علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس:مجموع تشکل‌ها و تعاونی‌ها واقعا از مرزعه تا سفره مردم را نتوانستند اداره کنند. کدام تعاونی است که در حال حاضر برندسازی کرده باشد؟ تعاونی‌ها باید بتوانند همه چیز را مدیریت کنند. اگر منتظر دولت هستید دولت پول نخواهد گذاشت.
کد خبر: ۶۶۲۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 03 October 2018

تابناک فارس به نقل از ایلنا:در این نشست علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: در مجلس نگاه به موضوعات تولید کارشناسی است. ما در جلسات مختلف حضور داریم. بنده با تعاونی‌ها بی‌ارتباط نیستم. یک اشکال کلی که وجود دارد این است که مردم تعاون را بی‌اهمیت می‌دانند.

وی افزود: مجموع تشکل‌ها و تعاونی‌ها واقعا از مرزعه تا سفره مردم را نتوانستند اداره کنند. کدام تعاونی است که در حال حاضر برندسازی کرده باشد؟ تعاونی‌ها باید بتوانند همه چیز را مدیریت کنند. اگر منتظر دولت هستید دولت پول نخواهد گذاشت.

اکبری با اشاره به اینکه دولت در بسیاری از موارد بودجه دارد، خاطرنشان کرد: ما در مجلس مصوب کردیم دولت اوراق قرضه بفروشد تا سود اوراق سال‌قبل را تسویه کند. ما انتظار داشتیم از 7/1 میلیارد دلار که به تعاونی‌ها اختصاص یافته بود، این بخش‌ها استفاده لازم را برده باشند.

در ادامه این نشست حسن‌پور نماینده سیرجان گفت: اگر دولت قرار باشد پول بدهد تا کارها انجام شود خودش کارها را انجام می‌دهد. در همین مجلس که حضور داریم متولی شیر، آبزیان، زنبور عسل و دام و طیور حضور دارند. تعاونی‌ها بسیار متفاوت و دارای زیر مجموعه‌های ریزی هستند که به همین دلیل دچار عدم کارایی شده‌اند.

وی افزود: بحث آمایش سرزمین چهل سال است که در حال انجام است اما به‌خاطر نبود امکانات مالی دولت نتوانست هیچ کاری انجام دهد. در بحث دامپروری از زمانی که جمعیت کشور چهل میلیون بود، صدمیلیون دام در کشور داشتیم در حالیکه الان با 80 میلیون جمعیت، تعداد دام به 40 میلیون رأس رسیده اما منابع طبیعی نابود شده است. ما باید از دولت تنها انتظار پشتیبانی داشته باشیم و بیشتر از آن برای دولت ایجاد وظیفه و مسوولیت می‌کند.

در ادامه علی ابراهیمی نماینده شازند گفت: از نظر وجود قوانین و اسناد بالادستی مشکلی نیست اما بیشتر مشکلات رفتاری است که به‌خاطر نحوه شکل‌گیری تعاونی‌ها به‌وجود آمده تا زمانی‌که تعاونی‌ها با لابی‌گری در دستگاه‌های دولتی تشکیل می‌شوند عملا وابسته هستند.

وی افزود: در بخش کشاورزی بیشتر امور زیر نظر بخش‌های خصوصی است اما تمرکز دولت بیشتر روی بخش‌های صنعتی است. پتروشیمی‌ها بیشتر دولتی هستند اما زمانی که محصولات‌شان را در خارج از کشور می‌فروشند به سختی ارز به دولت بر می‌گردانند، این در حالی است که مجموعه کشاورزی منعطف است و به‌راحتی همه چیز را می‌پذیرند.

ابراهیمی تصریح کرد: ممنوعیت صادرات شیرخشک قانونی نبود. صادرات برخی کالاها که توسط وزارت جهاد کشاورزی ممنوع شد قانونی نبود و باید توسط همین انجمن‌ها و تعاونی‌ها مقاومت می‌شد.

احمد علی کیخا رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه این نشست گفت: بخش کشاورزی به‌خاطر شرایط خاصی که دارد زمینه فعالیت تعاونی‌ها در آن فراهم است. اندازه واحدهای‌ برخی تعاونی‌ها کوچک است و باید ادغام شوند تا به نتیجه برسند.

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد بخش تعاون به جایگاهی که در قانون اساسی است برسد بخش کشاورزی باید از تمرکز تنها روی تولید خارج شود. در بخش کشاورزی ما به قبل و بعد از تولید نمی‌پردازیم و همین امر باعث شده مزرعه تا سفره با عدم توجه مواجه شود. اگر قرار باشد اتفاقی در توسعه تعاونی‌ها بیفتد ما باید در کل زنجیره ورود کنیم.

کیخا در پایان گفت: نکته دیگری که در همین فاصله چند ماهه با آن سروکار داشتیم تعدد انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و گستردگی آنها است. بخش کشاورزی و صنعت لازم و ملزوم هم هستند و نمی‌توانیم جانبدارانه با مسایل برخورد کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار