تابناک مرکزی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: هم اکنون سه پروژه اصلاح نژاد دام در استان مرکزی در دست پیگیری است که از بزرگترین پروژه های اصلاح نژاد دامی در خاورمیانه محسوب می شود.
کد خبر: ۶۹۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 25 December 2018

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از مهر، مجید آنجفی روز دوشنبه در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی در اراک، اظهار داشت: با اجرای این طرح علاوه بر اصلاح نژاد دام، بر جمعیت دامی برابر جمعیت دامی فعلی اضافه می‌شود و حدود ۳۵هزار راس به گاوهای شیری استان افزوده می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی در تولید گوشت قرمز رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: تولید سالانه گوشت قرمز در استان مرکزی ۵۴ هزار تن است و تقریبا دو سوم مازاد بر نیاز استان، به استان های همجوار صادر می شود.

آنجفی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده از ظرفیت واحدهای دامی استان، ۳۰ درصد ظرفیت تعریف شده در استان به طور کامل فعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: در مورد واحدهای پرواری به ویژه گوساله پرواری به طور میانگین ۹۰درصد فعال هستند و تنها ۱۰ درصد از ظرفیت خالی است.

وی بیان داشت: در مورد گوساله پرواری صنعتی نیز در ۵۶۹ واحد ۶۴هزار راس پرواری وجود دارد که این ظرفیت ها نیز در استان فعال هستند. در سال جاری نسبت به سال های ۹۶ و ۹۵ که شاهد کاهش دام بودیم، با افزایش جمعیت دامی و رغبت بیشتر دامداران نسبت به تولید مواجه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی قیمت مناسب عرضه که در واقع تامین کننده منافع دامداران به شمار می رود، بارش های مناسب، تامین یارانه‌های نهاده ها از سوی دولت برای دامداران، ارائه تسهیلات تحت عنوان اشتغال روستایی و اشتغال پایدار و... را از جمله مواردی که موجب فعالیت و انگیزه دامداران  شده است برشمرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در زمینه جمعیت دام و تولیدات دامی آمار کاهشی نداریم، بیان داشت: برای ۱۶۷ طرح دامداری به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان از محل اشتغال روستایی و ۳۷ طرح نیز به مبلغ هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات اشتغال فراگیر به استان اختصاص یافته است که منجر به افزایش تولید در استان و افزایش جمعیت دام موجود شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: هم اکنون با توجه به افزایش جمعیت دامی و پس از تامین نیاز داخل استان، حدود ۷۰ درصد دام در شرایط عادی با صدور مجوز به استان‌های دیگر منتقل می شود. همچنین چهار نقطه در استان وجود دارد که باید مورد کنترل برای جلوگیری از انتقال دام زنده قاچاق قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار