معاون استاندار قم خبر داد؛
معاون استاندار قم با بیان اینکه پروژه منوریل قم ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی را هدر داده است، گفت: هنوز تصمیم جدی درباره این پروژه گرفته نشده است.
کد خبر: ۶۷۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۱ 14 November 2018

 

به گزارش تابناک قم، محسن بهشتی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت روز شهرسازی برگزار شد، گفت: منوریل قم یک پروژه‌ای غیر منطقی بود و هنوز با گذشت چندین سال از آن تصمیم قطعی برای آن گرفته نشده است و برنامه‌ای برای تخریب آن نداریم با توجه به این که این پروژه ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی را هدر داده و شهرداری هم هنوز سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت نکرده است.

وی افزود: صحبت‌هایی درباره تغییر کاربری ستون‌های منوریل شده که به یک شوخی شبیه است هنوز تصمیم جدی درباره این پروژه گرفته نشده است.

معاون استاندار قم بیان کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در اجرای مناسب پروژه‌های عمرانی در استان قم دارند باید در انتخاب و اجرای پروژه‌ها نگاه بلند مدتی داشته باشیم ولی اغلب دیده شده است که به دلیل محافظه‌کاری بعضی مسئولان متأسفانه برای قبل از اجرا، حین و بعد از اجرای پروژه عملاً تصمیم‌گیری کارشناسی نخواهد شد.

وی با اشاره به بافت فرسوده استان قم گفت: بافت فرسوده قم باید به دو بافت تاریخی با ارزش و بافت فرسوده بی‌ارزش تفکیک شود و تنها بیش از ۳۰ درصد مردم بومی در این بافت ساکن و در بهترین محله‌های قدیمی تنها ۵۰ درصد رغبت به سکونت دارند و بحث فرسودگی باعث فرار ساکنان اصلی این مناطق شده است.

بهشتی اظهار داشت: بافت فرسوده را بازآفرینی کردیم و برای این منظور هم دولت اعتبار مناسبی هم اختصاص داده است در بعضی محله‌ها کف سازی و جداره سازی انجام شده تا انگیزه مردم برای سکونت در این مناطق بیشتر شود.

وی افزود: هرگونه تغییر کاربری و یا عملیات عمرانی در بافت فرسوده باید با شرایط این بافت اجرا شود و شبکه معابر و استحکام معابر مد نظر است و با گذشت زمان بناهای بی ارزش استحکام خود را از دست می‌دهند و برای بافت فرسوده شهر در طرح تفضیلی شاخص‌هایی مورد بحث قرار گرفته است.

نبود هیچ مجوز رسمی و مطالعه کارشناسی برای بنای فرودگاه قم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم اظهار داشت: در مورد فرودگاه قم هیچ مطالعه کارشناسی و مجوزی صادر نشده است بعضی مسئولان در جریان یک تفاهم‌نامه این پروژه را شروع و کار کلنگ زنی را انجام داده‌اند پروژه را به یک سرمایه‌گذار هم واگذار کردند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار هم هنوز کاری صورت نداده و در ابتدای امر با شاکی و اعتراض مردمی روبرو شده است،‌ افزود: برای این پروژه عمرانی بیش از ۱۹ معارض اعم از مرغداری، دامداری و معدن وجود دارد رفع معارضه بر عهده سرمایه‌گذار است در حالی که سرمایه‌گذار خود مشکل قضایی دارد.

بهشتی بیان کرد: باید از ظرفیت‌های مسئولان بومی در اجرای پروژه‌ها استفاده کرد ولی مسئولان غیر بومی همیشه یک چالش نیستند می‌توان از تجربه‌های آن‌ها در توسعه شهری استفاده کرد گاهی محافظه کاری‌ها در مدیریت به پروژه‌های عمرانی و شهری آسیب جدی وارد کرده است.

قم چهارمین استان آپارتمان نشین در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در طی سال‌های اخیر با تغییر سبک زندگی مردم و طرح‌های شهری جدید با رشد آپارتمان نشینی روبرو بودیم به طوری که طبق آخرین تحقیقات مرکز آماری کشور استان قم چهارمین استان آپارتمان نشین کشور به شمار رفته است و رشد آپارتمان نشینی در آن رو به رشد است.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، جای خانه‌های بزرگ و محله‌هایی که هویت افراد را مشخص می‌کردند امروز آپارتمان‌های کوچکی را گرفته که با فرهنگ مردم در تضاد است و در اجرای پروژه‌های شهری به سرمایه اجتماعی توجه نشده است و تنها به سرمایه مادی توجه به سزایی شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار