مردم ایران'. نه هوشمندانه و نه موثر است.
اظهارات امروز پمپئو و بولتون، یادداشت توئیتری محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را به ذهن متبادر کرد که «هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنیم. پمپئو وزیر خارجه آمریکا در روز روشن و در تلاشی بیهوده برای اعمال توهمات آمریکا بر ایران، مردممان را به گرسنگی، که جنایتی علیه بشریت است، تهدید می‌کند.»
وی خاطرنشان کرد: «او نیز همچون گذشتگان خود خواهد آموخت که مردم ایران تسلیم‌ناپذیر هستند و ایران بدون قربانی کردن حق حاکمیت ملی خود، رو به جلو حرکت خواهد کرد.»

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار